مطالب سایت, زعفران را بیشتر بشناسیم

قیمت مصوب زعفران(طلای سرخ) در سال ۱۴۰۱ اعلام شد

InShot ۲۰۲۲۰۹۱۵ ۰۰۳۴۵۶۴۱۸ InShot ۲۰۲۲۰۹۱۵ ۰۰۳۴۵۶۴۱۸

قیمت خرید حمایتی زعفران اعلام شد!

در روز گذشته در مجلس شورای اسلامی جناب آقای زنگنه نماینده  مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه اعلام کرد: دومین جلسه کمیته قیمت گذاری و حمایت از کشاورزان در خصوص زعفران برگذار شد که طی این نشست قیمت حمایتی زعفران در سال زراعی پیش رو ( زعفران سال 1401) اعلام شد.

برگرفته از سایت دانا مواردی که در این جلسه ذکز شده است می پردازیم:

  • از محل ۳۰۰۰ میلیارد اعتبار جدول تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۱ ، به عنوان یارانه تسهیلات استفاده شده و با اهرم قرار دادن در یکی از بانک های کشور، تسهیلات ارزان قیمت تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان در اختیار کشاورزان و نیز خریداران با رعایت کف قیمت مصوب قرار گیرد.
  • از ابزار بازار سرمایه از جمله اوراق اختیار معامله جهت ترغیب سرمایه گذاران و نیز صندوق های سرمایه گذاری به فعالیت در حوزه زعفران استفاده گردد و بورس زعفران تقویت شود.
  • شرکت تعاونی روستایی از طریق اتحادیه ها ، عملیات خرید حمایتی را در صورت نیاز انجام دهد . اولویت با حمایت از بخش خصوصی است.
  • ایشان همچنین تصریح کرد بر اساس میانگین هزینه های تولید توسط معاونت باغبانی وزارت کشاورزی استخراج شده و با رعایت سود متعارف برای کشاورز در نهایت قیمت حمایتی مصوب زعفران در سال 1401 یک کیلو زعفران نگین مرغوب 41 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شد.

برداشت زعفران

آیا کشاورزان به مراکز خرید حمایتی خواهند رفت!؟

البته که تا فصل برداشت فرا نرسد و میزان تولید ارزیابی نشود نمی توان به طور صریح قیمت تعیین کرد، مانند سال گذشته که قیمت مصوب شده 20میلیون و 500هزار تومان اعلام شد و زعفران بین 37میلیون تا 40 میلیون معامله می شد و مراکز خرید حمایتی با کمترین مراجعه کننده و استقبال سرد کشاورزان همرا بود.

با وجود اینکه امسال با کاهش 30 درصدی کشت پیاز زعفران همراه بود و بسیاری از کشاورزان زمین های کشاورزی خود را شخم زدند و محصولات دیگری کشک کردند و مشکل بی آبی و کاهش سطح آب های زیر زمینی و رو به شوری رفتن آب بود، میزان تولید به طبع کاهش خواهد داشت ، به امید اینکه در سال زراعی آتی سهم بزرگ سود این ادویه گرانبها( طلای سرخ ایران) به جیب کشاورز برود.

با داغ شدن بازار زعفران شما می توانید برای اطلاع از قیمت روز زعفران روی لینک آن کلیک کنید.

مشت گل مشت گل

 

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *