زعفران را بیشتر بشناسیم

خواص شگفت انگیز زعفران برای پوست و مو

زعفران برای پوست زعفران برای پوست

زعفران یک ماده غذایی بسیاز خوشرنگ و خوش بو است که علاوه بر طباخی، در مصارف زیبایی و پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زعفران که یک ادویه بسیار خوشرنگ و خوش بوست در طبخ غذاهای ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته و هموراه از آن برای طبخ انواع پلوها، خورش‌ها،دسرها، پیش‌غذاها، سوپ‌ها، کباب‌ها و حتی نوشیدنی‌ها استفاده می‌گردد.

چیزی که ما از آن به عنوان زعفران یاد می‌کنیم درواقع رشته‌های میانی گل این گیاه بوده که به رنگ قرمز تا نارنجی است. این گیاه ارزشمند فقط در برخی از کشورهای دنیا تولید می‌شود که ایران یکی از این کشورها بوده به طوری که به عنوان اولین تولیدکننده و صادر کننده زعفران در دنیا شناخته می‌شود.

%D8%B2%D8%B9%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86 %D9%88 %D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%B3 %D8%B2%D8%B9%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86 %D9%88 %D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%B3

فواید زعفران

زعفران ماده‌ای بسیار ارزشمند است که به دلیل دارا بودن بیش از 150 ترکیب آنتی اکسیدانی از جمله کاروتنوئیدها، سافرانال، کروکین، کروکتین، پیکرکروکین، فوکوس و کروک و نیز بسیاری از مواد معدنی همچون ویتامین A، اسید فولیک، مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، سلنیوم، روی، منیزیم، ریبوفلاوین و تیامین، خواص درمانی زیادی داشته و در درمان اختلالات قاعدگی، دیابت، آسم، افسردگی، کبد چرب، درمان ناباروری در مردان و تحریک جنسی آنها، سوء‌هاضمه، زخم معده، فشارخون، سنگ کلیه، کم خونی، درمان بی خوابی و پارکینسون و آلزایمر موثر است. اما علاوه بر همه این موارد نمی‌توان از تاثیر بسیار زیاد این ماده بر سلامت و زیبایی پوست و مو غافل شد. همین فواید سبب شده که متخصصین پوست و مو به این طلای سرخ توجه ویژه‌ای کنند.

جلوگیری از ریزش مو: مخلوطی از زعفران، شیر و شیرین بیان یک ترکیب فوق‌العاده برای جلوگیری از ریزش مو و تاسی است. نحوه‌ی مصرف این ترکیب، قرار دادن آن روی پوست سر است.

روشن کردن پوست: قرار دادن زعفران بر روی پوست سبب روشن و شفاف کردن پوست می‌شود و ترکیب آن با شیر تاثیر آن را چند برابر افزایش می‌دهد.

از بین بردن جوش و آکنه: ترکیب زعفران و ریحان سبب از بین بردن آکنه، انواع جوش‌ها و لکه‌های پوستی می‌شودهمچنین سبب جلوگیری از بروز چین و چروک‌های پوستی می‌شود. برای تهییه این ماسک می‌توانید ۱۰ رشته زعفران را با ۶ یا ۷ برگ ریحان خوب بکوبید و آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس آن را با آب ولرم به خوبی شست و شو دهید.

خاصیت آنتی اکسیدانی: زعفران دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و موجب از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌شود. همان طور که می‌دانید رادیکال‌های آزاد نقش اصلی را در ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان پوست دارند بنابراین از بین بردن آن‌ها تاثیر زیادی در حفظ سلامت فرد دارد.

پوستی زیبا و سالم: حمام کردن با چند شاخه زعفران تاثیر بسیار زیادی در ایجاد صورتی زیبا و درخشنده دارد.

منبع غنی B2: زعفران جزو معدود مواد گیاهی است که سرشار از ریبوفلاوین یا همان B2 است. این ویتامین تاثیر بسیار زیادی در سلامت و زیبایی پوست و مو دارد. این گیاه می‌تواند از ترک خوردن لب‌ها، ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن پوست مخصوصا در نواحی حساس، تورم و سوزش‌های پوستی جلوگیری کند.

کاهش دهنده‌ی استرس: امروزه استرس و عوارض جبران‌ناپذیر آن بر سلامت، مخصوصا سلامت پوست و مو بر کسی پوشیده نیست. زعفران که به عنوان گیاه شادی آور نیز شناخته می‌شود موجب کاهش استرس شده و به این ترتیب کمک زیادی به جلوگیری از ریزش مو، چروک شدن پوست، ایجاد حلقه‌های سیاه اطراف چشم و به طور کلی طراوت و شادابی پوست می‌شود.

از بین بردن تیرگی ناشی از آفتاب سوختگی: اگر در اثر زیاد ماندن در معرض آفتاب یا برنزه کردن، فرد دچار آفتاب سوختگی شود ترکیب زعفران با شیر و قرار دادن آن بر روی پوست و اندکی ماساژ دادن پوست با آن به سرعت سبب از بین رفتن آثار سوختگی می‌گردد.

تقویت و افزایش رشد مو: ترکیب شیر و زعفران و قرار دادن آن بر روی پوست سر به مدت ۳۰ دقیقه تاثیر بسیار زیادی در تقویت موها داشته و از ریزش آن‌ها نیز جلوگیری می‌نماید.

خواص زعفران برای پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *