معرفی ۷ آجیل و خشکبار ناشناخته و فواید آن

در این مطلب به معرفی چند خشکبار و آجیل ناشناخته و فواید آن می پردازیم.

۱. گندم سیاه

ارزش غذایی:

گندم سیاه حد وسط بین آجیل و غلات است. این گندم نیز حاوی ترکیبی از ۷۹٪ کربوهیدرات، ۸٪ چربی، و ۱۳٪ پروتئین است. گندم سیاه منبع بی‌نظیری از فیبر و ویتامین ب‌کمپلکس است و معمولا به شکل آرد مصرف می‌شود.

چربی۸٪
کربوهیدرات۷۹٪
پروتئین۱۳٪
بار گلیسمی۱۰۰/۳۷
فیبر۱۰ گرم
ویتامین B2۲۵٪
ویتامین B3۳۵٪
اسید پانتوتنیک۱۲٪
آهن۱۲٪
منیزیم۵۸٪
فسفر۳۵٪
پتاسیم۱۳٪
روی۱۶٪
مس۵۵٪
منگنز۶۵٪
چربی‌های اشباع نشده۲ گرم

 

فایده‌ها:

برای گوارش عالی است، با احتباس آب مبارزه می‌کند، از قلب محافظت می‌کند، به کنترل موثر دیابت کمک می‌کند، به کاهش وزن کمک می‌کند، تعادل الکترولیت را حفظ می‌کند و ترکیب کاملی از آمینواسیدها دارد.

موارد جزیی:

گندم سیاه غله، دانه، علف، یا حتی آجیل و خشکبار نیست،‌ در واقع یک نوع میوه است و به خانواده‌ی رابارب تعلق دارد. گندم سیاه گیاهی تنومند است که ظرف ۶۰ روز می‌رسد!

۲. شاه بلوط

 

ارزش غذایی:

سرشار از انرژی است و چربی پایینی دارد که در بین آجیل‌ها مورد کمیابی به شمار می‌رود. شاه‌ بلوط از ۸۸٪ کربوهیدرات، ۸٪ چربی و ۴٪ پروتئین تشکیل شده است. شاه‌ بلوط سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فلزات کمیاب است.

چربی۸٪
کربوهیدرات۸۸٪
پروتئین۴٪
بار گلیسمی۱۰۰/۳۰
فیبر۵.۱ گرم
ویتامین C۴۳٪
ویتامین K۱۰٪
ویتامین B1۱۶٪
ویتامین B6۲۵٪
فولات۱۷٪
فسفر۱۱٪
پتاسیم۱۷٪
مس۲۵٪
روی۳۹٪
منگنز۵۹٪
چربی‌های اشباع نشده۱.۷ گرم

 

فایده‌ها:

برای مراقبت دندان، سلامت استخوان، درمان اسهال، مبارزه با بیماری‌های تنفسی، حفظ ارتجاعی بودن رگ‌های خونی خوب است، یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌رود، عملکرد تیروئید را بهینه می‌کند، به گوارش کمک می‌کند، کاهش وزن را بهبود می‌بخشد، در تغذیه‌ی دوران بارداری مفید است، کلسترل را متعادل می‌کند، یک خون‌رسان حیاتی و قابض فوق‌العاده است.

نکته‌ی جزیی:

شاه بلوط در هند بسیار محبوب است و آن‌ها ۴۰٪ از تولید شاه‌بلوط جهان را هر سال مصرف می‌کنند. شاه‌ بلوط در حوالی زمستان می‌رسد و به همین خاطر «آجیل زمستانی» هم به آن می‌گویند.

۳. دانه چیا

 

ارزش غذایی:

دانه‌های چیا خاصیت منحصربه‌فردی دارند. آن‌ها هیچ ویتامینی ندارند اما تمام آن را با یک ترکیب متراکم از مواد معدنی و فلزات کمیاب جبران می‌کنند. دانه‌های چیا از ۳۶٪ کربوهیدرات، ۵۳٪ چربی و ۱۱٪ پروتئین تشکیل شده است.

چربی۵۳٪
کربوهیدرات۳۶٪
پروتئین۱۱٪
بار گلیسمی۱۰۰/۲
فیبر۳۷.۷ گرم
کلسیم۶۳٪
فسفر۹۵٪
روی۲۳٪
منگنز۱۰۸٪
چربی‌های اشباع نشده۲۵.۴ گرم

 

فایده‌ها:

برای گوارش عالی است، مملو از آنتی اکسیدان است، یک بار پروتئینی تقریبا کامل دارد، به کاهش وزن کمک می‌کند، ضد التهاب است، از دیابت جلوگیری می‌کند و سلامت قلب و عروقی کامل را حفظ می‌کند.

نکته‌ی جزیی:

دانه‌های چیا بسیار معتبر و محترم هستند و در بین آزتک‌ها یک ابر خوراکی به حساب می‌آید و حتی روزگاری به عنوان ارز و پول برای معاملات و خرید و فروش استفاده می‌شدند. آن‌ها نسبت به تخم کتان فیبر بالاتری دارند.

 

۴. تخم کتان

 

ارزش غذایی:

فیبر رژیمی فوق‌العاده بالایی دارد، تخم کتان ترکیب سالمی از گروه ویتامین B کمپلکس و فلزات کمیاب ضروری دارد. آن‌ها از ۲۲٪ کربوهیدرات، ۶۶٪ چربی، و ۱۲٪ پروتئین درست شده‌اند.

چربی‌ها۶۶٪
کربوهیدرات۲۲٪
پروتئین۱۲٪
بار گلیسمی۱۰۰/۰
فیبر۲۷.۳ گرم
ویتامین B1۱۱۰٪
ویتامین B3۱۵٪
ویتامین B6۲۴٪
فولات۲۲٪
اسید پانتوتنیک۱۰٪
آهن۳۲٪
منیزیم۹۸٪
فسفر۶۴٪
پتاسیم۲۳٪
روی۲۹٪
مس۳۱٪
منگنز۱۲۴٪
چربی‌های اشباع نشده۳۶.۲ گرم

 

فایده‌ها:

تخم کتان سلامتی کلی بدن را ارتقاء می‌بخشد، کلسترل بد را کاهش می‌دهد، ناخن‌ها را تقویت می‌کند، روماتیسم مفصلی را تسکین می‌دهد، قند خون و سطح هورمون را کنترل می‌کند، سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و ماهیتی ضد سرطانی دارد.

نکته‌ی جزیی:

در بسیاری از کشورها تخم کتان داروی جایگزینی مهم به شمار می‌آید. در هند تخم کتان نقش مهمی در درمان‌های آیورودیک ایفا می‌کند.

 

آجیل و خشکبار ۵: دانه کاج

 

ارزش غذایی:

دانه‌های کاج از ۸٪ کربوهیدرات، ۸۵٪ چربی و ۷٪ پروتئین تشکیل شده است و بار گلیسمی آن تقریبا صفر است. این آجیل ترکیب سالمی از ویتامین‌ها به خصوص گروه ب کمپلکس و همین‌طور فلزات کمیاب ضروری دارد.

چربی۸۵٪
کربوهیدرات۸٪
پروتئین۷٪
اسید گلیسمی۱۰۰/۰
فیبر۳.۷ گرم
ویتامین E۴۷٪
ویتامین K۶۷٪
ویتامین B1۲۴٪
ویتامین B2۱۳٪
ویتامین B3۲۲٪
آهن۳۱٪
منیزیم۶۳٪
فسفر۵۷٪
پتاسیم۱۷٪
روی۴۳٪
مس۶۶٪
منگنز۴۴۰٪
چربی های اشباع نشده۵۲.۹ گرم

 

فایده‌ها:

کلسترول بد موجود در بدن را کنترل می‌کند، آنتی اکسیدانی بی‌نظیر است، ظاهر جوان پوست‌تان را حفظ می‌کند، فاقد گلوتن است، خواص ضد سرطانی دارد و برای زنانی که قصد باردار شدن دارند مفید است.

نکته‌ی جزیی:

دانه‌ی کاج دو پوسته‌ی بیرونی دارد که اولین آن مخروط کاج است. بعضی از انواع کاج خاصیت عجیب و غریبی دارند که سندرم دانه‌ی کاج نامیده می‌شود و باعث می‌شود هرچیزی می‌خورید مزه‌ی تلخی یا فلزمانند بدهد.

۶. تخم خشخاش

ارزش غذایی:

این‌ها دانه‌هایی سرشار از فیبر هستند با ۶۶٪ چربی، ۲۲٪ کربوهیدرات، و ۱۲٪ پروتئین. میزان ویتامین موجود در تخم خشخاش مخدود است و ترکیب قابل توجهی از فلزات و مواد معدنی دارد.

چربی۶۶٪
کربوهیدرات۲۲٪
پروتئین۱۲٪
اسید گلیسمی۱۰۰/۱
فیبر۱۹.۵ گرم
ویتامین B1۵۷٪
ویتامین B6۱۲٪
فولات۲۱٪
کلسیم۱۴۴٪
آهن۵۴٪
منیزیم۸۷٪
فسفر۸۷٪
پتاسیم۲۱٪
روی۵۳٪
مس۸۱٪
منگنز۳۳۵٪
چربی های اشباع نشده۳۴.۶ گرم

 

فایده‌ها:

تخم خشخاش ضد التهاب است، به درمان کارسینوما کمک می‌کند، از یبوست جلوگیری می‌کند، برای پوست بسیار خوب است، اگزما را درمان و رشد مو را تحریک می‌کند.

نکته‌ی جزیی:

تخم خشخاش از گیاهی به دست می‌آید که از آن تریاک تولید می‌کنند. با وجود این، تخم خشخاش هیچ یک از اثرات تریاک را ندارد.

 

آجیل و خشکبار ۷: دانه کنجد

ارزش غذایی:

کنجد و روغن آن نقش مهمی در بسیاری از خوراک‌های جنوب شرقی آسیا ایفا می‌کند. اساسا از ۷۱٪ چربی، ۱۹٪ کربوهیدرات، و ۱۰٪ پروتئین تشکیل شده است. در حالی که تقریبا بار گلیسمی آن صفر است، اما سرشار از ویتامین ب کمپلکس و مواد معدنی است.

چربی۷۱٪
کربوهیدرات۱۹٪
پروتئین۱۰٪
اسید گلیسمی۱۰۰/۰
فیبر۱۴ گرم
ویتامین B1۵۴٪
ویتامین B2۱۵٪
ویتامین B3۲۳٪
ویتامین B6۴۰٪
فولات۲۵٪
آهن۸۲٪
منیزیم۸۹٪
فسفر۶۴٪
پتاسیم۱۴٪
روی۴۸٪
مس۱۲۴٪
منگنز۱۲۵٪
چربی های اشباع نشده۳۹.۱ گرم

 

فایده‌ها:

دانه‌ی کنجد از فشار خون پیشگیری می‌کند، کلسترول را کاهش می‌دهد، برای گوارش خوب است، سلامت پوست‌ را به خوبی تامین می‌کند، کم خونی را برطرف می‌کند، از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری و درد بیماران آرتروزی را تسکین می‌دهد.