زعفران را بیشتر بشناسیم

خواص گلبرگ زعفران

خواص گلبرگ زعفران

خواص گلبرگ زعفران

گلبرگ های زعفران در اطراف رشته هایی با رنگ قرمز قرار گرفته اند که بنفش رنگ هستند. گلبرگ زعفران معمولاً به شکل دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد. اما کلاله های زعفران مهم ترین قسمت این گیاه می باشد.

هر گل زعفران سه کلاله و در مواقعی چهار تا شش کلاله دارد. منبع درآمد از گل زعفران همین کلاله ها هستند. هنگام برداشت این محصول،کلاله ها با شیوه ای مناسب ذخیره و نگه داری می شوند.

برای خرید زعفران اصل قاینات به شرط کیفیت و مستقیم از کشاورز به صورت عمده یا جزئی به سایت طلای سرخ مراجعه نمایید.

خواص گلبرگ زعفران

علاوه بر خاصیت کلاله های زعفران، گلبرگهای زعفران نیز خواص خودش را داراست . در واقع طرفداران دمنوش های زعفرانی می توانند این بار با قیمت کمتر و راحت تر از قبل فواید درمانی و دارویی زعفران را با گلبرگ های آن دریافت کنند.

گلبرگ زعفران

 

زعفران گیاهی باارزش است که بخش اعظم از خواص خود را در گلبرگ ها عرضه می کند. طریقه استفاده این گیاه به شکل دمنوش می باشد. ضمن اینکه این گلبرگ ها گاهی برای رنگ نمودن لباس و … نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

این رنگ یک رنگ طبیعی به حساب می آید. به همین خاطر جایگاه باارزشی در صنعت رنگ سازی دارد. مردم کشور چین متوجه خواص گلبرگ زعفران هستند و از این گلبرگ ها برای درمان بیماری های بسیاری کمک می گیرند.

آنتی اکسیدان زیاد موجود در این گلبرگ ها از عوامل کنترل، درمان و پیشگیری بیماری ها می باشد. این گلبرگ مانند زعفران نشاط آور بوده و به همین خاطر ضد افسردگی شناخته می شود. بسیاری از متخصصان برای کنترل و درمان افسردگی دمنوش زعفران را پیشنهاد می کنند.

 

با خواص آنتی اکسیدانی از ابتلا به سرطان پیشگیری نموده و در بهبود روند بیماری موثر می باشد. فشار خون با خواص گلبرگ زعفران تنظیم می گردد. این گلبرگ ها در ممانعت از نابینایی نیز مهم و کاربردی شناخته می شود.

خواص گلبرگ زعفران به شکل خشک شده یا تازه مورد استفاده قرار می گیرد. زمان گلدهی زعفران فصل پاییز است. اگر تمایل دارید از نمونه گلبرگ های تازه این گل ها بهره مند شوید، بهتر است فصل پاییز آماده باشید. چون زمان تازه بودن گلبرگ ها کم است. در حال حاضر نیز تحقیقات پیرامونی خواص گلبرگ زعفران در حال تکمیل شدن است و پژوهشگران تمام این خواص را نشناخته اند.

 

دم کرده گلبرگ زعفران

properties2 saffron1 petals1 properties2 saffron1 petals1

از روش های متداول برای دریافت فواید گلبرگ زعفران، دمنوش آن هاست. آنتی اکسیدان موجود در گلبرگ ایمنی لازم برای بدن را در مقابل رادیکال های آزاد ایجاد می کند. زمانی که مشخص شد این گلبرگ ها در خواص به اندازه رشته های قرمز رنگ زعفران اهمیت دارند، دیگر خبری از دور ریختن این گلبرگ ها نبود. ضمن اینکه این گلبرگ ها علاوه بر مصرف خوراکی و دارویی در صنایع نیز جایگاه مناسبی کسب نموده اند. برای این گلبرگ ها مزیت های بهداشتی و دارویی قائل شده اند. نقش این گلبرگ در صنعت رنگ سازی نیز اهمیت زیادی دارد. طرفداران رنگ های طبیعی این اهمیت را به خوبی درک می کنند.

 

تولید انواع عرقیجات از گلبرگ زعفران

از جمله خواص این گلبرگ ها می توان به تشدید جریان خون داخل عروق، ضد افسردگی، کاهش فشارهای عصبی، نشاط آور، تقویت حافظه و مغز اشاره کرد. لذا با تولید انواع عرقیجات از این گلبرگ ها می توان از خاصیت های فراوان این گیاه پرکاربرد استفاده کرد.

کاهنده فشار خون

از خواص گلبرگ زعفران بوده و این خاصیت را با حس آرام بخشی ایجاد خواهد کرد. آنتوسیانین موجود در زعفران باعث کاهش فشار خون می شود. رنگ دانه های گلبرگ زعفران این ویژگی را در خود دارند. گرفتگی عضلات با اتانولی و عصاره آبی موجود در این گلبرگ ها از بین می رود و فشار خون نرمال می شود.

 

درمان افسردگی

اتانول موجود در این گلبرگ با خواص ضدافسردگی شناخته می شود. ترکیبات فنولی داخل این گیاه از مولکول های فعال آن منتشر می شود. آنتوسیانین و فلانوئید از ترکیبات فنولی می باشند. آنتوسیانین احساس شعف بعد از مصرف دمنوش زعفران را ایجاد می کند و به همین خاطر برای درمان افسردگی توصیه می شود. ضمن اینکه از این ماده برای تسکین درد نیز کمک گرفته می شود.

سلامت قلب

به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان برای سلامت قلب پیشنهاد می شود. گلبرگ هایی که از نوع کروکوس هستند با ترکیباتی چون آنتوسانین، گلیکوزید و فلانوئید شناخته می شوند. خواص گلبرگ زعفران در این گونه از گلبرگ ها جای می گیرد. به همین خاطر با نقش محافظتی در برابر رادیکال های آزاد تعریف می شود و سلامتی قلب را تضمین می کند.

سلامت قلب با زعفران

 

سرطان

این نوع خاصیت گلبرگ زعفران نیز غیر قابل اغماض است. این موضوع نیز از خواص آنتی اکسیدانی و ترکیبات فانکشنال زعفران نتیجه می شود. آنتوسیانین ها باعث به وجود آمدن رنگ قرمز، آبی و بنفش می شوند. این ماده با نقش آنتی اکسیدانی برای بیماری سرطان اهمیت دارد. بیشترین خواص گلبرگ زعفران در درمان سرطان کبد دیده می شود. ضمن اینکه این ماده با خواص ضدالتهابی نیز معرفی می شود.

پیشگیری از نابینایی

به طور کلی وضعیت بینایی با مصرف این گلبرگ ها بهبود می یابد. ضمن اینکه خواص گلبرگ زعفران از عارضه های چشمی نیز جلوگیری می کند. با نقش آنتی اکسیدانی سطح ایمنی بدن را بالا می برد و پیری را به تعویق می اندازد.

 

تسکین درد قاعدگی

اگر در زمان قاعدگی دچار درد هستید، بهتر است از دم کرده این گلبرگ برای تسهیل آن استفاده کنید. البته می توان بر روی این دمنوش به عنوان یک تنظیم کننده عالی قاعدگی حساب کرد.

خاصیت زعفران در قاعدگی

گلبرگ زعفران از بسته شدن رگ ها ممانعت می کند. رنگ این گلبرگ ها در نوع مایع و پودری قابل استفاده می باشد. این رنگ های خوراکی در تزیین ژله، غذا، نوشابه و … به کار می روند. ضمن اینکه این گلبرگ ها ضررهای رنگ کلاله های زعفران را ندارند. این درحالی است که قیمت کمتری را نیز نسبت به خود زعفران ارائه می کنند. رنگ طبیعی با کیفیتی از گلبرگ زعفران به دست می آید و این رنگ از آنتوسیانین موجود در این گیاه نتیجه می شود.

خواص زعفران برای پوست در گلبرگ آن نیز موجود است. بنابراین می توان از این گلبرگ ها برای طراوت و شادابی پوست استفاده کرد. این گلبرگ ها تولید کننده مرباهای خوشمزه ای هستند. مربای گلبرگ زعفران با طعم و رنگ خاصی شناخته می شود. گلبرگ زعفران برای تهیه شربت، تولید رنگ خوراکی و صنعتی و … مورد اهمیت است.

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *