خشکبار

معرفی 7 آجیل و خشکبار ناشناخته و فواید آن

در این مطلب به معرفی چند خشکبار و آجیل ناشناخته و فواید آن می پردازیم.

khoshkbar khoshkbar

۱. گندم سیاه

ارزش غذایی:

گندم سیاه حد وسط بین آجیل و غلات است. این گندم نیز حاوی ترکیبی از ۷۹٪ کربوهیدرات، ۸٪ چربی، و ۱۳٪ پروتئین است. گندم سیاه منبع بی‌نظیری از فیبر و ویتامین ب‌کمپلکس است و معمولا به شکل آرد مصرف می‌شود.

چربی ۸٪
کربوهیدرات ۷۹٪
پروتئین ۱۳٪
بار گلیسمی ۱۰۰/۳۷
فیبر ۱۰ گرم
ویتامین B2 ۲۵٪
ویتامین B3 ۳۵٪
اسید پانتوتنیک ۱۲٪
آهن ۱۲٪
منیزیم ۵۸٪
فسفر ۳۵٪
پتاسیم ۱۳٪
روی ۱۶٪
مس ۵۵٪
منگنز ۶۵٪
چربی‌های اشباع نشده ۲ گرم

 

فایده‌ها:

برای گوارش عالی است، با احتباس آب مبارزه می‌کند، از قلب محافظت می‌کند، به کنترل موثر دیابت کمک می‌کند، به کاهش وزن کمک می‌کند، تعادل الکترولیت را حفظ می‌کند و ترکیب کاملی از آمینواسیدها دارد.

موارد جزیی:

گندم سیاه غله، دانه، علف، یا حتی آجیل و خشکبار نیست،‌ در واقع یک نوع میوه است و به خانواده‌ی رابارب تعلق دارد. گندم سیاه گیاهی تنومند است که ظرف ۶۰ روز می‌رسد!

۲. شاه بلوط

 

ارزش غذایی:

سرشار از انرژی است و چربی پایینی دارد که در بین آجیل‌ها مورد کمیابی به شمار می‌رود. شاه‌ بلوط از ۸۸٪ کربوهیدرات، ۸٪ چربی و ۴٪ پروتئین تشکیل شده است. شاه‌ بلوط سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فلزات کمیاب است.

چربی ۸٪
کربوهیدرات ۸۸٪
پروتئین ۴٪
بار گلیسمی ۱۰۰/۳۰
فیبر ۵.۱ گرم
ویتامین C ۴۳٪
ویتامین K ۱۰٪
ویتامین B1 ۱۶٪
ویتامین B6 ۲۵٪
فولات ۱۷٪
فسفر ۱۱٪
پتاسیم ۱۷٪
مس ۲۵٪
روی ۳۹٪
منگنز ۵۹٪
چربی‌های اشباع نشده ۱.۷ گرم

 

فایده‌ها:

برای مراقبت دندان، سلامت استخوان، درمان اسهال، مبارزه با بیماری‌های تنفسی، حفظ ارتجاعی بودن رگ‌های خونی خوب است، یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌رود، عملکرد تیروئید را بهینه می‌کند، به گوارش کمک می‌کند، کاهش وزن را بهبود می‌بخشد، در تغذیه‌ی دوران بارداری مفید است، کلسترل را متعادل می‌کند، یک خون‌رسان حیاتی و قابض فوق‌العاده است.

نکته‌ی جزیی:

شاه بلوط در هند بسیار محبوب است و آن‌ها ۴۰٪ از تولید شاه‌بلوط جهان را هر سال مصرف می‌کنند. شاه‌ بلوط در حوالی زمستان می‌رسد و به همین خاطر «آجیل زمستانی» هم به آن می‌گویند.

۳. دانه چیا

 

ارزش غذایی:

دانه‌های چیا خاصیت منحصربه‌فردی دارند. آن‌ها هیچ ویتامینی ندارند اما تمام آن را با یک ترکیب متراکم از مواد معدنی و فلزات کمیاب جبران می‌کنند. دانه‌های چیا از ۳۶٪ کربوهیدرات، ۵۳٪ چربی و ۱۱٪ پروتئین تشکیل شده است.

چربی ۵۳٪
کربوهیدرات ۳۶٪
پروتئین ۱۱٪
بار گلیسمی ۱۰۰/۲
فیبر ۳۷.۷ گرم
کلسیم ۶۳٪
فسفر ۹۵٪
روی ۲۳٪
منگنز ۱۰۸٪
چربی‌های اشباع نشده ۲۵.۴ گرم

 

فایده‌ها:

برای گوارش عالی است، مملو از آنتی اکسیدان است، یک بار پروتئینی تقریبا کامل دارد، به کاهش وزن کمک می‌کند، ضد التهاب است، از دیابت جلوگیری می‌کند و سلامت قلب و عروقی کامل را حفظ می‌کند.

نکته‌ی جزیی:

دانه‌های چیا بسیار معتبر و محترم هستند و در بین آزتک‌ها یک ابر خوراکی به حساب می‌آید و حتی روزگاری به عنوان ارز و پول برای معاملات و خرید و فروش استفاده می‌شدند. آن‌ها نسبت به تخم کتان فیبر بالاتری دارند.

 

۴. تخم کتان

 

ارزش غذایی:

فیبر رژیمی فوق‌العاده بالایی دارد، تخم کتان ترکیب سالمی از گروه ویتامین B کمپلکس و فلزات کمیاب ضروری دارد. آن‌ها از ۲۲٪ کربوهیدرات، ۶۶٪ چربی، و ۱۲٪ پروتئین درست شده‌اند.

چربی‌ها ۶۶٪
کربوهیدرات ۲۲٪
پروتئین ۱۲٪
بار گلیسمی ۱۰۰/۰
فیبر ۲۷.۳ گرم
ویتامین B1 ۱۱۰٪
ویتامین B3 ۱۵٪
ویتامین B6 ۲۴٪
فولات ۲۲٪
اسید پانتوتنیک ۱۰٪
آهن ۳۲٪
منیزیم ۹۸٪
فسفر ۶۴٪
پتاسیم ۲۳٪
روی ۲۹٪
مس ۳۱٪
منگنز ۱۲۴٪
چربی‌های اشباع نشده ۳۶.۲ گرم

 

فایده‌ها:

تخم کتان سلامتی کلی بدن را ارتقاء می‌بخشد، کلسترل بد را کاهش می‌دهد، ناخن‌ها را تقویت می‌کند، روماتیسم مفصلی را تسکین می‌دهد، قند خون و سطح هورمون را کنترل می‌کند، سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و ماهیتی ضد سرطانی دارد.

نکته‌ی جزیی:

در بسیاری از کشورها تخم کتان داروی جایگزینی مهم به شمار می‌آید. در هند تخم کتان نقش مهمی در درمان‌های آیورودیک ایفا می‌کند.

 

آجیل و خشکبار ۵: دانه کاج

 

ارزش غذایی:

دانه‌های کاج از ۸٪ کربوهیدرات، ۸۵٪ چربی و ۷٪ پروتئین تشکیل شده است و بار گلیسمی آن تقریبا صفر است. این آجیل ترکیب سالمی از ویتامین‌ها به خصوص گروه ب کمپلکس و همین‌طور فلزات کمیاب ضروری دارد.

چربی ۸۵٪
کربوهیدرات ۸٪
پروتئین ۷٪
اسید گلیسمی ۱۰۰/۰
فیبر ۳.۷ گرم
ویتامین E ۴۷٪
ویتامین K ۶۷٪
ویتامین B1 ۲۴٪
ویتامین B2 ۱۳٪
ویتامین B3 ۲۲٪
آهن ۳۱٪
منیزیم ۶۳٪
فسفر ۵۷٪
پتاسیم ۱۷٪
روی ۴۳٪
مس ۶۶٪
منگنز ۴۴۰٪
چربی های اشباع نشده ۵۲.۹ گرم

 

فایده‌ها:

کلسترول بد موجود در بدن را کنترل می‌کند، آنتی اکسیدانی بی‌نظیر است، ظاهر جوان پوست‌تان را حفظ می‌کند، فاقد گلوتن است، خواص ضد سرطانی دارد و برای زنانی که قصد باردار شدن دارند مفید است.

نکته‌ی جزیی:

دانه‌ی کاج دو پوسته‌ی بیرونی دارد که اولین آن مخروط کاج است. بعضی از انواع کاج خاصیت عجیب و غریبی دارند که سندرم دانه‌ی کاج نامیده می‌شود و باعث می‌شود هرچیزی می‌خورید مزه‌ی تلخی یا فلزمانند بدهد.

۶. تخم خشخاش

ارزش غذایی:

این‌ها دانه‌هایی سرشار از فیبر هستند با ۶۶٪ چربی، ۲۲٪ کربوهیدرات، و ۱۲٪ پروتئین. میزان ویتامین موجود در تخم خشخاش مخدود است و ترکیب قابل توجهی از فلزات و مواد معدنی دارد.

چربی ۶۶٪
کربوهیدرات ۲۲٪
پروتئین ۱۲٪
اسید گلیسمی ۱۰۰/۱
فیبر ۱۹.۵ گرم
ویتامین B1 ۵۷٪
ویتامین B6 ۱۲٪
فولات ۲۱٪
کلسیم ۱۴۴٪
آهن ۵۴٪
منیزیم ۸۷٪
فسفر ۸۷٪
پتاسیم ۲۱٪
روی ۵۳٪
مس ۸۱٪
منگنز ۳۳۵٪
چربی های اشباع نشده ۳۴.۶ گرم

 

فایده‌ها:

تخم خشخاش ضد التهاب است، به درمان کارسینوما کمک می‌کند، از یبوست جلوگیری می‌کند، برای پوست بسیار خوب است، اگزما را درمان و رشد مو را تحریک می‌کند.

نکته‌ی جزیی:

تخم خشخاش از گیاهی به دست می‌آید که از آن تریاک تولید می‌کنند. با وجود این، تخم خشخاش هیچ یک از اثرات تریاک را ندارد.

 

آجیل و خشکبار ۷: دانه کنجد

ارزش غذایی:

کنجد و روغن آن نقش مهمی در بسیاری از خوراک‌های جنوب شرقی آسیا ایفا می‌کند. اساسا از ۷۱٪ چربی، ۱۹٪ کربوهیدرات، و ۱۰٪ پروتئین تشکیل شده است. در حالی که تقریبا بار گلیسمی آن صفر است، اما سرشار از ویتامین ب کمپلکس و مواد معدنی است.

چربی ۷۱٪
کربوهیدرات ۱۹٪
پروتئین ۱۰٪
اسید گلیسمی ۱۰۰/۰
فیبر ۱۴ گرم
ویتامین B1 ۵۴٪
ویتامین B2 ۱۵٪
ویتامین B3 ۲۳٪
ویتامین B6 ۴۰٪
فولات ۲۵٪
آهن ۸۲٪
منیزیم ۸۹٪
فسفر ۶۴٪
پتاسیم ۱۴٪
روی ۴۸٪
مس ۱۲۴٪
منگنز ۱۲۵٪
چربی های اشباع نشده ۳۹.۱ گرم

 

فایده‌ها:

دانه‌ی کنجد از فشار خون پیشگیری می‌کند، کلسترول را کاهش می‌دهد، برای گوارش خوب است، سلامت پوست‌ را به خوبی تامین می‌کند، کم خونی را برطرف می‌کند، از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری و درد بیماران آرتروزی را تسکین می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *