زعفران را بیشتر بشناسیم

خرید اینترنتی زعفران

خرید اینترنتی زعفران

خرید اینترنتی زعفران

یکی از گران ترین ادویه های جهان زعفران است که در کشورهای ایران، مصر، ایتالیا، ترکیه، جنوب اسپانیا، پاکستان و سوئیس کاشت می شود. از بین این کشورها 96 در صدزعفران جهان در ایران تولید می شود و به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادر کننده زعفران در جهان که حدود 75 درصد زعفران تولیدی در کشور به خارج از ایران و کشورهایی چون هند، امارات و اروپا صادر می شود.

حدود 85 درصد زعفران تولیدی کشور در استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی تولید می شود. 15 درصد بقیه زعفران تولیدی هم مربوط به استانهای همدان، خراسان شمالی، یزد، اصفهان، گلستان و فارس است.

زعفران قائنات در خراسان جنوبی دارای بهترین کیفیت بوده و به عنوان بهترین محصول شناخته می شود.

برای خرید زعفران قائنات اینجا را کلیک نمایید.

در این مقاله به معرفی زعفران می پردازیم تا بهتر بتوانید با این ادویه معروف آشنا شوید.با ما همراه باشید.

 

گیاه شناسی زعفران

گیاه زعفران با نام علمی (Crocus sativus L)، از دسته زنبق ها بوده که ارتفاعش بین 10 تا 30 سانتی متر می رسد. ریشه  آن از دو پیاز سخت و دایره ای شکل و گوشت دار تشکیل شده است. ریشه ها در این گیاه افشان هستند و از قاعده پیازها بر روی دایره محیطی می رویند. زعفران از لحاظ ژنتیکی عقیم و فاقد بذر است.

 

برگ ها

برگ های این گیاه سبز و مانند چمن بلند و باریک بوده و دارای نواری سفید رنگ در وسط اس که حدود 20 الی 50 سانتی متر طول دارند،این برگ ها از روی پیاز خارج می شوند.

گیاه زعفران 5 تا 11 عدد برگ دارد که همراه گل ها داخل یک لوله غشایی به نام اسپات (چمچه) قرار گرفته اند. این لوله غشایی تا زمان بیرون آمدن گل از خاک وظیفه محافظت از برگ ها و گل ها را بر عهده دارند.

برگ های گیاه زعفران بعد از ظاهر شدن گل ها بیرون می آیند. و چنانچه آبیاری زودتر از موعدصورت پذیرد برگ ها قبل از گل ها به وجود می آیند که این حالت چیدن گل ها را بسیار سخت می کند و بهتر است به موقع آبیاری گردد تا از بروز این مشکل پیشگیری شود. برگ ها درابتدای رویش خودشان حالت ایستاده دارند و پس از بزرگ شدن بر روی هم می خوابند.

 

برگ زعفران

 

طول بلند و ضخامت برگها نشان از حاصلخیزی زمین می باشد.در این حالت برگ ها بر روی هم خوابیده و مانع تابش نور آفتاب شده و این به زیان گیاه و اندوخته های غذایی گیاه است. به همین جهت انتخاب واریته هایی با برگهای پهن و زیاد، اما کوتاه مناسب تر است.

 

اندام های زعفران

زعفران گیاهی علفی که دارای گل های بنفش رنگ است این گل دارای شش گلبرگ و سه پرچم زرد رنگ دارد. کلاله آن سه شاخه قرمز رنگ و مادگی آن دارای خامه سفید است که همان کلاله های قرمز رنگ و خامه سفید آن همان زعفرانی است که ما می شناسیم و بسیار خوشبو و معطر می باشد.

رنگ کلاله زعفران بسته به میزان کارتنویید و لیکوپن موجود در آن از رنگ های قرمز تا نارنجی متغیر است. دلیل رنگ قرمز زعفران هم همین است. طول کلاله ها حدود سه سانتی متر است.

طعم زعفران تحت تاثیر ماده ای بنام هیتروزید تلخ پیکروکروسین بوده و دلیل رنگین بودن آن هم به علت وجود ماده ای بنام کروسین است. وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و ترکیبی اکسیژن دار بنام سافرانال به همراه سینئول باعث رنگ و عطرخاص زعفران شده است.

اندام زعفران

 

 هزینه کاشت زعفران

در سال های اول برداشت زعفران میزان برداشت کمتر است اما کاشت این محصول  از کارهای پر سود و پربازده در طولانی مدت به شمار می آید به نحوی که  بعد از سومین سال برداشت محصول به 10 کیلو در هر هکتار می رسد که 120 میلیون تومان سود سالانه دارد. سرمایه مورد نیاز برای این کار در حدود 66 میلیون تومان، همراه با هزینه آبیاری تحت فشار است.

 

خرید اینترنتی زعفران

 

خشک کردن زعفران

خشک کردن زعفران

نمونه هایی از خشک کردن زعفران به شیوه سنتی

قیمت زعفران بعد از کیفیت اولیه بستگی به نحوه خشک کردن دارد که بر کیفیت آن تاثیر می گذارد.

در ادامه به انواع روش های خشک کردن زعفران می پردازیم:

  • روش سنتی:

در این روش ۸ تا ۱۲ روز در اتاقی گرم اقدام به خشک کردن زعفران می گردد. از معایب این روش امکان آلودگی و تکثیر میکروارگانیزم ها، کاهش قدرت رنگ دهی در اثر فعالیت آنزیم ها و کاهش کیفیت زعفران در اثر طولانی بودن زمان خشک شدن آن است.

  • روش اسپانیایی:خرید اینترنتی زعفران 

به مدت 50 تا 60 دقیقه در دمای حدود 50 تا 60 درجه سانتی گراد زعفران ها، بر روی توری از جنس ابریشمی قرار داده شده و بر اثر حرارت غیر مستقیم خشک می شوند. به دلیل کوتاه بودن زمان خشک شدن زعفران ها، رنگ بیشتری خواهند داشت و عاری از آلودگی خواهند بود.

  • روش صنعتی:

در روش صنعتی با استفاده از دستگاه های خشک کن اقدام به خشک کردن زعفران می کنند. این دستگاه ها انواع مختلفی دارند:

1.خشک کننده های با انتقال هوا که زعفران در برخورد با هوای داغ خشک می شود.

2.خشک کننده های نقاله ای و خشک کننده های تحت خلا

 

انواع زعفران

انواع زعفران

انواع زعفران از بالاترین کیفیت تا پایین ترین کیفیت عبارتند از:

. زعفران سوپر نگین: این نوع زعفران دارای درصد سافرانال و کروسین بالایی بوده و رنگدهی و عطر بیشتری نسبت به انواع دیگر زعفران دارد.

2. زعفران شبه نگین: در درجه دوم بعد از سوپر نگین قرار دارد و رنگدهی آن به مراتب بیشتر از انواع دیگر زعفران است.

۳. زعفران نگین فرخوردگی و خمیدگی رشته ها در این نوع زعفران وجود ندارد و سرشاخه‌ها به صورت جدا از هم و تماماً قرمز هستند.

۴. زعفران سرگل: پراستفاده ترین نوع زعفران می‌باشد و هیچ خبری از زردی و سفیدی زعفران(ریشه)در آن مشاعده نمی شود.

۵. زعفران پوشال زعفرانی است که دارای کلاله هایی قرمز رنگ به همراه مقداری خامه (ریشه) می باشد.

۶. زعفران دسته: در این نوع زعفران، کلاله های زعفران بدین نحو که کنار هم چیده می شود خشک می‌شود.

۷. ریشه سفید زعفران قسمت سفید رنگ زعفران  است که در انتهای کلاله زعفران وجود دارد.

زعفران فرآورده های دیگری نیز دارد که شامل گلبرگ ها و زردی زعفران می‌باشد.

 

خرید اینترنتی زعفران

نگهداری و بسته بندی زعفران

بعد از خشک شدن، زعفران بسته بندی شده وبه بازار عرضه می گردد، بسته بندی های زعفران شامل بسته های شیشه ای، پاکتی، پلاستیکی، قوطی های پلی اتیلنی و یا پاکت های آلومینیومی لایه دارمی شوند.

بسته بندی ها باید درون جعبه ها قرار داده شوند تا از فشرده شدنشان جلوگیری شود و در دمای بالاتر از 20 درجه سانتی گراد نباید نگهداری شوند.

 

فروشگاه اینترنتی طلای سرخ آماده عرضه زعفران قاینات،زرشک و انواع خشکبار با بهترین کیفیت به صورت عمده و جزئی می باشد.برای تهیه انواع زعفران اینجا را کلیک نمایید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *