زرشک را بیشتر بشناسیم

انواع زرشک و ویژگی های هر نوع زرشک چیست ؟

زرشک زیرتالاری

انواع زرشک

در این مقاله با انواع زرشک آشنا خواهیم شد، زرشک درخچه ای با خار های بسیار است ،و این میوه به صورت خوشه ای بر روی آن رشد می کند.

مزه و طعم ترشی دارد ،که با نام میوه طول عمر شهرت دارد ،دلیل این معروفیت خواص درمانی بی نظیر آن می باشد.

درختچه زرشک می تواند در شرایط نامساعد آب و هوایی نیز رشد کند ،در ایران بیشتر در خراسان جنوبی تولید می شود.

این میوه با خواص بی نظیری که دارد نقش پر رنگی در غذاهای ایرانی به عنوان طعم دهنده و رنگ دهنده عالی است،و بسیار پر طرفدار می باشد.

 معرفی انواع زرشک

در ایران با توجه به مناطق مورد کشت و کار زرشک و شرایط اقلیمی دو نوع زرشک موجود است :

 

به دلیل وجود مقدار زیادی بربرین در این نوع زرشک، رنگ این نوع زرشک سیاه است. به دلیل خاصیت دارویی بالایی که دارد از نظر قیمتی گران تر از نوع دیگر و همچنین نایاب تر است. مناطق کوهستانی و سردسیر کشور مساعد برای کشت و برداشت زرشک سیاه است، برای استعلام قیمت و خرید زرشک سیاه از سایت طلای سرخ روی لینک بالا کلیک کنید.

 

زرشک سیاه

  • زرشک قرمز

این نوع زرشک بیشتر در مناطق خراسان جنوبی تولید می شود و بر اساس نحوه خشک کردن و فرآوری سه نوع زرشک قرمز داریم:

 

زرشک قرمز

  1. زرشک پفکی
  2. زرشک دانه اناری
  3. زرشک کوهی

 

زرشک پفکی

زرشک پفکی

این نوع زرشک 4 تا ۶ ماه بعد از اولین برداشت به بازار عرضه می شود چراکه پروسه ی تولید آن طولانی تر است اما از طرفی رنگ قرمزتر و بهتری نسبت به انواع دیگر زرشک دارد و بیشتر جهت صادرات به کشور های اروپایی و آسیایی به کار می رود.

در این نوع از خشک کردن چون نور آفتاب به زرشک ها نمی خورد رنگ زرشک ها پر رنگ تر از نوع دانه اناری می باشد وبه همین علت گران تر از زرشک دانه اناری است.

همان طور که از اسمش پیداست این نوع زرشک پف دار می باشد.

فرآیند تولید بدین صورت است که شاخه های بریده شده ی زرشک را (مانند خوشه های انگور برای تولید کشمش) با نخ آویزان می کنند تا خشک شوند. این پروسه نیاز به یک فضای بسیار وسیع دارد تا هوا در بین شاخه ها جریان داشته باشد و رطوبت بین خوشه ها از بین رفته و از فساد و کپک زرشک ها جلو گیری شود. از آنجایی که این زرشک در معرض نور آفتاب و جریان هوای گرم قرار نمی گیرند، رنگ طبیعی و قرمز خود را حفظ می کنند.

بقیه ی پروسه ی آن نیز مانند زرشک دانه اناری سپری می شود یعنی بعد از بادکشی و دستگاه سورت، بسته بندی و وارد بازار می شود.

زرشک پفکی به دلیل مرغوبیتی و رنگ قرمز طبیعی اش، یک نوع زرشک صادراتی محسوب می شود. که برای تهیه آن با قیمت مناسب می توانید روی لینک عنوان این پاراگراف کلیک کنید.

زرشک دانه اناری

زرشک اناری

 

این نوع زرشک به صورت خوشه ای برداشت شده و در فضای باز روی زمین پهن می گرددتا خشک شود. به دلیل خوردن ضربات در هنگام برداشت و ریختن روی زمین کیفیت میوه ها پایین تر می آید.

برای خشک کردن این نوع زرشک به نور آفتاب و جریان هوای گرم نیاز است. و زمان لازم جهت خشک کردن این نوع زرشک خیلی کوتاه و نهایتا 30روز می باشد و به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب کیفیت آن به قرمزی زرشک پفکی نیست.

 خوشه های زرشک هر چند روز یک بار زیر و رو می شود تا از پوسیدگی و خراب شدن زرشک ها جلوگیری به عمل آید.

بعد از خشک شدن زرشک ها را ابتدا بادکشی می کنند و سپس در دستگاه سورت می ریزند تا شاخ و خار و سنگ و شن زرشک ها گرفته شود و بعد برای بسته بندی به بازار عرضه می گردد.

از این نوع زرشک همانند نوع پفکی برای مصارف خانگی استفاده می کنند.

 

زرشک کوهی

unnamed1 unnamed1

ابن نمونه از انواع زرشک در قسمت های شمالی کشور مثل بجنورد کشت می شود، و در اوایل بهاربرگ میدهد ،

در مرحله اول رشد رنگ صورتی دارد، و سپس در مرداد تغییر رنگ داده و به قرمز در می آید، و در نهایت در شهریور به رنگ مشکی تغییر می کند.

زرشک کوهی بسیار پر آب است و در نهایت در مهر ماه آماده می شود و به فروش می رسد .

نکته مهم اینکه زرشک کوهی خواص بسیار زیادی دارد مانند مبارزه با عفونت ها ،کاهش قند خون و غیره ..

 زرشک سیاه در مناطق کوهستانی  نیز به صورت خود رو رشد می کند وبا توجه به شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی در طی سال میزان و کیفیت زرشک تولید شده متفاوت است.

 به دلیل ارگانیک بودن  این نوع زرشک عطر و طعم بهتری نسبت به سایر انواع زرشک دارد.

از این نوع زرشک به صورت تازه برای آبگیری استفاده می کنند.

 

 تعیین قیمت انواع زرشک

زرشک اناری یا خرمنی

برای تعیین قیمت انواع زرشک به موارد زیر باید دقت داشت:

  • توجه به تمیزی زرشک
  • رنگ زرشک
  • میزان رطوبت موجود در دانه های زرشک
  • زرشک کدام منطقه باشد
  • نوع زرشک

هر چه رنگ زرشک به سمت رنگ قهوه ای برود خرابی و پوسیدگی زرشک ها را به دنبال دارد و از نظر قیمتی کم ارزش تر می باشد، و معمولا به عنوان زرشک لواشکی به فروش می رسد.

به دلیل سختی کار در تمیز کردن چون که زرشک ها دانه های ریزی دارند تمیز کردن آن ها کار سختی است  بنابراین هر چه زرشک تمیز تر باشد مسلما قیمت بالاتری دارد.

در مورد میزان رطوبت نیز باید بگوییم میزان رطوبت موجود در دانه های زرشک پارامتر دیگری برای تعیین قیمت زرشک می باشد، این رطوبت بسته به ذائقه مشتریان متفاوت و برخی از افراد تمایل به خرید زرشکی کاملا خشک دارند.

در صورتی که برخی دیگر تمایل به خرید زرشک آبدار و تازه هستند که پیشنهاد ما برای افرادی که تمایل به زرشک تازه تر و مزه ملستر دارند یا زرشک تازه با شاخه است و یا زرشک دانه اناری اول فصل قاینات می باشد ، برای اطلاع از قیمت و زمان موجود شدن زرشک اناری اول فصل کلیک کنید، از نظر قیمتی هر چه زرشک خشک تر باشد قیمتش بالاتر می باشد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *