زعفران را بیشتر بشناسیم

تشخیص زعفران با کیفیت و اصیل

زعفران اصل

تشخیص زعفران با کیفیت

زعفران این گیاه خوشبو  که به نام طلای سرخ نیز شناخته می شود، همیشه در صحنهٔ مهمانی‌های ایرانی حضور دارد. کسی هم پیدا می‌شود که از عطر و طعم زعفران خوشش نیاید؟ شاید، اما بیشتر ایرانی‌ها و حتی خارجی‌هایی که با زعفران آشنا می‌شوند، نظر مثبتی نسبت به آن پیدا می‌کنند. عطر و رایحه‌اش که خوب است، شکل و رنگ جذابی هم دارد و می‌تواند غذاهای مختلف را رنگ و لعاب بدهد.

فقط عطر و مزهٔ زعفران نیست که آن را به یکی از سلاطین مواد غذایی ایرانی بدل می‌کند، بلکه خواص فوق‌العادهٔ آن هم بسیار شگفت‌انگیز است. زعفران شادی‌آور، بهبود حافظه، تقویت قدرت جنسی، بهترکردن خلق‌وخو، از بین بردن دردهای قاعدگی، مبارزه با افسردگی و… نیز از خواص آن است.

همانطور که می‌دانید زعفران قیمت بالایی دارد. پس انتظار می‌رود که مثل هر صنعت پرسود دیگری، پای متقلبان هم به بازار خریدوفروش آن باز شود.  در این مقاله از روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی برایتان می‌گوییم تا گرفتار متقلبان این عرصه نشوید.

 

۱. سرعت رنگ دهی زعفران اصل

 

یادتان باشد که زعفران اصل، سرعت رنگ‌دهی‌اش اندک است. روش‌هایی وجود دارد که متقلبان با استفاده از آنها، رنگ‌دهی زعفران را بالا می‌برند و اگر ندانید که زعفران با سرعت زیادی از خود رنگ پس نمی‌دهد، امکان دارد که اسیر کلاه‌برداران شوید.

اما افراد سودجو و متقلب با رنگ‌کردن قسمت زردرنگ پایین این گیاه، آن را به جای زعفران جا می‌زنند. قیمت این بخش از گیاه ارزان است و هزینهٔ زیادی بابتش داده نمی‌شود. مواد رنگی مصنوعی هم که زود و سریع رنگ می‌دهند. پس خام نشوید و اگر زعفرانی که خریده‌اید، رنگ‌دهی زیاد و سریعی داشت در اصل‌بودن آن کمی شک کنید. در تشخیص زعفران اصل از تقلبی به رنگ آن دقت کنید.

 

خواص دارویی زعفران

 

بهتر است روش آزمایش اصالت زعفران با آب سرد را هم برایتان بگوییم. برای این کار باید چند رشته از زعفران را بردارید و در آب سرد بگذارید. هم زعفران اصل و خالص و هم زعفران تقلبی به آب رنگ می‌دهند. اما داستان از این قرار است که زعفران تقلبی به سرعت به آب رنگ می‌دهد. اما زعفران اصل به کُندی، ردی طلایی از خود در آب باقی می‌گذارد. مثلا برای یک فنجان آب، حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا تمام محتویاتش در اثر وجود زعفران، رنگی شود.

نکته دیگر در مورد زعفران اصل به هیچ‌وجه رنگ درخشان و براقی ندارد. پس اگر زعفرانی دیدید که برق می‌زند و بسیار درخشان است باید کمی به اصالتش شک کنید. بعضی از شرکت‌های تقلبی، گیاهان دیگری را که مشابه زعفران هستند در فرآیند تولید با اسپری‌های رنگی به شکل زعفران درمی‌آورند.

 

۲. بوی زعفران

بوی زعفران، بویی است میان عطر عسل و یونجه.یادتان باشد که زعفران‌ اصل دارای بو و رایحه‌ای قوی و شدید است. پس اگر زعفرانی خریدید که بوی آن چندان قوی نبود باید در اصالت آن هم شک کنید. تلفیق بوی عسل و یونجه را به عنوان رمزی برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی برای خود قرار دهید.

 

خواص زعفران

 

۳. طعم زعفران اصل

زعفران واقعی طعم خاصی ندارد و به هیچ‌وجه شیرین نیست. اگر آن را مزه کنید شاید کمی تلخی هم احساس شود. قانونی سرانگشتی در تشخیص زعفران اصل از تقلبی وجود دارد؛ کمی زعفران بردارید و آن را ببویید. بوی زعفران باید حالت شیرین (شبیه عسل)‌ داشته باشد اما طعمش هرگز.

 

زعفران‌های تقلبی معمولا طعم شیرینی دارند. پس اگر کمی زعفران را روی زبان گذاشتید و احساس کردید که شیرین است، باید بدانید با محصولی تقلبی و جعلی طرف هستید.

 

خاصیت دمنوش زعفران

 

 

۴. مالیدن زعفران میان انگشتان دست

زعفران را در آب سرد بگذارید و بعد از چند دقیقه، آن را در میان انگشتانتان بگیرید و برای چند دقیقه، انگشتان را به هم بمالید. اگر رشته‌های باریکی که میان انگشتانتان گرفته‌اید، از هم جدا نشود نشان دهنده اصل بودن زعفران است، اما اگر به سرعت به پودر تبدیل شد، تقلب صورت گرفته است.

روش دیگر در زمینهٔ تشخیص زعفران اصل از تقلبی استفاده از جوش‌شیرین می‌تواند در این راه به کمکتان بیاید. کمی زعفران و جوش‌شیرین را در یک فنجان آب با هم ترکیب کنید. اگر ترکیب نهایی، ماده‌ای زرد باشد، زعفران اصل است و در غیر این صورت با محصولی قلابی روبه‌رو هستید.

۵. ظاهر زعفران

 

ظاهر زعفران هم می‌تواند در بازی تشخیص حقیقت از دروغ به کمکتان بیاید. واقعیت این است که سر رشته‌های زعفران، حالت چندشاخه دارد. اما زعفران‌های غیرخالص و غیرواقعی چنین نیستند و سر رشته‌های زعفران در آنها حالت چندشاخه ندارد.

اجازه بدهید که آزمایش دیگری را هم در زمینهٔ تشخیص زعفران اصل از تقلبی به شما یاد بدهیم. چند رشته زعفران را میان کاغذ یا روزنامه بگذارید و آن را به هم فشار دهید. اگر زعفران تقلبی باشد، روغنی از آن روی کاغذ ترشح خواهد شد. اما زعفران طبیعی اصلا و ابدا حاوی روغن نیست.

گازوئیل هم می‌تواند به کمکتان بیاید. با توجه به اینکه زعفران در گازوئیل حل نمی شود ،چند رشتهٔ زعفران را در گازوئیل بیندازید و اگر دیدید که گازوئیل رنگی شد، یعنی زعفرانتان تقلبی است.

تشخیص زعفران با کیفیت

 

لینک پیشنهادی : خرید زعفران اصل و مرغوب

در آخر

یکی از روش‌هایی که می‌تواند خاطرتان را از بابت اصالت محصول جمع کند، خرید از برندهای معتبر است. همانطور که میدانید بهترین و با کیفیت ترین زعفران در استان خراسان جنوبی شهرستان قاینات تولید میگردد،ما در مجموعه سایت طلای سرخ با رساندن محصول به صورت مستقیم از دست کشاورز ، پای متقلبان را از این محصول گران و با ارزش کم کرده ایم و زعفران قاینات را با بهترین کیفیت را به صورت عمده یا جزئی به شما بزرگواران عرضه می نماییم.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *