زعفران را بیشتر بشناسیم

کاشت پیاز زعفران ⚡ آموزش قدم به قدم کاشت زعفران

کاشت زعفران

کشت زعفران اصولی و  مراحل کاشت زعفران

بهترین زمان کاشت و جابجایی پیاز زعفران یا کرم زعفران به مزارع جدید از خرداد ماه مصادف با خواب حقیقی گیاه زعفران می باشد.

هر هکتار زمین اگر به روش ردیفی و امروزی کاشت شود نیاز به 8 تا 10 تن پیاز زعفران داریم( یعنی برای کاشت آرمانی و ردیفی پیاز زعفران در هر متر مربع به یک کیلو پیاز زعفران نیاز است ). اگر به صورت سنتی یا کپه ای کاشت شود نیاز به 5 تن پیاز زعفران است.

مهلت کاشت پیاز زعفران بسته به آب و هوای منطقه در مناطق سردسیر مهلت کاشت پیاز زعفران تا اوایل مهر ماه و در مناطق گرمسیر مثل قائنات و گناباد و سرایان و بیرجند و اغلب شهرهای خراسان جنوبی تا اواخر مهر ماه فرصت کاشت پیاز زعفران هست ، چنانچه هنوز موفق به تهیه پیاز زعفران نشده اید مجموعه طلای سرخ در قائنات پیاز زعفران مرغوب موجود دارد و می توانید جهت تهیه و خرید پیاز زعفران عمده قائنات با کلیک بر روی لینک اقدام به خرید کنید.

هر کیلو پیاز زعفران به طور میانگین بین 100 تا 150 عدد پیاز می باشد ، و میانگین وزن ایده ال هر پیاز زعفران 8 گرم می باشد. ( در ادامه این مطلب لینک راهنمای خرید پیاز زعفران را گذاشته ایم )

کاشت پیاز زعفران

زعفران را بیشتر بشناسیم

زعفران گیاهی است دائمی و علفی که در اوایل پاییز گل می دهد. این گیاه دارای ساقه زیر ُ زمینی غده ای شکل به نام کرم ( corm) می باشد که کشاورزان به آن پیاز زعفران می گویند. وزن پیازها از 1 تا 20 گرم متغیر است.

گل اولین اندامی است که در اواسط پاییز از خاک خارج می شود. هر پیاز 1 تا 3 گل ارغوانی و هر گل دارای 6 گلبرگ می باشد. مادگی در مرکز گل قرار گرفته و دارای یک تخمدان غده ای بوده و از قسمت تخمدان، خامه باریکی خارج می گردد. خامه زرد رنگ به یک کلاله شفاف قرمز نارنجی 3 شاخه ای تقسیم می شود. سه کلاله همراه با خامه ای که حدود 5 سانتی متر است، پس از خشک شدن، همان رشته کامل زعفران را تشکیل می دهد

زعفران به عنوان طلای سرخ جز گیاهان سازگار می باشد که می توان آن را در هر اقلیمی کاشت و پرورش داد ( البته قابلیت کاشت در باغچه، گلدان و پشت بام در هر اقلیمی را دارد).

بهترین اقلیم سازگار با زعفران اقلیم های گرمسیری که تابستان بارندگی و زمستان های بسیار سردی ندارد است ، در اغلب مناطق کشور ایران به جز مناطقی از جنوب و مناطقی از شمال کشور می توان زعفران کاشت.

اما بهترین نوع زعفران همانطور که احتمالا به گوشتان خورده زعفران قاینات است که دارای عطر و طعم بی نطیریست… کاشت زعفران در ایران به ۳ هزار سال برمی گردد و این نشان دهنده این است که از دوران مادها این محصول در ایران کشت می شده است. همانطور که می دانید کاشتن زعفران بدون پیاز امری محال است.

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران یا کرم زعفران  و یا بنه زعفران نیز گفته می شود و گاهی به اشتباه برخی بذر زعفران هم می گویند که صحیح نمی باشد ، ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زعفران در دنیاست. این گیاه نیمه گرمسیری، در برابر سرما مقاوم بوده ولی با توجه به این که دوران رشد آن در پاییز و زمستان است؛ در این زمان ها به هوای مناسب و معتدل نیاز دارند. این گیاه برای رشد و تکثیر نیاز به بنه یا پیاز دارد.

کاشت زعفران

به طور کلی پیاز زعفران پس از کاشت بعد از گل دهی شروع به رشد هورمون ها می کند و از پیاز مادر پیاز های دختری به وجود می آید ( تصویر بالا ) و پس از گذشت چند سال پیاز ها چند برابر می شود و نیاز به فضای بیشتری برای رشد دارد و بازدهی و گل دهی قبل را نخواهد داشت و نیاز به زمین جدید و جابجایی دارد برای رویش دوباره و گل دهی، بیشترین گل دهی را پیازهای زمین های 3 تا 5 سال خواهد داشت و از سال 6 ام به بعد میزان گل دهی کاهش می یابد.

زمان کاشت زعفران

پیاز زعفران قاینات

در اصل بهترین زمان برای کاشت پیاز زعفران، از اوایل خرداد تا اوایل مهرماه می باشد. البته لازم به ذکر است که اواخر تیر و اوایل مردادماه از کشت آن خودداری کنید. اگر شما در خرداد زعفران را کاشتید باید از آبیاری آن تا مهرماه خودداری کنید زیرا به دلیل عدم فعالیت گیاه، پیازها فاسد می شوند، کاشت زعفران در مناطق سردسیر بهتر است در خرداد انجام شود و در مناطق گرمسیر به نیمه دوم تابستان موکول شود.

در ضمن بهترین خاک برای کشت، خاک های رسی با مخلوط شن و آهک است و Ph خاک باید بین ۸-۷ باشد. خاک باید حاصل خیز و شیرین باشد و علف های هرز در آن نباشد. البته باید بررسی های لازم نیز صورت بگیرید که از چند سال قبل در آن زعفرانی کشت نشده باشد. در ادامه از مقاله پیاز زعفران چیست و آن را چگونه بکاریم، شما را با مراحل کاشت پیاز زعفران آشنا می کنیم.

تهیه و خرید پیاز زعفران تناژ برای کاشت سنتی

خرید پیاز زعفران عمده

بهترین زمان برای تهیه پیازچه های زعفران از اوایل خرداد تا اواخر شهریورماه است. باید محصول از لحاظ سلامت بررسی شود تا آلودگی و قارچ نداشته باشد. البته توجه به چند نکته ضروری است که مهم ترین مسئله در زمان خرید انتخاب پیاز و بذر زعفران همان سال است. شاید خیلی از افراد این باشد که پیاز زعفران را از کجا تهیه کنیم. شما برای خرید می توانید به قائنات و استان خراسان جنوبی مراجعه کنید.

و یا هم از طریق سایت طلای سرخ با این شماره ۰۹۱۵۹۶۴۳۹۵۹ در قاینات در ارتباط باشید.

چنانچه قصد  کاشت زعفران به روش گلخانه ای را دارید پیشنهاد میکنیم مطلب کشت گلخانه ای زعفران را حتما مطالعه کنید.

ضدعفونی کردن

باید قبل از نقل و انتقالت و کاشت، آن را از هر نوع آلودگی قارچ و کنه ضدعفونی کنید. شما با تهیه قارچ کش کاربندازیم و کنه کش پروپارژیت و ریختن آن ها در مخزنی می توانید پیازها را ضدعفونی کنید. با توجه به حجم مخزن خود از سم کش کاربندازیم به میزان دو در هزار و از سم کس پروپارژیت به مقدار یک و نیم در هزار مایع مایع ضدعفونی کننده استفاده نمایید.

 

روش کاشت زعفران

در ابتدای امر باید گفت اگر شما تازه کار هستید برای کشت زعفران بهتر است که از زمین های با متراژ کم کار خود را شروع کنید تا با اصول کار بیشتر آشنا شوید. کشت زعفران باید حتما قبل از شروع باران های پاییزی انجام شود؛ پس کاشت آن تا اواخر مهرماه به تعویق نیاندازید.

دو روش کاشت بذر پیاز زعفران : 1- کپه ای یا چاله ای  2- آرمانی یا ردیفی ، در کشت کپه ای 5 تا 10 پیاز را کنار هم داخل چاله هایی به عمق 15 سانت قرار می دهیم و در کشت ردیفی شیاری با عمق 15 سانتیمتر ایجاد کرده ( تا از سرما و گرما مصون باشد) و در فاصله هر 3 تا 5 سانت یک پیاز قرار می دهیم، دقت داشته باشید که سر پیازها رو به بالا باشد.

  1. کشت چاله ای یا کپه ای
  2. کشت ردیفی با روش کشت آرمانی

 

6880449 463 6880449 463

کاشت ردیفی زعفران

کاشت پیاز زعفران

آبیاری پیاز زعفران

شما باید از ۱۵ مهرماه شروع به آبیاری کنید. البته این موضوع به شرایط آب و هوایی هر منطقه ای بستگی دارد و با توجه به آن از اوایل مهرماه تا اواسط آبان ماه این کار را باید انجام داد. قبل از گلدهی باید یک آبیاری عمیق انجام داد و بعد از برداشت باید در اواخر آبان یا اوایل آدر آبیاری دوم و در اسفندماه آبیاری شوم را انجام می دهیم که اگر بارندگی خوب باشد نیاز به آبیاری سوم ندارد. در ضمن برای این که در زمان برداشت زعفران به مشکل برنخوریم باید زمین را قطع بندی کرد و در زمان های معین هر قطعه را آبیاری نمود.

آبیاری زعفران

 

سله شکنی

بعد از آبیاری اول و قبل از گلدهی باید مزرعه را به وسیله تیلر کشاورزی با تیغه های افقی سله شکنی کرد. با این کار باعث می شود که گل ها بدون اسیب دیدن از خاک خارج شده، کود حیوانی ( ترجیحا کود گاوی ) با خاک مخلوط می شود و علف های هرز آن که تازه روییده اند از بین می روند.

مبارزه کردن با آفات زعفران

کنه و موش صحرایی به عنوان مهم ترین آفات هستند که برای شناسایی آن باید ماهی ۲ بار یا هر ۱۰ روز یکبار شیارها و چاله های در نقاط مختلف مزرعه حفر کرده و پیازچه ها را بررسی کرد تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. در صورت داشتن آفاتی مانند کنه می توان از گرانوله گوگرد استفاده کرد و برای از بین بردن موش های صحرایی می توان از تزریق گاز متان استفاده کرد.

برداشت زعفران و خرید زعفران اصل قائنات

زعفران در سال یک بار گل می دهد و شما می توانید آن را یکبار برداشت کنید. به طور کلی در آبان ماه شروع به گلدهی می کند که در طول ۲۰ تا ۳۰ روز باید گلبرگ های آن را روزانه جمع اوری کنید.

مجموعه طلای سرخ با زیر کشت داشتن چندین هکتار مزرعه زعفران در شهرستان قائنات و روستای خونیک هر ساله تولید زعفران را در مجموعه خود داشته و علاوه بر آن زعفران کشاورزان دیگر منطقه قائنات را در سایت طلای سرخ به فروش می رساند ، شما می توانید برای خرید زعفران اصیل قائنات با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت مستقیم از پایتخت طلای سرخ روی لینک بالا  کلیک کنید.

برداشت زعفران

پست های مرتبط

یک فکر در مورد “کاشت پیاز زعفران ⚡ آموزش قدم به قدم کاشت زعفران

  1. ماهان عبداللهی گفت:

    سلام قیمت هر کیلو پیاز زعفران چنده؟ و آیا شما فروش پیاز زعفران دارید

    1. مدیر طلای سرخ گفت:

      سلام قیمت پیاز زعفران در سال 1402 هنوز به طور قطعی تعیین نشده است و از خرداد ماه که فصل جابجایی و کاشت زعفران در قاینات است ، قیمت اعلام و در سایت طلای سرخ به فروش می رسد.

  2. عبدالحمید براتی گفت:

    غرب کشور هم میشه زعفران کاشت آیا صرفه اقتصادی داره؟

    1. مدیر طلای سرخ گفت:

      سلام بعله در استان های غربی ایرانن هم زعفران کاشت میشه ، هر منطقه ای که تابستان ها زیاد شرجی و بارندگی نباشه که باعث قارچی شدن پیاز زعفران بشود میتوان کاشت زعفران انجام داد، و صرفه اقتصادی دارد با توجه به دوره 7 ساله پیاز زعفران ، جهت تهیه پیاز از اول خرداد می توانید از ساییت طلای سرخ اقدام به خرید کنیید.

  3. مبینا مهدوی گفت:

    سلام آیا در گلدان هم نمی شود در مازندارن پیاز زعفران کاشت؟

    1. مدیر طلای سرخ گفت:

      با عرض سلام کاشت زعفران در گلدان با کاشت زعفران در مزرعه و زمین تفاوت دارد و چون گلدان قابل جابجایی است می توان در استان های شمالی ایران زعفران را در گلدان کاشت.

  4. مهدیه رازی گفت:

    ببخشید داخل سایت آموزش تصویری کاشت زعفران را ندارید، پیدا نکردم ، ممنون‌میشم راهنمایی کنید

    1. مدیر طلای سرخ گفت:

      سلام در مطلب نحوه کاشت پیاز زعفران مفصل در مورد روش های کاشت زعفران صحبت کردیم و فیلم آموزشی کاشت زعفران گذاشته شده.
      https://redgolden.ir/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b4%d8%aa-%d8%b2%d8%b9%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86/

  5. مارال میرنظامی گفت:

    چطور میتونم پیاز زعفران تهیه کنم؟

    1. مدیر طلای سرخ گفت:

      https://redgolden.ir/product-category/%d9%be%db%8c%d8%a7%d8%b2-%d8%b2%d8%b9%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86/
      لینک صفحه خرید پیاز زعفران که سه نوع پیاز : گلخانه ای ،سنتی و گلدانی قابل سفارش هست.

  6. رضا دشتی گفت:

    پیاز زعفران قاینات با پیاز زعفران دیگر مناطق ایران فرق داره، چرا قیمت بالاتره نسبت به جاهای دیگه

    1. مدیر طلای سرخ گفت:

      سلام همینطور که کیفیت زعفران قاینات بالاتر از مناطق دیگر هست به طبع پیاز زعفران هم کیفیت بالاتری خواهد داشت و این اختلاف قیمت ها اغلب به خاطر سایز و وزن و میزان خاک پیاز هست که تفاوت زیادی دارند.

  7. نفس گفت:

    جناب مدیر طلای سرخ . من استان مرکزی هستم . منطقه ای که در آن بادام خوب می روید و استقامت زیادی نسبت به دما دارد و نیاز به آبیاری زیاد نمی باشد آیا . میشه با کشت زعفران در آن منطقه مقایسه کرد . و با بررسی شباهت منطقه تحت رویش بادام نتیجه گرفت زعفران هم امکان کشت آن جا خواهد داشت ممنونم. توضیح بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *