زعفران را بیشتر بشناسیم

7 روش مهم تشخیص زعفران اصل |خرید زعفران اصل قائنات

سریع ترین راه های تشخیص زعفران اصل :

۱- سرشاخه های زعفران باید شیپوری مانند باشند

برای تشخیص زعفران اصل و واقعی بهتر است که ابتدا به سرشاخه ها نگاه کنید. این روش ساده ترین روش برای شناسایی زعفران واقعی و خوب است. زعفران دارای سه سر شاخه است که قسمت بالای آن شیپور مانند است. هرچه به سمت بالا بروید متوجه می شوید که شیپور باریک تر می شود.

زعفران اصل

۲- تشخیص زعفران اصل از کلاله ها

کلاله های زعفران، یکی دیگر از بخش هایی است که می توان از طریق آن به صحت اصل بودن زعفران پی برد. کلاله ها نباید به شدت براق باشند. در چنین شرایطی باید برای تشخیص میزان مرغوبیت زعفران مربوطه را به آزمایشگاه فرستاد.

زعفران و ذرت یک شباهت دارند و آن هم کلاله های آن ها است. کلاله های ذرت حالت مستقیم دارند اما در زعفران این رشته، به صورت انحنا دار می باشند. این انحنا نشان از مرغوبیت و اصل بودن زعفران دارد.

۲- تشخیص زعفران تقلبی با کاغذ کاهی یا روزنامه

کمی از زعفران مورد نظرتان را بین کاغذ کاهی و روزنامه قرار دهید و فشار دهید. اگر در جای فشار زعفران، ذرات روغن و چربی مشاهده کردید نشان از این دارد که زعفران تقلبی است اما اگر زعفران پودر شود و اثری از چربی نباشد نشان از سالم و خالص بودن زعفران دارد.

۳- زعفران اصل سرعت رنگدهی پایینی دارد

زعفران اصل و مرغوب سرعت رنگدهی پایینی نسبت به زعفران تقلبی دارد. برخی سودجویان قسمت زرد رنگ رشته زعفران را که قیمت پایینی هم دارد را رنگ می‌کنند و با رشته های قرمز زعفران ترکیب میکنند. این بخش های رنگ شده هم خیلی سریع رنگ می دهند.

۴- تشخیص زعفران اصل توسط گاز شهری

گاز شهری متان یک شناساگر قوی برای زعفران اصل می‌باشد.

مقداری از زعفران را روی گاز بگیرید. اگر رنگ آن بنفش یا نارنجی شود، نشان از این دارد که زعفران خالص است. اما اگر زعفران به رنگ زرد تبدیل شود، نشان از ناخالص و تقلبی بودن زعفران دارد.

۵- تشخیص زعفران خوب با بنزین

زعفران در بنزین حل نمی شود اما برای تشخیص زعفران اصل باید مقداری از زعفران را در بنزین بیندازید. اگر بنزین رنگی شد، نشان از این دارد که زعفران شما اصل نیست و از جمله زعفران های ساختگی است.

۶- تشخیص زعفران خوب با آب جوش

رنگ دهی زعفران اصل

اگر کمی زعفران را در آب جوش بیندازید، تا ۵ دقیقه صبر نمایید و متوجه شوید که رنگ شاخه ها به سفید متمایل نشده نشان از اصل بودن آن دارد. اگر زیر ۵ دقیقه شاخک ها سفید شوند یعنی زعفران مورد نظر تقلبی است.

۷- تشخیص زعفران مرغوب با طعم و بو

کسانی که در کار خرید زعفران هستند، خوب می دانند که طعم و بوی زعفران اصل یکتا است. بدین معنی که، رنگ و بو مزه زعفران، به عنوان یک شناساگر ثابت محسوب می شود. اگر کمی شاخک های زعفران را بچشید متوجه خواهید شد که کمی تلخ است اما بوی مطبوعی دارد. بوی زعفران کمی تند است اما دلنشین است!

 

خرید زعفران عمده

پیشنهاد ما: خرید زعفران سرگل اصل قائنات با ضمانت مرجوعی بی قید و شرط و هزینه ارسال رایگان در خرید اول از سایت طلای سرخ است.

و همچنین برای اطلاع از قیمت روز زعفران در بازار قائنات و مشهد و خراسان بزرگ روی لینک قیمت زعفران امروز کلیک کنید.

با توجه به نکات گفته شده در تشخیص زعفران خالص از تقلبی، بهتر است زعفران پودر شده نخرید تا حداقل بتوانید اصل بودن آن را با بررسی رشته‌های زعفران، تشخیص دهید. همچنین تا جای ممکن سعی کنید زعفران را از مراکز توزیع معتبری که دارای نشان استاندارد و هویت مشخص هستند خرید زعفران انجام دهید.

با توجه به گران شدن زعفران که نام طلای سرخ برازنده آن می باشد، روش های تقلب در زعفران  روز به روز در حال افزایش است بدست سودجویان و متقلبان بیایید با افزایش آگاهی دست این متقلبان را از حوزه زعفران کوتاه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *