مطالب سایت, زرشک را بیشتر بشناسیم

بهترین روش خشک کردن زرشک تازه که پفکی شود

قیمت زرشک

چطور زرشک تازه را خشک کنیم که پفکی و خوشرنگ شود؟

ابتدا باید بدانیم که زرشکی را می توان پفکی خشک کرد که با شاخه از درخت جدا شده باشد، و دلیل اینکه زرشک بصورت پف دار و حجیم خشک می شود همین روی شاخه خشک شدن آن است که باعث می شود زرشک از زیر و رو هوا بخورد و به صورت طبیعی خشک شود.

زرشک تازه شاخه ای

زرشک های در حجم بالا را از قبل باید سالن یا تالار های مخصوصی برای آن در نظر گرفت و به صورت اصولی داربست کرد که زرشک ها زیاد روی هم قرار نگیرد و هوا از میان آن در جریان باشد، معمولا در تالار 100 متری که دو طبقه داربست شده باشد تا حدود 8 تن زرشک شاخه را می توان به صورت صحیح تالار کرد و جا داد.( البته بستگی به نحوه چینش زرشک ها و حرفه ای بودن شخصی که زرشک ها را تالار می کند هم دارد)

 

تالار زرشک

کشاورزان که در حجم بالا زرشک تولید می کنند خود واقف بر نحوه تالار کردن زرشک هستند ، اما در این مطلب لازم است چند نکته که از تجربیات زرشک کاران قدیمی قاینات هست را متذکر شویم:

  • حدالامکان سقف تالار اگر ورق آهنی نباشد خیلی بهتر است.
  • حداکثر ارتفاع زرشکی که روی هم قرار می گیرد بالای 70 سانت نباشد.
  • شاخه های زرشک به حالت عمودی روی داربست قرار داده شود.
  • در روزهای گرم سعی شود از فن استفاده شود.
  • شاخه های زرشک زیاد جابجا نشود.
  • معمولا ته سبدها دانه های زرشک می ماند، روی تالار پاشیده شود تا روی شاخه ها قرار گیرند.

شما می توانید برای خرید زرشک پفکی اصل قاینات  روی لینک کلیک کنید.

خرید زرشک تازه برداشت 1402

همچنین امروز که این نوشته ویرایش می شود 3 مهر 1402 و فصل برداشت زرشک تازه قائنات است و شما می توانید از سایت طلای سرخ با کلیک بر روی لینک بالا زرشک تازه را خریداری کنید.

این چند نکته که کشاورزان عزیز باید به آن توجه داشته باشند، حال به موضوع اصلی این مقاله که برای خشک کردن زرشک تازه در خانه در مقدار کم می پردازیم.

قیمت زرشک تازه قاینات

برای خشک کردن زرشکی که روی شاخه هست به روش پفکی اولین موضوع و مهمترین موضوع دور از نور خورشید و در سایه خشک کردن زرشک است، می تواند داخل انباری، گاراژ ، پارکینگ یا هر اتاقی که بلااستفاده است باشد، می توان چند شاخه زرشک را با هم نخ بست و به سقف آویزان کرد، می شود سبدهای میوه را برعکس گذاشت و شاخه های زرشک را روی آن قرار داد ، خلاصه که به هر شکلی که می توانید شاخه های زرشک را بدور از نور خوشید و بدون تماس با سطح زمین و به قول معروف در هوا خشک کنید،که جریان هوا به تمام سطح دانه زرشک برسد.

زرشک پفکی

شما بعد از گذشت چند ماه یک زرشک خوشرنگ و درشت پفکی خواهید داشت.( در نظر داشته باشید که در مدت زمانی که زرشک در مرحله خشک شدن است نباید جابجا شود که زرشک از شاخه می پاشد.) بعد از اینکه زرشک کاملا خشک شد شاخه های زرشک را تکانده و زرشکی که بدست آمده معمولا با برگ است باید جلوی فن بادکش شود تا برگ ها از زرشک جدا شود، و می توانید زرشک را داخل یک سبد ریخته و با دست کمر فشار دهید تا دم زرشک از دانه جدا شود، زرشک بدست آمده زرشکی کاملا ارگانیک و خوشرنگ خواهد بود.

زرشک پفکی درجه یک

فروشگاه طلای سرخ تمام این مراحل را پس از اینکه تالار زرشک خشک شد و تکانده شد در کارگاه انجام داده و ابتدا زرشم با فن های بزرگ صنعنی بادکش می شود و سپس روی دستگاه خار چینی می شود و در انتها داخل دستگاه گردون هم دم گیری می شود و هم گرد و خاک زرشک گرفته می شود، و زرشکی یکدست و درجه یک به بازار عرضه می گردد.

پست های مرتبط

یک فکر در مورد “بهترین روش خشک کردن زرشک تازه که پفکی شود

  1. سیدعلی حمیدی گفت:

    سلام
    زرشک هایی که گذاشتین روی داربست چقدر طول میکشه که پفکی شه؟

    1. مدیر طلای سرخ گفت:

      سلام زرشک پفکی نیاز به 4 تا 6 ماه زمان هست تا بصورت پفکی و با بالاترین کیفیت خشک شود.

  2. رضا کوهسار گفت:

    سلام
    زرشک ها حتما باید روی داربست خشک بشه تا پفکی بشه یا روی زمین هم میشه پفکی خشک کرد؟

    1. مدیر طلای سرخ گفت:

      سلام بعله امکان خشک شدن زرشک روی زمین هم وجود دارد، تفاوت زرشک اناری و پفکی همین هست ، زرشکی که روی زمین . زیر نور خورشید خشک شود زرشک اناری است و زرشکی که روی داربست خشک شود زرشک پفکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *