مطالب سایت, زعفران را بیشتر بشناسیم

آغاز فروش پیاز زعفران قاینات | خرداد 1402

IMG ۲۰۲۳۰۵۳۰ ۱۳۰۰۰۲ scaled IMG ۲۰۲۳۰۵۳۰ ۱۳۰۰۰۲ scaled

آغاز فروش پیاز زعفران قائنات در سایت طلای سرخ

خرید پیاز یا بنه زعفران قاینات در سایت طلای سرخ، بهترین زمان کاشت پیاز زعفران خرداد تا تیر ماه است ، و مرحله بعد کاشت شهریور تا مهر ماه است ، و اولین آبیاری مزرعه زعفران زمانی است که اختلاف دمای شب و روز به 15 تا 18 درجه سانتی گراد برسد، که در منطقه قائنات اوایل مهر ماه این اختلاف دما صورت می گیرد و کشاورزان مزارع زعفران خود را آبیاری می کنند.

پیاز زعفران7 سال طول عمر مفید(صرفه اقتصادی) در یک زمین را دارد، و برای عملکرد بهتر و گل دهی دوباره پیاز ها نیاز به جابجایی و انتقال به خاک جدید را دارد، دلیل این جابجایی هم این است که خاک دیگر مواد مغذی مورد نیاز پیاز را ندارد ، و نکته بعد اینکه پیاز زعفران هر ساله تکثیر میشود و پیاز های دختری به آن اضافه می شود و فضای کافی برای رشد را ندارند.

 

برای خرید پیاز زعفران مستقیم از قائنات با مشاوره صفر تا صد رایگان کاشت ، داشت و برداشت زعفران روی لینک تیتر بالای صفحه کلیک کنید تا وارد صفحه خرید پیاز زعفران شوید.

دوره های رشد پیاز زعفران

پیاز زعفران

دوره رشد فعال زعفران از اوایل مهر آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه بسته به شرایط آب و هوایی، که تقریبا 7 ماه به طول می انجامد ، و این دوره رشدی از اولین آبیاری شروع و تا خزان برگ های زعفران ادامه دارد، و تقریبا می توان گفت تنها گیاهی است زعفران که بهار دیگر گل ها و گیاهان یعنی اردیبهشت خزان زعفران است.

در طول دوره گل دهی زعفران و همزمان با رشد سلول های مولد پیاز در سطح پیاز مادری و نزدیک به نقاط راسی کم کم منجر به تولید پیاز های دختری در اطراف پیاز مادری می شود، بطوریکه هر چه از دوره ظهور گل به سمت انتهای دوره رشد فعال یعنی فروردین و اردیبهشت پیش می رویم، رشد پیاز ها در اطراف پیاز مادری بیشتر و از حجم پیاز مادری کاسته می شود، بطوریکه در انتهای فصل رشد بجز پوسته ای از پیاز مادری چیزی نمی ماند، در طول این دوره تغذیه پیاز ها از طریق پیاز مادری بوده است، و مسلم است هر چه پیاز مادری قویتر باشد ، ایجاد و رشد پیاز های دختری نیز بیشتر و بهتر خواهد بود .

دوره خواب پیاز زعفران

زمان کاشت  جابجایی پیاز زعفران در دوره خواب آن است ،دوره خواب و متوقف شدن رشد پیاز زعفران از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور ماه می یاشد ، در این دوره پیاز ها غیر فعال بوده و و هیچگونه تغییری در حجم و وزن پیاز صورت نمی گیرد و می توان گفت پیازها کاملا تکامل یافته اند ، و این دوره خود به دو دوره حقیقی و ظاهری تقسیم می شود.

دوره خواب حقیقی: از اواخر اردیبهشت تا اواسط تیر ماه به طور کامل فعالیت پیاز متوقف است و بهترین زمان جابجایی به حساب می آید.

دوره خواب ظاهری: از اواسط مرداد تا پایان شهریور است، که هر چند پیاز ها از نظر ظاهری تغییری ندارند ولی سلول های جنینی در حال اندام زائی هستند ، که در این دوره  هم می توان جابجایی پیاز زعفران را انجام داد.

 آبیاری پیاز زعفران

 

در نقاط مختلف زعفران کاری خراسان و قاینات بسته به وضعیت آب و هوایی منطقه، آبیاری زعفران از اواسط مهر ماه اوایل آبان ماه انجام می گیرد.

  • با انجام آبیاری اول ابتدا گلها و سپس برگ ها در سطح مزرعه آشکار می شوند.
  • آبیاری دوم زودتر از 4 تا 5 هفته بعد از آبیاری اول انجام می گیرد.
  • آبیاری های بعد تا فروردین هر دو هفته تا 20 روز بسته به زمانی که آب در اختیار زارع باشد انجام می گیرد، اما در اوایل آبیاری باید 10 روز یا 14 روز آبیاری انجام گیرد، که البته در این دوره باران های پاییزی و زمستانی است ، و اغلب نیاز به آبیاری نیست ، به همین خاطر است که زعفران را به عنوان گیاهی کم آب در نظر می گیرند.
  • از اواسط اردیبهشت ماه آبیاری زعفران قطع می شود.
  • کشاورزان خراسان و منطثه قاینات بر اساس تجربه و دانش بومی خود به 4 آبیاری اکتفا می کنند.

تاریخ کاشت زعفران

بهترین زمان کشت و انتقال پیاز زعفران به مزارع جدید خرداد ماه و شهریور ماه شناخته شده است، چنانچه خرداد موفق به کاشت پیاز زعفران نشدید از اواسط مرداد تا اواخر شهریور فرصت کاشت پیاز زعفران خواهید داشت.

زمین کاشت زعفران

زمین کاشت زعفران باید دارای بافت متوسط ، نسبتا عمیق ، مسطح فاقد سنگ ریزه و علف های هرز و دارای زه کشی طبیعی باشد، پس از انتخاب زمین لازم است زمین را در پاییز یا زمستان یک شخم عمیق تا 30 سانت (زمین گاو رو شود) و با کود حیوانی و کودهای شیمیایی تقویت کرد تا به بهبود خواص فیزیکی و و شیمیایی خاک کمک کرد.

قبل از کاشت زعفران باید عملیات زیر را روی زمین انجام داد:

  • زمین باید تا عمق 25 تا 30 سانت شخم زده شود
  • زمین باید مسطح شود
  • زمین باید عاری از علف های هرز و سنگ شود.
  • شیار های مناسب یا کرت های کوچک ایجاد شود.
  • آماده سازی زمین باید در پاییز و زمستان صورت گیرد.
  • توصیه می شود در هر هکتار حدود 40 تا 60 تن کود حیوانی داده شود.

تهیه و آماده نمودن پیاز زعفران

پیاز زعفران

 

در آوردن پیاز ها از زمین به دو روش است :

  1. در آوردن پیاز ها از زمین خشک که ( خشکه کن ) گفته می شود.
  2. یا هم قبلا مزرعه را آبیاری کرده و پیاز ها را در آورده که ( ترکن )گفته می شود.

در روش دوم باید بلافاصله پیاز های جداشده از زمین مرطوب را به زمین جدید منتقل کرد، و  روش خشکه کن بیشتر توصیه می شود چراکه در زمان خواب پیاز است و خللی در دوره رشد پیاز ایجاد نمی شود.

در انتخاب پیاز زعفران باید دقت نمود که از مزارع 3 تا 5 ساله پیاز تهیه کرد( پیاز های موجود در سایت طلای سرخ همه از مزارع منطقه قاینات و مزارع زعفران 3 تا 5 ساله می باشد .

پیاز ها درشت و بدون زخم باشد تا جوانه های آن آسیب ندیده باشد.

روش کاشت پیاز زعفران

برای کسب اطلاعات کامل در مورد روش کاشت پیاز زعفران روی لینک بالا کلیک کنید تا به مقاله ای که بصورت کامل در مورد روش کاشت توضیح داده ایم ارجاع داده شوید.

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *