زعفران را بیشتر بشناسیم

چه نوع زعفرانی بخرم؟

زعفران

در خرید زعفران به چه مواردی باید توجه داشت؟

چه نوع زعفرانی بخرم؟

چه برندی برای خرید زعفران مناسب تره؟

زعفران اصل از کجا بخرم؟

اگر به دنبال زعفران اصل قاینات به صورت مستقیم از کشاورز با کیفیت تضمین شده هستید به سایت طلای سرخ مراجعه نمایید و زعفران را به صورت عمده یا جزئی مستقیم از پایتخت طلای سرخ جهان(قاینات) سفارش دهید.

 در ادامه به بررسی سه نوع زعفران درجه یک پرخرید در بازار می پردازیم که نظرات خریداران این زعفرانها را بررسی کرده ایم.

معیارهای خرید زعفران

برای خرید زعفران تنها سه معیار وجود دارد که هنگام خرید باید به آن توجه کنید:

  1. همه رشته های زعفران (کلاله ها) قرمز باشند (رنگ دیگری نباشد).
  2. رشته های زعفران باید هنگام لمس کردن خشک و شکننده باشند.
  3. عطر و بوی زعفران که تازه و غلیظ است و نباید نم کشیده باشد.
  4. مزه زعفران نباید شور یا شیرین باشد.
  5. زعفران نباید زیاد رنگی براق داشته باشد.

 

زعفران یک ادویه پیچیده برای پرورش دادن است. برای تهیه 50 گرم از این ادویه، حدود 5000 گل نیاز است. برداشت آن نیاز به نیروی کار ماهر زیادی دارد.

به دلیل اینکه زعفران باید در اوایل صبح و قبل از طلوع خورشید برداشت شود. پس از باز شدن گل پس از طلوع خورشید، به دلیل اشعه های مضر خورشید و گرد و غبار گل آن شروع به پژمردن می کند. که این مساله باعث تغییر ساختار شیمیایی زعفران می شود. و به همین دلیل برداشت زود هنگام انجام می شود. به دلیل نیاز به نیروی کار ماهر و فضای عظیم زراعی با خاک و آب و هوای مناسب، زعفران گران می شود.

کیفیت زعفران از انتخاب پیاز زعفران مناسب شروع می شود. تولیدکننده باید در انتخاب پیاز دقت بیشتری کند. اندازه پیاز زعفران اولین شاخص کیفیت محصول است. علاوه بر این، آب و هوای مناسب و کیفیت خاک نیز عوامل مهمی برای کیفیت زعفران است. ایران مکان مناسبی برای پرورش زعفران است. و ایران بزرگترین صادرکننده زعفران است.

برای تهیه پیاز زعفران در فصل کاشت زعفران یعنی خرداد تا مهر ماه روی لینک کلیک کنید.

 

انواع زعفران

انواع زعفران

نگین

در خانواده نگین، این نوع زعفران بهترین نوع زعفران هم از نظر ظاهر و هم رنگ و عطر را دارد ، رشته های این نوع زعفران کشیده و بدون شکستگی هستند ، معمولا گل های زعفرانی را نگین می کنند که غنچه چیده شده باشند  و قلم زعفران یا (تیج ) صاف و کشیده ای داشته باشند. از سوی دیگر، در مقایسه با زعفران پوشالی و دسته ای، بو و طعم بسیار خوبی دارد.

سوپر نگین

این نوع زعفران بهترین، کمیاب ترین، و گران ترین نوع زعفران است. طول رشته های آن 2-3 سانتی متر و رنگ آن کاملا قرمز خواهد بود. رشته ها به طور متقارن بریده می شوند طوری که نمی توانید هیچ رنگ نارنجی یا خاکستری متمایل به سفید در رشته های آن پیدا کنید. رشته ها بلند و با غلظت کامل هستند. به طوری که می توانید حداکثر بو و طعم را بدست بیاورید.نوع سوپر نگین بالاترین کیفیت را دارد . این نوع زعفران نیز کاملا قرمز رنگ است و هیچ طرح موج داری روی آن نیست. هیچ رنگ نارنجی یا خاکستری مایل به سفید روی رشته های آن پیدا نمی کنید. در مقایسه با نگین معمولی طول بیشتری دارد طول آن حدود 2 الی 3 سانتی متر خواهد بود.

زعفران سرگل ممتاز

این نوع زعفران به نسبت زعفران نگین قلم های کوتاه تری دارد و میزان شکسته در آن بیشتر است ، اغلب از پاک شدن زعفران دسته و پوشال به دست می آِید به همین خاطر در فرایند تبدیل گاهی شکسته می شود .عرف بازار ایران همین نوع زعفران سرگل هست که به نسبت کیفیتش در مقابل دیگر زعفران ها قیمت پایینی دارد.

زعفران دسته یا دختر پیچ

زعفران دسته یا دخترپیچ رشته کامل زعفران است یعنی علاوه بر قسمت قرمزی قسمت سفید یا خامه زعفران هم به آن متصل است ، به همین دلیل از قیمت پایین تری برخوردار است در مقایسه با 3 نوع بالا، طولانی ترین زعفران است که معمولا به صورت دسته ای تهیه می شود. طول زعفران دسته ای حدود 3-6 سانتی متر خواهد بود. زعفرانی اصیل که امکان تقلب در آن بسیار پایین است و خاص خراسان جنوبی و قائنات می باشد.

پوشال

در مقایسه با سه زعفران بالا، پوشال درجه های پایین زعفران است. در مقایسه با زعفران نگین قسمت های نارنجی بیشتری دارد. طول هر پوشال حدود 2-3 سانتی متر است و معمولا طرح موجی دارد. سطح غلظت زعفران در مقایسه با سه نوع بالا، کمتر خواهد بود.

برای اطلاع از قیمت روز انواع زعفران بالا روی لینک قیمت روز زعفران کلیک کنید.

چه نوع زعفرانی بخرم؟

مطالعه مطالب زیر را نیز از دست ندهید.

نحوه تشخیص زعفران اصل و تقلبی

خرید زعفران مرغوب اصل قائنات

نحوه شناسایی زعفران اصل و با کیفیت

خرید یک ادویه گران قیمت مانند زعفران همیشه باید ارزش هزینه کردن را داشته باشد. پیدا کردن زعفران اصل/خالص در بازار بسیار مهم است. راهنمای خرید زعفران توضیح می دهد که چند راه ساده برای شناسایی اصالت زعفران در بازار وجود دارد. متداول ترین روش آزمایش با آب گرم است.

فقط چند رشته از زعفران را داخل آب گرم بریزید و تغییر رنگ آن را بررسی کنید. اگر رنگ آب بلافاصله به رنگ قرمز تغییر کرد، در این صورت زعفران خالص نیست. زیرا زعفران اصل همیشه خیلی آهسته رنگ پس می دهد. در زعفران خالص بعد از چند دقیقه می توانید به آب با رنگ زرد طلایی مایل به نارنجی برسید.

زعفران اصل

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *