زعفران را بیشتر بشناسیم

نحوه کاشت زعفران

Planting onion saffron Planting onion saffron

نحوه کاشت پیاز زعفران

در این مقاله می خواهیم نحوه کاشت زعفران را برایتان شرح دهیم،با توجه به خواص دارویی و درمانی زعفران به عنوان سلطان و گران ترین ادویه جهان معروف شده است.

کاشت زعفران در مناطق وسیعی از دنیا مانند یونان، ترکیه، افغانستان و ایران رشد یافته و از این نواحی به هندوستان، چین، اسپانیا ،ایتالیا و سایر نقاط دنیا نیز انتقال یافته است.

تولید این محصول در ایران سابقه ای درخشان و بسیار طولانی دارد، کشت زعفران در استانهای خراسان، فارس، کرمان، مرکزی، یزد و اصفهان از گذشته مرسوم بوده است.

اکنون در حال حاضر حدود نود و پنج درصد زعفران ایران در شهرستانهای قاینات ، تربت حیدریه، گناباد، کاشمر ،فردوس، طبس، بیرجند، بشرویه، سرایان، بجستان، خلیل آباد، بردسکن،حاجی آباد قائنات و مه ولات کشت و تولید می شود، در ادامه این مطلب لینک خرید پیاز زعفران مستقیم از قاینات را جهت خرید قرار داده ایم .

حدود نود و هشت درصد زعفران ایران در خراسان جنوبی تولید می شود.

برای خرید زعفران قائنات با بهترین کیفیت روی لینک کلیک نمایید.

در آمد زعفران 

میانگین تولید محصول سالیانه را اگر بخواهیم در نظر بگیریم باید بگوییم در هر هکتار حدود پنج کیلوگرم  ریشه خشک زعفران است که می توان گفت درآمد خوبی نسبت به سایر محصولات با توجه به آب مصرف شده برای کشاورز خواهد بود.

 

آب و هوای مناسب

نیاز کم زعفران به آبیاری دلیل کاشت آن در مناطق خشک و کم آب است،مهم ترین نکته مهم در مورد آبیاری این گیاه این است که از حدود نیمه مهرماه تا نیمه اردیبهشت به آبیاری نیاز دارد، یعنی زمانی که سایر گیاهان زراعی نیاز به آب نداشته و یا کمتر به آبیاری نیاز دارند.

زعفران گیاهی نیمه گرمسیری است و در نقاطی که دارای زمستانهای ملایم و تابستان های گرم و خشک است به خوبی می روید. مقاومت زعفران در مقابل سرما زیاد بوده و از 10 تا 15 درجه سانتی گراد را تحمل می کند. ولی وجود یک پائیز خنک، بدون یخبندان و بدون بارندگی برای گلدهی بسیار مناسب است. حداکثر دمای قابل تحمل این گیاه 40 درجه سانتی گراد است و این گیاه در ارتفاع 1300 تا 2300 متر از سطح دریا عملکرد خوبی را نشان می دهد.

 

کاشت زعفران

زعفران گیاهی علفی، دائمی و دارای ساقه های زیر زمینی می باشد.

پوشش روی پیاز زعفران از نوع الیاف طولی موازی به رنگ قهوه ای است. در رأس پیازها 1 جوانه دیده می شود. از جوانه های رأسی، بسته به درشتی و شادابی پیاز چهار گل و برگ تولید می شود.

پیاز جدید  در بالای پیازهای قبلی شکل می گیرد و به همین دلیل پیازهای جدید به سطح خاک نزدیک می شوند. ریشه های زعفران افشان و کوتاه درشتی پیازها از 1 تا 20  متفاوت است، از این رو خاک عمیق و حاصلخیز و سبک برای رشد و نمو پیازها مناسب می باشد.

پیاز زعفران

چگونگی کشت پیاز زعفران

برای کشت پیاز زعفران به چهار تا پنج نفر نیروی انسانی نیاز دارید. برای شروع کاشتن در یک ردیف کشتی، چاله‌هایی ایجاد می‌کنند و درو هر چاله سه تا پانزده پیاز قرار می‌دهند.

عمق لازم در این گودال‌ها برای کاشتن پیاز، معادل با ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر است تا سرما و گرما به پیاز نفوذ نکند. در زمانی که می‌خواهید پیاز زعفران را داخل چاله بگذارید، باید نوک پیاز (سر پیاز) به سمت بالا قرار بگیرد.

این چهار یا پنج نفر برای پیشروی کار کاشت زعفران به صورت سیستماتیک عمل می‌کنند.

به گونه‌ای که نفر اول با بیل گودال را برای کشت آماده، نفر دوم و سوم به انتخاب دسته‌های ۳ تا ۵ یا ۱۵ تایی پیاز مشغول می‌شوند و قطعاً کسی که این پیاز‌ها را داخل گودال می‌گذارد، نفر چهارم است. با این روند ظرف مدت کمتری می‌توان کشت پیاز زعفران را به پایان رساند.

کاشت پیاز

 

بعد از اتمام، باید سطح ناهموار سطوح کشت شده را با بیل هموار و فشرده کرد.

این فشرده سازی و صاف کردن موجب می‌شود که پیاز‌های زعفران به خاک چسبیده شوند. این زمین تا آبیاری پاییز به حال خود رها می‌شود. قبل از انجام آبیاری باید حدود ۱۰ تا ۲۰ تن کود حیوانی به شکل کاملاً پوسیده در سطح خاک بپاشید. به وسیله ماله، شیار‌های زعفران را بپوشانید. این کار موجب می‌شود کشت شما ردیفی شود.

پیاز زعفران

برای استفاده از پیاز زعفران در هر هکتار به یک تن پیاز زعفران نیاز خواهید داشت. پیاز‌های انتخابی شما برای کاشت، باید کاملاً سالم و جوان بوده، بدون خوردگی و آفات، بزرگ و شاداب باشند و از ۷ سال بیشتر سن نداشته باشند. در زمان کاشتن زعفران، کپه(محل ریشه زایی پیاز) و قسمت‌های اضافی غده را حذف کنید.

در هر هکتار می‌توانید دو تن غده پیاز بکارید. اگر این غده‌ها بعد از گذشت سال هفتم از خاک بیرون نیاورده شوند، پوک و ضعیف خواهند شد. به طوری که در سال ۸ تا ۹ دیگر اثری از آن‌ها باقی نخواهد ماند. مقدار غده‌ای که در سال ۷ بعد از به خاک سپاری غده‌ها از زمین بیرون می‌آید، معادل ۵ برابر کشت سال اول می‌باشد.

کود انتخابی برای گیاه باید به شکل حیوانی و کاملاً پوسیده باشد.  برای هر هکتار به ۳۰ تا ۵۰ تن کود حیوانی نیاز دارید. این کود باید به همراه فسفر و پتاس به زمین تزریق گردد. ضمن اینکه در هر سه سال باید از ۱۰ تا ۱۵ تن کود حیوانی به همراه ۱۰۰ کیلو اوره استفاده شود. این شرایط برای داشتن یک زمین زراعی بسیار عالی و مناسب است.

 

خاک مناسب

پیاز زعفران مدت هشت تا نه سال در زمین می ماندو به همین دلیل باید خاکی متوسط تا نیمه سنگین و با زهکش خوب و مناسب باشد. خاک رسی شنی برای کاشت مناسب می باشد. میزان ماده آلی، فسفر قابل جذب، ازت معدنی و پتاسیم بیشترین تأثیر را بر عملکرد گیاه زعفران دارند.

با افزایش پتاسیم تبادلی و کاهش شوری آب، عملکرد زعفران بیشتر می شود.  و در صورت افزایش فسفر قابل استفاده، عملکرد زعفران کمتر می شود. زمین زعفران باید عاری از قلوه سنگ ، علفهای هرز، شور و فقیر باشد. PH خاک زعفران باید بین هفت تا هشت باشد.

پیشنهاد می کنیم به مطلب قیمت زعفران نیز نگاهی بیندازید.

 

خرید پیاز زعفران مستقیم از قاین

تهیه و انتخاب پیاز مرغوب جهت کشت در ایجاد و گسترش کشت حائز اهمیت است،  جهت کشت زعفران اندازه پیاز باید پیازهای بالاتر از 8 گرم را انتخاب نمود زیرا پیازهای درشت علاوه بر اینکه در همان سال اول عملکرد را بالا می برند از طریق بچه زایی بیشتر و تولید پیازهای درشت تر ظرفیت گل آوری و عملکرد مزرعه را برای سال بعد نیز افزایش می دهند.

از زمان کندن پیاز از مزرعه مادر هر چه این پیاز زودتر کاشته شود بهتر است، پیاز های موجوددر سایت طلای سرخ ابتدا سفارش گرفته می شود و سپس از مزرعه در آورده و ارسال می شود، با خیال راحت از تازگی پیازها مطمئن باشید و خرید انجام دهید.

در صورت آماده نبودن زمین جهت کشت، پیازهای کنده شده را در محل سرد و در سایه که خنک باشد با دمای حدود 20 سانتیمتری نگهداری نمایید.

 

پیاز مرغوب زعفران

 

زمان مناسب کاشت زعفران

اگر کشت در خرداد ماه هنگامی که پیازها خواب هستند انجام شود، در سال اول محصول خوب تولید خواهد شد ولی اگر در شهریور یا مهرماه کشت گردد، تولید زعفران کاهش خواهد یافت.

نکته : در ماههای تیر و مرداد که هوا خیلی گرم است، به هیچ عنوان نباید اقدام به کشت زعفران گردد؛ زیرا ممکن است رطوبت پیازها از بین برود و صدمه ببینند.

 

آبیاری زمین زعفران

از اواسط مهرماه تا دهه اول آبان ماه آبیاری زعفران شروع می شود که با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه متفاوت است و به دلیل اینکه آبیاری اول باعث تحریک گیاه شده و گیاه زعفران را از خواب بیدار می کند باید با دقت و حساسیت خاصی انجام گیرد تا برداشت زعفران با اشکال مواجه نشود.

هنگام آبیاری باید دقت شود که تمام نقاط زمین به طور کافی و یکنواخت آب بخورد تا گلهای یک قطعه با هم و همزمان بیرون بیایند.

آب اول باید زمانی انجام شود که اول گلها و بعد برگهای زعفران ظاهر شوند، اگر آب اول زودتر از موقع باشد، قبل از گلها برگها ظاهر شده و برداشت گلها سخت تر می شود و اگر از موعد مقرر دیرتر انجام شود، ممکن است سرما باعث از بین رفتن گلها شود.

پس از آبیاری حدود دو هفته طول می کشد تا گلها بیرون بیایند.پس از دوره گل دهی زعفران که حدود دوهفته تا سه هفته طول می کشد، آب دوم را به زعفران می دهند که به زائیج آب معروف است.

سومین آبیاری زعفران پس از وجین و پخش کودهای شیمیایی به زمین انجام می شود که به آب وجین معروف است. آب آخر زعفران به زردآب یا مرگ آب معروف است که این آب باید با دقت و حساسیت خاصی انجام گیرد، زیرا در درشت شدن پیازهاب سیار مؤثر است.

 

شما می توانید سوالات و نظرات خود را در انتهای همین مطلب بپرسید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *