زعفران را بیشتر بشناسیم

فصل برداشت زعفران

برداشت زعفران طلای سرخ برداشت زعفران طلای سرخ

 فصل برداشت زعفران

در این مقاله به زمان و فصل برداشت گل زعفران می پردازیم، یکی از اصلی‌ترین قطب‌های کاشت و تولید زعفران در جهان کشورمان ایران است. تا این زمان هیچ کشوری نتوانسته در زمینه زعفران صاحب رتبه‌ی اول پرورش زعفران باشد.

عمده ترین تولید زعفران ایران در خراسان جنوبی و منطقه قاینات یا قائنات (قائن، قاین) بوده که زعفران در این منطقه دارای کیفیت بالاتری نیز می باشد، با ما باشید تا در ادامه شما را با نحوه برداشت و فصل برداشت زعفران، این محصول با ارزش که طلای سرخ نامیده می شود آشنا کنیم.

در پایین همین صفحه مختصر توضیحی در مورد انواع زعفران گفته شده و همچنین می توانید از قیمت انواع زعفران مطلع شوید و خرید مستقیم از پایتخت طلای سرخ جهان(قاِئنات) انجام دهید.

 

کیفیت زعفران با توجه به نوع آب و هوا

برداشت زعفران

 

شاید یکی از دلایل موفقیت در زمینه کیفیت زعفران آب‌وهوا و خاک مناسب کشورمان ایران می باشد. زعفران در بیشتر مناطق ایران قابلیت کشت دارد ولی مسئله‌ی مهم و اساسی، بازدهی کافی و مناسب زعفران است.

دوره‌ی رشد زعفران به معنی حد فاصل فعال شدن گیاه،‌ شروع رشد تا پایان رشد و غیرفعال شدن آن است که به اصطلاح این غیرفعال شدن، زمان استراحت گیاه است. زعفران در مناطقی که دوره‌ی رشد طولانی‌تری دارد،‌ بهتر به عمل می‌آید و کیفیت بالاتری خواهد داشت.

زیرا هر چه این دوره‌ی رشد طولانی‌تر باشد، پیاز زعفران درشت‌تر، جذب بیشتر مواد ریزمغذی و در نهایت کمیت و کیفیتی بالاتر دارد، زعفران قائنات بالاترین سطح کیفیت زعفران دنیا را دارد.

زعفران یک گیاه سرما دوست است که با سرد شدن نسبی هوا شروع به رشد می‌کند، پس دوره خواب حقیقی زعفران را می توان خرداد ماه در نظر گرفت به همین دلیل بهترین زمان برای کاشت زعفران درمناطق کوهستانی تر خرداد ماه است( فصل کاشت زعفران در مناطق مختلف متفاوت است و از خرداد ماه تا اواسط مهر ماه فرصت کاشت دارد). یک دوره‌ی ۸تا ۹‌ماهه که رشد خوب و کافی برای زعفران به جا خواهد گذاشت.

بهترین شرایط برای زعفران

این گیاه در مناطق گرمسیر نیز رشد می کند و به خاطر هوای گرمی که در منطقه وجود دارد، ‌شروع فعالیت گیاه از آبان آغاز شده و تا اواسط فروردین ادامه خواهد داشت. به این ترتیب، دوره‌ی رشد زعفران در قسمت‌های گرم‌سیر کوتاه‌تر از سردسیر است که خود این موضوع توجیح اصلی تفاوت کیفیت زعفران در این دو منطقه است.

دوره‌ی سرما برای گیاه زعفران مهم‌ترین عامل رشد و کیفیت آن است و  تجربه نشان داده هر چه زمستان پربرف تری داشته باشیم تولید زعفران بالاتر می رود. در مناطق گرم‌سیر و زمانی که دوره ی رشد زعفران شروع می‌شود،‌ بیشتر مناطق سردسیر اقدام به برداشت زعفران می‌کنند.

زعفران در مناطق خراسان جنوبی به خاطر نوع آب و هوا از بهترین کیفیت برخوردار است و شما میتوانید برای تهیه زعفران با کیفیت به صورت مستقیم از کشاورز با قیمت مناسب به فروشگاه اینترنتی طلای سرخ مراجعه فرمایید.

 

گل زعفران

پس از انجام کنترل‌های لازم در مورد خاک مناسب، آب‌وهوای مناسب و خرید و تهیه‌ی پیاز زعفران، نوبت به کاشت آن خواهد رسید.

بهترین زمان برای کاشت پیاز زعفران را باید با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه در نظر گرفت.

 

زمان برداشت زعفران

saffron harvesters saffron harvesters

 

بعد از انجام تمام مراحل کاشت و داشت که شامل آمادگی‌ زمین، آبیاری،‌ مراقبت‌های حین رشد و کوددهی‌ها است، زمان برداشت زعفران خواهد رسید.

یکی از پر زحمت ترین مراحل برداشت زعفران است،چرا که هیچ ماشین مکانیکی در این فرآیند نمی‌تواند کمک‌کننده باشد تبنابراین تمام مراحل به صورت دستی توسط نیروی انسانی انجام می شود.

زمان برداشت زعفران( دوره گلدهی پیاز زعفران) ، حدودا ۱۵ تا ۲۰ روز طول می کشد.

گل‌ها معمولا یک روز عمر دارند و اگر در روزانه برداشت نشوند، کیفیت اولیه‌ی خود از دست خواهند داد. برداشت هر چقدر هم دیرتر و طولانی‌تر انجام شود، باعث می‌شود تحت تاثیر نور خورشید قرار بگیرند و مجدد روی کیفیت آن‌ها تاثیر بگذارد. کشاورزان برای داشتن یک زعفران مرغوب، پیش از طلوع کامل خورشید اقدام به برداشت زعفران می‌کنند و بعد از آن، برای خشک شدن کلاله‌های زعفران زمان می‌دهند.

فصل برداشت زعفران

گل زعفران بر خلاف گل های دیگر می روید و به نوعی می توان گفت خزان گل های دیگر( پاییز) ، بهار گل زعفران این گل بی نظیر می باشد. برای برداشت لازم است دمای پیازها به هشت درجه‌ی سانتی‌گراد برسد. در اصلی ترین مناطق تولید زعفران ( قائنات، تربت حیدریه، گناباد) این اتفاق اوایل آبان رخ می دهد.

و برخی مناطق دیگر تا اوایل آذر زمان لازم است ( سرایان)

گل‌ها در روزهای هفتم تا دهم به بیشترین مقدار خود می‌رسند و بهتر است برداشت زعفران نزدیک به این روزها انجام شود.

در منطقه خراسان قبل از طلوع آفتاب و در برخی مناطق مثل همدان، از ساعت هشت صبح گلدهی زعفران شروع می‌شود و تا ظهر یا عصر ادامه خواهد داشت.
زمین‌هایی که کاشت زعفران در آن انجام می‌شود، معمولا در سال اول محصولات زیادی نخواهند داشت. ممکن است فقط تعداد محدودی از پیازها به مرحله‌ی برداشت برسند.
بعد از چیدن،‌گل‌ها به سرعت باید از کلاله‌ها جدا شوند. چون ممکن است طولانی شدن این زمان باعث شود گرده‌های پرچم به سطح کلاله‌ بچسبد.

 

جداسازی کلاله زعفران

 

فصل برداشت زعفران

برای داشتن یک محصول خوب و باکیفیت بهتر است کشاورزان در زمان جداکردن گل از کلاله سرعت عمل نشان دهند.
محلی که جداسازی در آن انجام می‌شود هم باید کاملا تمیز و بهداشتی باشد. در ادامه روش پر کردن گل را به شما خواهیم گفت:

روش جداسازی گل از کلاله

چهار روش مختلف برای جداسازی زعفران انجام می‌شود.

  • روش اول یه صورت زعفران دسته یا دخترپیچ است،در این روش سه شاخه کلاله به همراه خامه را از بقیه گل جدا می‌کنند‌ و کنار هم قرار میدهند و خشک می‌کنند. در این حالت جدا کردن، زعفران دسته یا دخترپیچ بوجود می آید، که این روش فقط در شهرستان قائنات و خراسان هنوز ادامه دار است و اصیل ارین نوع زعفران ره شمار می رود برای خرید زعفران اصل کشاورز به صورت دسته دخترپیچ کلیک کنید.
  • روش دوم به نام روش زعفران سرگل شناخته می‌شود،در سرگل کلاله‌ها از محل اتصال به خامه جدا می‌شوند و آماده‌ی خشک شدن خواهند شد. شاخه‌های زعفران سرگل از زعفران نگین کوتاه‌تر است.
  • روش پوشال هم دیگر روش جداسازی زعفران محسوب می‌شود. علاوه بر کلاله قسمت‌هایی از خامه هم به آن متصل است و به همان صورت خشک می‌شوند.
  • روش نگین آخرین روش جداسازی است که در آن باید شاخه‌های زعفران راست و بدون خمیدگی باشد، هیچ‌خامه‌ای در آن دیده نمی‌شود و همان‌ طور که گفتیم، نسبت به روش سرگل، بلندتر است، که بسته به نحوه خشک کردن زعفران با دستگاه یا به روش سنتی به چند دسته تقسیم می شود، و زعفران نگین اصلی ترین زعفران برای صادرات به حساب می آید.

 

حال که با انواع زعفران آشنا شدید برای آگاهی از قیمت انواع زعفران اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *