مطالب سایت

طریقه کاشت درخت زرشک در خانه و روش نگهداری از آن

زرشک را بیشتر بشناسیم

روش کاشت زرشک در منزل و مواظبت از آن چیست؟

کاشت زرشک در خانه به وسیله کاشت پاجوش امکانپذیر است، خاک لومی آهکی، نور مستقیم خورشید، دمای 15 تا 20 درجه سانتیگراد و هفته ای یک بار آبیاری، از شرایط نگهداری و پرورش بوته زرشک است.

نگهداری و کاشت زرشک در خانه در بیشتر مناطق کشور ما امکان پذیر است بجز مناطق خیلی شرجی و احتیاج به تجهیزات و وسایل خاصی ندارد. در این آیتم و آیتم های بعدی با طریقه کاشت زرشک در خانه و شرایط نگهداری و پرورش این گیاه دارویی آشنا خواهیم شد.

قبل از اینکه به شرایط کاشت زرشک بپردازیم باید بدانیم که مهمترین اصل برای کاشت نهال زرشک این است که نهال زرشک خوراکی و بدون هسته تهیه کنیم که این نهال زرشک تولید کننده اصلی آن خراسان و خراسان جنوبی و شهرستان قائنات است و مجموعه طلای سرخ واقع در این شهرستان است که تولیدکننده اصلی زرشک دنیا و ایران به حساب می آید. 

ویژگی های نهال زرشک قرمز اصل و درجه یک :

  • نهال ها باید عاری از هر گونه آلودگی و و آفات باشد .
  • نهال زرشک باید تازه و ریشه آن هوا نخورده باشد.
  • نهال ها باید ریشه دار و موی ریشه زیاد داشته باشد.
  • از افراد معتبر و سایت های قابل پیگیری نهال زرشک تهیه کنید.
  • نهال ترجیحا دو ساله بالا باشد .
  • ارتفاع نهال زرشک حداکثر 70 سانت باشد. 

برای خرید نهال زرشک 2 ساله به بالا که در ویدئوی بالا مشاهده کردید روی لینک خرید نهال زرشک قرمز قائنات کلیک کنید.

همچنین برای خرید زرشک درجه یک و امسالی از نوع زرشک بی دانه پلویی قائنات که از همین نوع درخت زرشک تولید می شود روی لینک خرید نهال زرشک پفکی قائنات کلیک کنید.

شرایطی که برای نهال زرشک باید مهیا باشد تا رشد کند:

دما :

دمای مناسب برای پرورش زرشک حدود ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد می باشد. رشد قابل توجهی در ماه فروردین و اردیبهشت دارد. برای گلدهی به دمای ۱۹ تا ۲۳ درجه سانتی گراد نیاز دارد. دمای ۷ تا ۱۱ درجه سانتی گراد دوره خواب گیاه می باشد. زرشک نسبت به زمستان مقاومت لازمه را دارد. و بهترین زمان جابجایی پاجوش نهال زرشک از آذر تا اسفند می باشد.

نور :

زرشک به بیش از ۱۲ تا ۱۴ ساعت نور در طی روز نیاز دارد.

خاک :

برای کاشت زرشک از خاک آهک دار با بافت لومی-شنی، لومی و شنی-لومی استفاده می شود. میزان اسیدیته مناسب برای خاک این گیاه برابر با ۹ می باشد.  

این گیاه مقاومت خوبی در برابر شوری خاک یا آب دارد و قادر به تحمل این شوری در حد EC حدود ۵.۵ میلی موس می باشد.

آبیاری :

زرشک در برابر کم آبی تحمل پذیری خوبی دارد اما اگر به دنبال تولید زرشک های گوشتی و بزرگ هستید، به آبیاری آن توجه کنید. در کاشت زرشک آبیاری را هر ۱۰ تا ۱۲ روز یک بار انجام دهید. نوع شرایط آب و هوایی و خاک در زمان آبیاری دخیل می باشند.

 

گونه زرشک نیز در میزان آبیاری تاثیر گذار است. گونه ای زرشک در آرژانتین به ۱۲۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی متر و گونه ای دیگر به ۱۵۰ تا ۲۷۰ میلی متر بارندگی نیاز دارد.

زرشک بدون هسته (زرشک بی دانه) که به زرشک بیدانه قرمز معروف است، از نیاز آبی کمی برخوردار می باشد. همین موضوع باعث شده کاشت زرشک در نواحی از خراسان به عنوان یک تجارت دنبال شود.

کشاورزان در سال های خشکسالی نیز در طی تابستان سه بار آبیاری را انجام می دهند. اگر به دنبال محصول بیشتر هستید، باید آبیاری منظم را بعد از ریختن گلبرگ های گیاه تا یک یا دو هفته قبل از برداشت زرشک دنبال کنید.

این گیاه با مقاومت بالا نسبت به کم آبی شناخته می شود اما در سه یا چهار سال ابتدای زندگی هر ۷ تا ۸ روز نیاز به آبیاری دارد.

چنانچه قصد احداث باغ زرشک در متراژ بالا را دارید مجموعه طلای سرخ کارشناسان و کشاورزان حرفه ای را به شما معرفی می کند که تخصصشان در زمینه زرشک و زعفران است و صفر تا صر کار از تهیه نهال زرشک و پیاز زعفران تا کاشت و برداشت آن نظارت بر پروژه دارند، برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید. 09159643959 

برای احداث باغ زرشک فقط تا نیمه اسفند فرصت دارید و هر چه هوا رو به گرمی می رود ، جابجایی نهال زرشک با خطای بیشتری همراه است. اگر نیاز به مشاوره دارید با ما در ارتباط باشید.

WhatsApp Image 2020 07 14 at 19.42.03 1 WhatsApp Image 2020 07 14 at 19.42.03 1
کاشت زرشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *