زعفران را بیشتر بشناسیم

خرید و قیمت امروز زعفران

قیمت زعفران

خرید و قیمت امروز زعفران

زعفران یا زرپران با نام علمی (Crocus sativus)، گیاهی از گروه زنبقیان است که به عنوان ادویه در آشپزی کاربرد دارد. کلاله و خامه قرمز رنگ گل زعفران، جمع آوری و سپس خشک می شود؛ همچنین از  آن برای چاشنی دهی و رنگ دهی در غذاها استفاده میشود. سال هاست که این محصول به عنوان گران ترین ادویه جهان مورد استفاده قرار می گیرد. ریشه تاریخی این گیاه در ایران می باشد که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان را تولید می کند که بیشترین مقدار تولید در استان خراسان جنوبی و با کیفیت ترین محصول نیز در شهرستان قاینات که به زعفران قاینات مشهور است. ایران بزرگ ترین صادر کننده زعفران و چین بزرگ ترین وارد کننده آن می باشد.

برای اطلاع از قیمت زعفران قاینات و خرید این محصول به صورت مستقیم از کشاورز به سایت طلای سرخ مراجعه فرمایید.

 

تاریخچه

کروکوس ساتیووس، معمولا به عنوان زعفران شناخته میشود. مواد خام یکی از ادویه جات بسیار با ارزش در جهان می باشد و قرن های طولانی است که انسان ها از آن استفاده می کنند. طبیبان مصر آن را برای درمان بیماری های دستگاه گوارش استفاده می کردند. همچنین در زمان روم باستان این گیاه برای التیام زخم و تسکین مشکلات تنفسی مصرف میشد.

 

آشنایی با پیاز زعفران

زعفران، گیاهی است پیازدار که با گل های بنفش روشن که در مناطق معتدل کاشته میشود؛ پایین ساقه زعفران دارای برجستگی است و این برجستگی همان پیاز می باشد که با کاشتن این پیازها و تکثیر پیاز ها در خاک گل زعفران بوجود می آید. کلاله سرشاخه آن نارنجی رنگ مایل به سرخی و معطر است و همین رشته ها است که با عنوان زعفران به فروش می رسد.

پیاز زعفران

 

طبیعت زعفران

 

طبع زعفران گرم است یا سرد؟ طبق منابع مستند در طب ایرانی، طبع زعفران گرم و خشک است. درجه گرمی آن دو و درجه خشکی آن یک می باشد.

 

خواص زعفران

از دیدگاه طب سنتی زعفران دارای مقدار زیادی مواد مغذی ویژه ای است که فواید زیادی دارد. زعفران یکی از گیاهان دارویی است که در صورت مصرف متعادل، نشاط اوری بسیار قوی می باشد. اما اگر بیش از اندازه مصرف شود باعث ضَحِک یا قهقه میشود.

 

ریشه زعفران

فواید زعفران

  • از جمله فواید این گیاه این است که باعث افزایش میل جنسی در افرادی میشود که سرد مزاج هستند.
  • از دیگر فواید زعفران این است که پاک کننده کلیه و مثانه و شفاف کننده ی رنگ چهره می باشد. همچنین موجب باز شدن گرفتگی های مغز، کبد و طحال میشود.

 

خواص زعفران

  • یک راه حل ساده برای مراقبت از سلامت قلب، صرف مواد دارای پتاسیم مانند زعفران است. پتاسیم بهترین گشاد کننده ی عروق بدن است و موجب جلوگیری از افزایش فشار خون و فشار روی شریان ها میشود. این اتفاق موجب محافظت از قلب شده و می تواند حملات قلبی و سکته مغزی را از بین می  برد.
  • روغن زعفران، ملین عصب، ملین صلابت رحم و خواب آور است. مالدین روغن آن به بینی و چکاندن آن در بینی برای درمان ذات الجنب موثر است. ماسک کردن آن بر روی پوست برای پاکسازی و از بین بردن زخم های چرکین موثر می باشد.
  • بهبود بینایی
  • تقویت نیروی جنسی
  • درمان افسردگی و اختلالات عصبی
  • درمان کبد چرب
  • بهبود پوست و جوان سازی آن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • درمان انواع سرطان

 

نحوه نگهداری از زعفران

 

با توجه به قیمت بالای این محصول بعد از خرید بهتر است که بدانیم چطور می توانیم زعفران را در مدت زمان طولانی نگهداری کنیم؟

برای ماندگاری این محصول بهتر است که دور از نور و رطوبت نگهداری شود. این گیاه را در ظروف شیشه ای و یا فلزی دربسته قرار دهید. توجه داشته باشید که اسانس آن ممکن است تبخیر شود، بنابراین درب ظرف را ببندید؛ زیرا در صورت باز ماندن درب ظرف اثرات دارویی و کیفیت آن کاهش پیدا می کند.

 

مقدار مصرف زعفران

مصرف ۳ گرم زعفران برای هر فرد در ماه بسیار سالم و سودمند می باشد. اما استفاده بیش از ۵ گرم برای هر نفر در ماه ضرر دارد، حتی استفاده بی اندازه از آن در غذا ممکن است موجب مرگ انسان شود و یا عوارضی مانند سرگیجه، حالت تهوع و کاهش تعداد ضربان قلب به همراه داشته باشد.

 

قیمت و خرید زعفران درجه یک

یکی از مهم ترین موضوعات در رابطه با مصرف این محصول تازه بودن آن می باشد. همانطور که میدانید این محصول انواع مختلفی دارند که بر حسب کیفیت درجه بندی میشوند. فروشگاه اینترنتی طلای سرخ یکی از بزرگ ترین مراکز فروش انواع زغفران مرغوب و اعلاء در کشور می باشد. همچنین شما می توانید برای خرید زعفران قاینات و اطلاع از جدیدترین قیمت زعفران به سایت طلای سرخ مراجعه کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *