زعفران را بیشتر بشناسیم

دلایل تغییر قیمت روزانه و لحظه ای زعفران چیست؟

قیمت روزانه طلای سرخ را در سایت طلای سرخ رصد کنید.

IMG ۲۰۲۳۰۲۲۷ ۱۲۳۹۵۹ IMG ۲۰۲۳۰۲۲۷ ۱۲۳۹۵۹

عوامل بسیاری در تغییر قیمت طلای سرخ دخیل است که در این مطلب به آنها می پردازیم، قیمت زعفران به طور عمده توسط بازارهای زعفران جهانی تعیین می‌شود. این بازارها در کشورهایی مانند اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، چین، هند، و ایران وجود دارند. در بازارهای زعفران، قیمت زعفران بر اساس عواملی مانند تقاضا و عرضه، کیفیت و وزن زعفران، شرایط جوی و همچنین نوع زعفران تعیین می‌شود.

در ایران، از بازارهای زعفران در شهرهای مشهد، تربت حیدریه، قاینات ، فاروج و تایباد استفاده می‌شود. در این بازارها، کارگزاران زعفران در زمانی که زعفران به فروش می‌رسد، قیمت آن را بر اساس تقاضا و عرضه و همچنین شرایط بازار تعیین می‌کنند. قیمت زعفران در بازارهای ایران همچنین تحت تأثیر قیمت‌های بازارهای بین‌المللی و تقاضای داخلی است.

به طور کلی، قیمت زعفران به دلیل برداشت یکبار در سال و وابستگی به شرایط جوی و همچنین استفاده گسترده از زعفران در صنایع مختلف، ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد و به صورت متقلبانه تعیین شود.

در مقاله ای که به تازگی در تاریخ 29 شهریور 1402 در سایت طلای سرخ منتشر شده است به عوامل مهمی که در پیش بینی قیمت زعفران در فصل برداشت 1402 تاثیرگذار است اشاره کرده ایم 

با توجه به اینکه زعفران به عنوان یکی از گران‌ترین محصولات کشاورزی جهان شناخته می‌شود، اختلافات قیمتی بین بازارهای مختلف وجود دارد. همچنین، تحریم‌های بین‌المللی نیز ممکن است بر روی قیمت زعفران تأثیرگذار باشند. به عنوان مثال، تحریم‌های اقتصادی برای کشور ایران در سال‌های اخیر، باعث افزایش قیمت زعفران در بازارهای جهانی شده است.

در کل، قیمت زعفران بر اساس عوامل چندگانه تعیین می‌شود و تحت تأثیر شرایط بازار، تقاضا و عرضه، شرایط جوی، نوع و کیفیت زعفران، هزینه‌های حمل و نقل و همچنین سیاست‌های دولتی قرار می‌گیرد. در نهایت، تعیین قیمت زعفران برای خریداران و فروشندگان می‌تواند به عنوان یکی از عوامل مهم تصمیم‌گیری در بازار زعفران و همچنین در تعیین سود و زیان کشاورزان و تجاران زعفران محسوب شود.

در بازار زعفران مشهد (بازار سی نور و بازار رضا) که یکی از مهمترین بازارهای زعفران در ایران است، قیمت زعفران در روزهای مختلف متفاوت است، و از اواخر بهمن 1401 به صورت لحظه ای متغیر بود.

در روزهایی که بازار زعفران فعال است،میانگین قیمت زعفران در مشهد از نیمه بهمن تا نیمه اسفند 1401 در حدود 30 تا 42 میلیون تومان برای هر کیلوگرم زعفران خشک به فروش می‌رسد. البته، در روزهایی که تقاضای زیادی برای زعفران وجود دارد، ممکن است قیمت آن به شدت افزایش یابد. ( روزهای پایانی بهمن که با افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت بورس شاهد قیمت زعفران تا 42.500 میلیون بودیم.)

به طور کلی، قیمت زعفران در بازارهای مختلف به صورت پویا و در مجموع تحت تأثیر شرایط بازار و عوامل مختلفی قرار دارد، بنابراین بهتر است که برای دریافت قیمت دقیق زعفران، به یک بازار تنها اکتفا نکنید، سایت طلای سرخ با تحلیل تمام بازارهای سنتی شهرهای مختلف ، بورس و تغییرات قیمت در کشورهای تولید کننده به عنوان مرجع تعیین قیمت زعفران ایران قیمت روزانه زعفران را در سایت اعلام و قادر به تامین و ارسال حجم بالای زعفران به قیمت روز به سراسر جهان می باشد.

 

 

یک فکر در مورد “دلایل تغییر قیمت روزانه و لحظه ای زعفران چیست؟

  1. مهدی حکیمی گفت:

    مهمترین عامل تعیین کننده قیمت زعفران ، عرضه و تقاضا می باشد.

    1. مدیر طلای سرخ گفت:

      سلام ، ممنون از نظردهی شما بزرگوار، دقیقا عوامل زیادی در نوسان قیمت زعفران دخیل هستند اما مهمترین عامل تغییر قیمت میزان زعفران عرضه و تقاضا هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *