زعفران را بیشتر بشناسیم

خرید زعفران اصل از کشاورز

خرید زعفران

خرید زعفران اصل از کشاورز

تاریخچه زعفران یکی ار مباحثی است که هر ایرانی باید اطلاعاتی راجع به تاریخچه زعفران داشته باشد. زعفران یکی از محصولاتی است که برای تمدن و تاریخ ایران، افتخار به حساب می آید لذا ما در مجموعه طلای سرخ بر آن شدیم تا مطالبی مفید را درجهت تاریخچه زعفران  و چگونگی خرید زعفران اصل از کشاورز را برای شما ارائه کنیم و امید است سطح اطلاعات ما به جایگاه زعفران در طول تاریخ و حال حاضر بالاتر برود.

نام ها و لغت های مختلف زعفران

نام علمی زعفران کروکوس ساتیوس و از خانواده زنبقیان محسوب می شود. در بعضی از منابع اینگونه آمده که کلمه کروکوس از کریکوس گرفته شده است و این واژه (کریکوس) برای منطقه ای در نواحی سیلیسا در نواحی شرقی مدیترانه می باشد. تاریخچه زعفران در منابع پهلوی به پارسی( كركم ) شناخته شده است. واژه زعفران، کلمه ای عربی است و شاید هم معرب باشد

همانطور که می دانید استفاده بیش از حد زعفران برای بانوان باردار باعث سقط جنین خواهد شد لذا ایرانی ها خصوصا نواحی شرق کشور (که در آن زمان شرق ایران، نواحی افغانستان و خراسان جنوبی و خواف را شامل بوده) زعفران را با نام زه پران و زاپران می شناختند چرا که این دو واژه به معنای سقط جنین می باشد.

همچنین باید دانست که در همان مناطق، کلمه سافران نیز استفاده می شده است. که اینجا احتمالی که به نظر می رسد آن است که واژه زاپران تدریجا به سافران تبدیل شده. (که در اصطلاحات ادبی این واقعه را قلب حروف می گویند.) در نتیجه واژه انگلیسی زعفران که سافران (saffron) باشد از یک کلمه فارسی به وجود آمده است.

 مبداء زعفران جهان

برخی از محققین معتقدند که خاستگاه زعفران جهان، ایالت ماد ایران می باشد. ولی در مقابل آنها عده ای دیگر از محققین محدوده ی بیشتری را مبداء زعفران جهان می دانند که آن محدوده شامل ایران، آسیای صغیر، ترکیه و یونان می شود.

در هر صورت ایران چه به صورت منحصر و چه مشترک خاستگاه زعفران می باشد.

زعفران

در واقع ایرانی ها،جهانیان را با زعفران و خواص آن آشنا کردند چراکه آنها به مناطق مختلفی از جهان همچون چین، روم، یونان و کشور های عربی زعفران را فرستادند و آنان را با این گیاه فوق العاده آشنا کردند. بعلاوه ایرانیان در سده اول تا سده چهارم هجری قمری، طریقه کاشت زعفران را به مسلمانان محدوده مدیترانه آموزش می دادند.

شیوه های مصرف زعفران در تاریخ

در زمان هخامنشیان تولیدات زعفران در کشورمان از آمار بالایی برخوردار بوده بطوری که در دربار پادشاهی، مصرف زعفران، روزانه یک کیلو گرم بوده است!

در آن مقطع تاریخی شیوه استفاده از زعفران با زمان حال بسیار متفاوت بوده است و به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • ۱) برای معطر کردن محوطه کاخ های خود و یا مجالس جشن و شادی از زعفران استفاده می شده ست. لذا اگر دقت کرده باشید در جلوی داریوش در تخت جمشید ۲ بخوردان کنده کاری شده است که به همین منظور (معطر کردن هوا با زعفران) است.
  • ۲) آشپزی زعفرانی، به معنای اینکه آنرا یک رنگ دهنده و خوشبو کننده غذا و خوراکی ها می دانستند و در همین جهت نیز مصرف می کردند.
  • ۳) تزئین و زیباسازی خوراکی ها و مواد غذایی همچون شیرینی ها، نان ها و کلوچه ها و … .

این روند مصرف زعفران تا عصر قاجاریه نیز ادامه داشت و آنها هم همانند هخامنشیان علاوه بر استفاده های خوراکی، مصارف غیر خوراکی نیز داشتند.

اما مصرف های خوراکی قاجاری ها از زعفران عبارتند از:

شربت زعفران،شله زرد، مسقطی ها، بستنی و انواع آش ها و حلوا و … .

در گذشته نیز مانند الان زعفران مصارف دارویی قابل توجهی داشته است و دانشمندانی چون ابوعلی سینا، بخارایی، بغدادی و … از زعفران در جهت ایجاد روغن، ماسک هایی برای تقویت زیبایی و مواد آرایشی استفاده می کردند.

برای پی بردن بیشتر از جایگاه و ارزش گیاه زعفران اگر اشعار مفاخر گذشته را بررسی نماییم به اشعاری از شاعران بزرگ مثل نظامی، گنجوی و فردوسی خواهیم رسید.

تاریخ زعفران

برای نمونه نظامی در شعر های خسرو و شیرین می گوید:

 ز خار و خاره خالی کن میانش  **  معطر کن به مشک و زعفرانش

 

علاقه ی تاریخی ایرانیان به زعفران

مبتنی بر مستندات تاریخی، تاریخچه زعفران ایرانی گویای آن است که این مردم از زمان های بسیار قدیمی علاقه خاصی به زر و زعفران داشته اند چراکه آنها در مهمترین مراسمات خود از این موارد استفاده می کردند مثلا در عروسی ها، استقبال از بزرگان خود، مجالس بزم و شادی و … . نحوه استفاده آنها از زر و زعفران در مجالس خود، متفاوت بوده است به عنوان مثال در مجالس عروسی بر سر عروس و داماد زعفران و سکه های زرین و سیمین همراه با گل و نقل و … می ریختند.

در مقطع زمانی همخامنشیان مردم برای اینکه غذایی خوش عطر داشته باشند از زعفران استفاده می کردند و همچنین گرده های نان را با زعفران تزئین می کردند.

خرید زعفران اصل از کشاورز

نتیجه گیری:

در تمام جهان مردم هر کشور، به داشته های کشورشان افتخار کرده و حتی کوچک ترین مزیت های خودشان را به گوش همه جهانیان می رسانند.

کشور ما ایران دارای محصولات بیشماری است که در صدر جدول این داشته ها می توان به طلای سرخ جهانی، زعفران، اشاره کرد، مرغوب ترین و با کیفیت ترین زعفران در خراسان جنوبی (قاینات) تولید می شود.

برای سفارش عمده و کیلویی زعفران میتوانید با ما تماس بگیرید و از “قیمت زعفران کیلویی” با خبر شده و از اقدامات لازم جهت ثبت سفارش مطلع شوید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *