زعفران را بیشتر بشناسیم

قیمت زعفران قاینات

قیمت زعفران قاینات

قیمت زعفران قاینات

نود و پنج درصد زعفران “طلای سرخ” جهان در ایران تولید و صادر می‌شود. زعفران با خاصیت باورنکردنی به‌طور سنتی در استان خراسان مخصوصا خراسان جنوبی ، مناطقی ازشمال شرقی ایران با شرایط آب و هوایی ایده آل نیمه گرمسیری که دارای زمستان ملایم و تابستان‌های گرم و خشک است، کاشت می شود.

زعفران ادویه ای ارزشمند که با نام علمی کرکوس ساتیوس Crocus Sativus  از خانواده زنبقیان Iridaceae  است.

در صورت خرید انواع زعفران به صورت مستقیم از کشاورز به صورت عمده یا جزئی اینجا را کلیک نمایید.

 

فصل کاشت زعفران

بهترین زمان برای کاشت زعفران ماه اردیبهشت و خرداد است و اگر هوا رو به گرمی برود و زمان کاشت به تأخیر بیافتد، پیاز زعفران دچار آسیب خواهد شد.

آبیاری برای زعفران در اوایل کشت نیاز است و بعد از این تنها در زمان برداشت و چند روز قبل از برداشت نیاز به آب در زمین‌های کشت زعفران دیده می‌شود.

 

kashtzaferan kashtzaferan

 

گیاه زعفران نسبت به گیاهان دیگر به آبیاری و مراقبت کمتری نیاز دارد. پیاز زعفران زمانی که کاشت می‌شود تا ۷ سال بعد از آن نیاز به کاشت مجدد ندارد.

تولید زعفران خوب نیاز به شرایط آب‌ و هوای سرد و خشک، با خاک‌های حاصلخیز و غنی از خاک و امکانات آبیاری با میزان کافی بارش را دارد

قیمت زعفران قاینات

فصل برداشت زعفران

زعفران یکی از ادویه‌هایی است که از زمان باستان با رنگ، طعم و خواص دارویی شناخته‌ شده بود. این ادویه عجیب‌ و غریب بومی در جنوب اروپا نیز کشت می‌شود و امروزه در بسیاری از کشورهای جهان، به‌ویژه در اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، یونان، ترکیه، ایران و در هندوستان و کشمیر، به عمل می‌آید.

زمان برداشت زعفران در مهر و اواسط آبان است. البته ممکن است برداشت تا اواخر آبان ماه نیز ادامه یابد. مطمئناً زمان کاشت و برداشت زعفران و طریقه پاک کردن زعفران در قیمت و مرغوبیت محصول تأثیر بسزایی دارد.

 

برداشت زعفران

 

زعفران‌هایی که بعد از برداشت سریع خشک و پاک می‌شوند برای صادرات مناسب‌ترند.ارزش و قیمت آنها نیز با توجه به کیفیت و نحوه برداشت و خشک کردن آن بستگی دارد.

هفتادو پنج هزار شکوفه زعفران برای تولید یک کیلوگرم ادویه زعفران لازم است. زعفران معمولاً با دست برداشت می‌شود. با توجه به میزان سختی برداشت زعفران، زعفران را یکی از گران‌ترین گیاهان جهان است.

گل‌های زعفران در ساعات صبح زود برداشت‌ شده و خیلی زود از بین می‌روند.

قیمت زعفران قاینات

خواص دارویی

زعفران دارای عطروطعم متمایز است که از ترکیبات شیمیایی آن مانند پیکروکروسین و سافرانال به دست می‌آید. همچنین حاوی ترکیبات شیمیایی کاروتنوئیدی طبیعی و کروسین است که زعفران را به رنگ طلایی زرد نشان می‌دهد.

 

خواص دارویی زعفران

 

این صفات همراه با خواص دارویی آن را یک عنصر ارزشمند در بسیاری از غذاهای سراسر جهان برشمرده است.

زعفران برای آسم، سرفه، گلودرد استفاده می‌شود. همچنین برای مشکلات بی‌خوابی، سرطان، سخت شدن شریان‌ها، استفراغ، گاز روده، افسردگی، اضطراب، کنترل حافظه، بیماری آلزایمر، درد هنگام زایمان، سوزش سر دل، بیماری پوستی به نام پسوریازیس و پوست خشک مناسب است.

با زدن ماسک زعفران به پوست خود لطافت و شادابی پوستتان صد چندان خواهد شد.

زنان از زعفران برای دردهای دوران قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی استفاده می‌کنند.

مردان از زعفران برای پیشگیری از انزال زودرس و ناباروری استفاده می‌کنند. زعفران همچنین برای تحریک عرق کردن، بهبود میل جنسی و بهبود قند خون در بیماران مصرف‌کننده دارو برای اسکیزوفرنی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد زعفران

  1. برخی از مردم زعفران را به‌طور مستقیم به پوست سرخود برای رفع کم‌پشتی مو استفاده می‌کنند. در کشور آلمان زعفران به‌عنوان آرامش‌بخش، درمان درد معده، شکم و آسم مصرف می‌شود. بنابراین زعفران در صنعت دارویی کاربرد دارد.
  2. کلاله های قرمز خشک‌شده گل‌های گیاه زعفران است که به‌طور عمده به‌عنوان طعم و رنگ دهنده و چاشنی در آشپزی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در ایران در اکثر غذاها از زعفران استفاده می‌شود. زعفران در انواع خورشت‌هایی مانند قیمه با سیب زمینی، قیمه بادمجان و برنج‌هایی مانند ته‌چین، زرشک‌پلو با مرغ، لوبیاپلو، عدس‌پلو و… به کار می‌رود. همچنین در دسرهایی چون شله زرد و حلوا مصرف فراوانی دارد.
  3. در صنعت نساجی زعفران به‌عنوان یک رنگ برای پارچه استفاده می‌شود. امروزه رنگ‌های طبیعی به سبب ایمنی مصرف‌کننده و فقدان تأثیرات منفی بر سلامت بدن طرفداران زیادی در سراسر جهان دارند. سال‌هاست که رنگ‌های طبیعی در صنعت رنگرزی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  4. زعفران به سبب ترکیبات خاص خود، در صنایع بهداشتی و همچنین تولید مواد معطر و خوشبوکننده نیز کاربرد دارد. در صنعت عطر زعفران به‌عنوان اسانس به‌عنوان آرایشی استفاده می‌شود.
  5. در طب قدیم از مخلوط زعفران، پودر دارچین، پودر بهارنارنج، برگ گل سرخ، زرده تخم‌مرغ، مشک طبیعی، پودر غلات به‌عنوان معجون قوت استفاده می‌شود.

قیمت زعفران قاینات

مقدار مجاز زعفران

مصرف سه گرم زعفران را در ماه برای هر فرد مناسب است و استفاده بیش از پنج گرم زعفران در یک وعده غذایی‌، عوارضی همچون سرگیجه، کاهش تعداد ضربان قلب و احساس تهوع در پی دارد.

 

مصرف بیش‌ازحد آن باعث کاهش فشار و رقیق شدن بیش‌ازحد خون می‌شود که ممکن است عوارضی مثل خونریزی بینی و یا رحمی را در بانوان به همراه داشته باشد.

 

خاصیت دمنوش زعفران

 

مصرف بیش‌ازحد زعفران به دلایلی که ذکر شد برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود و ممکن است به سقط‌جنین در ماه‌های اول حاملگی منجر شود.

هم‌چنین مصرف بی‌رویه زعفران باعث استفراغ، کاهش ضربان قلب، خون‌ریزی از بینی، خون‌ریزی از پلک ها و لب و موجب سرگیجه، بی‌حالی، زردی پوست و تغییر رنگ پوست و عوارض خطرناک دیگر مانند تحریکات شدید ماهیچه‌های صاف و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

خوردن زیاد زعفران برای کلیه‌ها مضر است. اشتها را کم می‌کند و ایجاد سردرد می‌کند و باعث اختلال حواس می‌شود. مصرف بیش‌ازحد زعفران در دوران قاعدگی، میزان اضطراب را افزایش می‌دهد.

به علت دارا بودن طبیعت گرم زعفران ممکن است منجر به اسهال، از دست دادن آب بدن و ترشح خون از طریق ادرار شود.

از آنجا که بازار زعفران همیشه داغ بوده و هست لذا خرید آن نیاز به شناسایی زعفران اصل از غیر اصل دارد پیشنهاد ما به شما این است که محصول را مستقیما از کشاورز خریداری نمایید تا از اصل بودن آن مطمئن باشید،ما در فروشگاه اینترنتی طلای سرخ این امر را برایتان میسر نموده ایم تا شما بتوانید محصول اصل از مزارع خراسان جنوبی(قاینات) را مستقیما از کشاورز خریداری نمایید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *