زعفران را بیشتر بشناسیم

چگونه از زعفران نگهداری کنیم

خواص زعفران

چگونه از زعفران نگهداری کنیم؟

زعفران رو معمولا تو یه جای خشک و خنک قرار می‌دن تا کیفیتش به قوت سابق بمونه و تغییر نکنه. خیلی‌ها در همون اول کار که زعفران خشک نشده رو خریداری می‌کنند بسته بندی می‌کنن و داخل یخچال یا فریزر می‌ذارن. اما این کاملا اشتباهه، با این روش بعد از یه مدت زعفران خواصش رو از دست می‌ده و تقریبا بلااستفاده می‌شه. پس اشتباه نکنید و روش نگهداری زعفران رو به صورت اصولی یاد بگیرید.

اول زعفران رو خشک و آسیاب کنید.

آسیاب کردن زعفران خیلی آسونه، اگه زعفران خشک نشده از بازار گرفتید اول باید روی شعله(خیلی حواستون جمع باشه زعفران نسوزه ) یا بصورت طبیعی زیر نورخورشید خشکش کنید. بهتر و درست‌ترش اینه که طبیعی خشک کنید.

بعد از اینکه خشک شد و حالت ترد به خودش گرفت حالا می‌تونید آسیابش کنید. آسیاب کردن رو می‌تونید به هر وسیله‌ای که تو خونه دارید انجام بدید، اگر چوبی باشه که خیلی بهتره ولی با هر وسیله‌ی دیگه‌ای هم می‌تونید کامل خردش کنید تا تبدیل به تکه‌های کوچیک بشه.

حالا باید زعفران رو دم کنید و بعدش فریز کنید

گفتیم که روش نگهداری زعفران باید اصولی باشه، یکی از اصولش اینه بعد از آسیاب کردن اون رو دم کنید. دم کردن زعفران خیلی ساده‌ست، مقدار کمی آب جوش روی زعفران آسیاب شده‌تون بریزید، در حدی که کاملا روی زعفران رو بگیره و یکم بالاتر باشه، حالا می‌تونید روی شعله گاز بذارید و یا حتی داخل چای ساز بریزید و بهش حرارت بدید و اجازه بدید خوب رنگ بده. وقتی خوب رنگش رو به آب داد باید اجازه بدید مقداری از اون آب هم بخار شه، بخار شدن آب باعث می‌شه که مقدار کمی آب روش بمونه و در ادامه نگهداری ازش خیلی راحت‌تر بشه.

حالا می‌تونید اجازه بدید دماش یکم بیاد پایین‌تر و بعدش داخل فریز قرارش بدید و فریز کنید. فریز کردن بهترین روش برای ماندگاری بالاست. الان می‌تونید از زعفران به مدت زیادی استفاده کنید و هربار که لازم داشتید قسمتی از زعفران فریز شده رو داخل غذاتون بریزید.

این زعفران فریزشده را می‌تونید به مدت دو الی سه هفته‌ نگهداری کنید و استفاده کنید. اما نکات تکمیلی نگهداری زعفران رو هم یاد بگیرید تا بدون هیچ مشکلی بتونید از نهایت طعم و بوی زعفران بهره ببرید.

نکات تکمیلی در مورد روش نگهداری زعفران

  1. زعفران رو داخل ظروف پلاستیکی نگهداری نکنید و ترجیحا داخل ظروف فلزی یا شیشه‌ای نگهداری کنید چون ماندگاری خیلی بالاتری داره.
  2. سعی کنید در ظرف کاملا بسته بسته باشه و راه نفوذ هوا و رطوبت رو کاملا ببنیدید.
  3. اگه می‌خواید از زعفران فریز شده استفاده کنید می‌تونید با یکم حرارت یخش رو باز کنید و داخل غذاتون بریزید.
  4. اگه میخواید گرد زعفران بگیرید و به صورت گرد نگهداری کنید باید قبل از هر چیز خوب الکش کنید تا فقط گردش بمونه.
  5. سعی کنید وقتی بسته بندی می‌کنید تو بسته‌بندی‌های کوچیک این کار رو انجام بدید تا هر بار بتونید از یه بسته استفاده کنید و کارتون هم راحت‌تر بشه.
  6. اجازه ندید وقت دم کردن زعفران زیاد طول بکشه چون از یک دمایی اسانس معطر زعفران هم شروع به تبخیر می‌کنه، یعنی از همون لحظه‌ای که دیدید بوی زعفران داره می‌پیچه داخل خونه، دم کردنش رو متوقف کنید و یه جای خنک بذارید تا دماش پایین بیاد.
  7. اگه می‌خواید از بیشترین طعم و بوی زعفران استفاده کنید قبل مصرف خوب بکوبیدش تا به غذا رنگ بده، چون رنگدانه‌های زعفران بعد از فریز شدن در برابر آزاد شدن مقاومت می‌کنن و با کوبیدن خیلی راحت‌تر می‌شه این کار رو انجام داد.
  8. مجددا تکرار می‌کنیم ظروف دربسته فلزی یا شیشه ای رو فراموش نکنید.

    جمع‌بندی در مورد نگهداری زعفران

این ادویه معطر که زعفران یا طلای سرخ نام داره می‌تونه مزه و طعم غذاتون رو فوق‌العاده خوشمزه کنه و اگه دوست دارید ازش به خوبی نگهداری کنید باید روش نگهداری زعفران به صورت اصولی رو یاد بگیرید. در غیر این صورت بعد یه مدت خراب می‌شه و خواصش رو از دست می‌ده. روش نگهداری زعفران هم خیلی راحته و اصلا وقت نمی‌بره. کافیه خردش کنید، دم کنید و بعدش فریز کنید و حالا هر وقت که خواستید می‌تونید از این ادویه بی‌نهایت خوش‌عطر و بو استفاده کنید.

برای تهیه این ادویه گرانبها مستقیم از پایتخت طلای سرخ جهان قاینات با بالاترین کیفیت و مستقیم از دسست کشاورز کافیه روی لینک پایین کلیک کنید تا انواع زعفران را با قیمت های مناسب و هزینه ارسال رایگان ببنید.

زعفران سرگل قائنات [ 1 مثقال ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *