زرشک را بیشتر بشناسیم

روش کاشت زرشک ⚡ 0 تا 💯 نحوه کشت نهال زرشک قرمز

کاشت نهال زرشک

در ادامه با ما باشید تا نکات لازم برای احداث باغ زرشک را به شما آموزش و توضیح دهیم.

مهم ترین اصل کاشت زرشک و احداث باغ زرشک تهیه نهال زرشک سالم و ریشه دار است ، ابتدا آموزش های را که در این مطلب داده ایم مطالعه کرده و در انتها برای خرید نهال زرشک قائنات ریشه دار و سالم روی لینک عنوان این مطلب کلیک کنید.

همه چیز در مورد کاشت نهال زرشک:

زمان کاشت زرشک از طریق پاجوش آذر تا اسفند ماه هر می باشد و نهال زرشک گلدانی را فروردین تا خرداد می توان کاشت ، که در ادامه به آن می پردازیم.

کاشت زرشک

کاشت نهال زرشک قاینات

آبیاری زرشک

آبیاری زرشک

زرشک گیاهی کم آب است که در برابر کم آبی تحمل پذیری بسیار بالایی دارد،آبیاری زرشک باید هر ۱۰ تا ۱۲ روز یک بار انجام شود. هر چند که شرایط آب و هوایی و خاک در زمان آبیاری دخیل می باشد.

به دلیل اینکه زرشک بی دانه  از نیاز آبی کمی برخوردار هست ، کاشت زرشک در نواحی از خراسان به دلیل شرایط آب و هوایی آن رونق دارد و به عنوان یک تجارت به حساب می آید.به طوری که قسمت عمده زرشک (97 درصد زرشک ایران ) در خراسان جنوبی و قاینات تولید می گردد.

در صورت خشکسالی کشاورزان در طی تابستان سه بار آبیاری را انجام می دهند. اگر به دنبال محصول بیشتر هستید، باید آبیاری منظم را بعد از ریختن گلبرگ های گیاه تا یک یا دو هفته قبل از برداشت زرشک انجام دهید.

درست است که این گیاه با مقاومت بالا نسبت به کم آبی شناخته می شود اما در سال های اول کاشت هر ۷ تا ۸ روز نیاز به آبیاری دارد.

بعد از گذشت این زمان می توان بازه زمانی آبیاری را به ۱۲ تا ۱۵ روز افزایش داد.

شرایط آب و هوایی

زرشک به صورت وحشی در آب و هوای مرطوب و هوای خشک می روید اما در آب و هوای خشک کویری(مانند خراسان جنوبی) رشد بهتر کرده و میوه زیادتر و خوشمزه تر می دهد

نور آفتاب زیاد و گرمایی حدود ۳۵ درجه برای رشد آن ضروری است.

خاک مناسب

کاشت زرشک

برای رشد زرشک معمولاً خاکهای شنی ،رسی و سبک مورد نیاز است،اما به دلیل مقاومت این گیاه قادر است حتی در زمینهای سنگلاخی هم زندگی کرده و محصول بدهد. در جنگلهای شمال ایران درختچه های زرشک در زمینهای رسی رشد کرده و مقدار نسبتاً ناچیز میوه های زرشک هسته دار محصول می دهند که مناسب تهیه آب زرشک و یا رب زرشک است،  زرشک در زمینهای اسیدی  دارای رشد کمی است و بیشتر زمینهای نسبتاً قلیایی برای رشد درختچه و کیفیت محصول مناسب است.

خاک مناسب

بهترین PH برایش حدود ۷ تا ۸ است. به همین دلیل این گیاه در زمینهای آهکی حاشیه های کویری در صورت وجود آب کافی به خوبی رشد کرده و محصول می دهد.

 تکثیر زرشک

 

تکثیر این گیاه از طریق پاجوش های ۲ تا ۳ ساله که دارای ریشه کافی هستند می باشد و در حدود 50 سانت طول دارند که بهترین زمان جداسازی آنها از گیاه اواخر آبان و اوایل آذر می باشد.

 روش های دیگری مانند استفاده از بذر(برای تکثیر زرشک هسته دار) و قلمه زنی نیز برای تکثیر این گیاه وجود دارد.

در ادامه انواع روش تکثیر را برایتان شرح خواهیم داد:

 تکثیر زرشک با پاجوش (بهترین و رایج ترین روش کاشت زرشک)

در این روش از حدود آذر ماه تا فروردین ماه پاجوش های یک تا سه ساله را  از گیاه پایه مادری جدا نموده و در مکان مناسبی که دارای خاک مرطوبی است کاشته می شود.

مرحله تولیدی زرشک با نمایان شدن گل های زرد رنگ آن که اردیبهشت ماه شکوفه می زند قابل پیگیری است.

 توجه داشته باشید که ریشه این گیاه حساسیت بالایی به هوا  دارد. بنابراین باید بلافاصله بعد از جداسازی در خاک جای بگیرد. اگر گودال لازم برای تکثیر زرشک را آماده نکرده اید، پاجوش را در یک پلاستیک یا پارچه بپیچید و از در معرض هوا قرار گرفتن ریشه گیاه جلوگیری نمایید.

نهال های ارسال شده در سایت طلای سرخ در چند لایه پلاستیک که در آن آب و خاک تامین شده است و داخل گونی قرار می گیرد و ریشه به هیچ وجه هوا نمی خورد.

 تکثیر با بذر

  این روش تکثیر مخصوص زرشک هسته دار است که می توان از طریق بذر کاشت. برای کاشت باید از بذرهای بالغ و سالم استفاده شود. بذرها به مدت ۲ ماه در مکانی با دمای ۵ درجه سانتی گراد ذخیره شده و پس از گذشت ۲ ماه اقدام به کاشت زرشک می شود.

 تکثیر به وسیله خوابانیدن

 برای این کار در فصل پاییز یا اسفند ماه، شاخه های جوان یک الی دو ساله زرشک خوابانیده می شود و پس از یک سال از جوانه هایشان نهال هایی به تدریج سر از خاک بیرون می آورند.این شاخه ها را پس از آنکه خوب رشد کرده و قوی شدند از گیاه مادر جدا کرده و در محل نهایی می کارند.

 قلمه زدن :

قلمه زدن تنها در بعضی از انواع زینتی موفقیت‌آمیز است ،معمولا در اسفندماه قلمه زده، سپس به تدریج قلمه ها ریشه داده و رشد می‌کنند و سال بعد یا حداکثر 2 سال بعد قابل کاشت خواهند شد.

نحوه کاشت نهال زرشک

زرشک قاینات

برای کاشت زرشک ابتدا باید زمین آماده کاشت گردد. ابتدا کودهای ضروری (شیمیایی- دامی) را به خاک اضافه نموده سپس شخم نیمه عمیق می‌زنند. آنگاه چاله ها را دراندازه 50 × 50 × 50  سانتی متر حفر کرده و  یک مشت کود فسفره و ازته داخل هر چاله به طور یکنواخت هنگام خاک ریزی برای کاشت نهال با خاک مخلوط می کنند.

نکته : دقت داشته باشید که ریشه نهال مستقیم با کود در تماس نباشد.

در بعضی از مناطق که زمستان های سرد و شدید دارند، مقداری کاه هم داخل چاله می‌ریزند تا ریشه‌های بسیار حساس به سرمای نهال، یخ نزنند.

بهترین زمان برای کاشتن نهال زرشک اواخر آبان و اوایل آذر ماه است  و تا اواسط اسفند ماه فرصت کاشت دارد، نهالهایی که ریشه بیشتری دارند، شانس بیشتری برای سبز شدن آن وجود دارد و درصد خطای کاشت، کمتر است.

اکنون که این مطب ویرایش می شود در اواسط آذر سال 1401 بهترین زمان برایی جداسازی پاجوش های نهال زرشک از مادری و جابجایی نهال پاجوش و کاشت می باشد، شما می توانید برای خرید نهال زرشک مستقیم از قاینات روی  لینک عنوان این مطلب کلیک کنید و جهت دریافت هر گونه راهنمایی در مورد زمان کاشت و قیمت نهال و طریقه ارسال و بسته بندی با شماره 09159643959 تماس بگیرید.

کاشت نهال زرشک

هنگام کاشت باید دقت کنید که از صدمه دیدگی و در معرض هوا به ویژه در جریان باد قرار گرفتن ریشه ها، جدا خودداری شود. بهتر است از قبل گودال ها آماده بوده و سریعا نهال ها کشت شده و فورا آبیاری گردد.

معمولا نهال ها در فاصله های 3*3 , 3*4 متر از یکدیگر کاشته می شوند. هرچند گاها فاصله های کمتر و بیشتر هم دیده می شود که در صورت کشت به فواصل زیاد، در بین ردیف ها زعفران، یونجه، چغندر یا سیب زمینی و یا گیاهان دیگر نیز کاشته می شود.

هرس کردن زرشک

 در فواصل ماه های آبان تا بهمن برای هرس کردن زرشک دست به کار شوید.در هرس  اقدام به بریدن شاخه های خشک شده و بیمار می شود.

با توجه به اینکه زرشک تنها روی شاخه‌های پارساله میوه می دهد و هر شاخه هم تنها یکبار در زندگی به میوه می‌نشیند تصور می‌رود که هنگام برداشت محصول بهتر است که شاخه‌های میوه دار را با میوه‌اش به وسیله قیچی باغبانی هرس کرد تا شاخه‌ای که از لحظه دادن محصول بی‌فایده روی درختچه باقیمانده و قسمتی از غذای شاخه‌هایی را که سال بعد باید محصول بدهند به سمت خودش جذب می‌کند، حذف شود و در نتیجه غذای بیشتری در اختیار شاخه‌های محصول دهنده سال بعد قرار گیرد تا بتواند در سال بعد محصول زیادتری بدهد.

بریدن پاجوشها از پای بوته‌ها نیز خود نوعی هرس است. درختچه ها معمولا دارای چند تنه هستند به همین دلیل در سال های اول هدف از هرس فرم دادن به درختچه است.

پس از گذشت چهار سال که دوران باردهی بوته زرشک آغاز می شود آنرا معمولاً مثل سندان هرس می‌کنند به همین دلیل آنرا هرس سندانی می‌نامند چون از دور به شکل سندان است چنانچه هرس مرتب همه ساله و به طور صحیح انجام نگیرد مقدار محصول کاهش می‌یابد.

برای تاسیس باغ زرشک با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

برای خرید زرشک اینترنتی روز لینک کلیک نمایید.

یک فکر در مورد “روش کاشت زرشک ⚡ 0 تا 💯 نحوه کشت نهال زرشک قرمز

  1. امیر غلامی گفت:

    توضیحاتتون عالی بود ، باغ زرشک بنده در اصفهان حدودا 50 نهال دارد و امسال سال 7م کاشت هست الان از کنار درخت زرشک ترکه هایی از داخل زمین بیرون اومده که تقریبا تنه آن ضخیم و تیره هست آِیا امکان جابجایی هست و به چه صورت ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. مدیر طلای سرخ گفت:

      سلام همون ترکه هایی که می فرمایید اگر از روی خاک از تنه مادری درخت جدا هستند و حداقل دو ساله هستند نهال زرشک ریشه لخت هستند که میتونید با دقت تمام و جوری که به ریشه آسیب نزنید از درخت مادری جدا کنید و در جای دیگر کاشت کنید. زمان کاشت هم آذر تا اسفند

  2. لیلا اسداللهی گفت:

    سلام خواسته باشیم سفارش نهال ثبت کنیم از داخل سایت باید اقدام کنیم من برای تست 10 نهال زرشک پر ریشه میخوام بخرم ، ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مدیر طلای سرخ گفت:

      سلام برای خرید نهال زرشک از داخل سایت راحت ترین گزینه برای ثبت سفارش است ، از منوی خرید نهال زرشک و گزینه نهال زرشک بیدانه قائنات و گزینه 10 عدد را انتخاب کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *