زعفران را بیشتر بشناسیم

کاشت زعفران در منزل | کاشت زعفران گلخانه ای

آیا تاکنون به فکر کشت زعفران در خانه برای مصرف شخصی یا فروش افتاده اید؟

اگر چنین قصدی دارید قبل سایت طلای سرخ صفر تا صد مراحل را برای شما با مشاوره رایگان فراهم نموده و شما می توانید با کلیک بر روی لینک خرید پیاز زعفران گلدانی مرغوب ترین پیاز منطقه قاینات را خریداری کرده و در منزل خود زعفران پرورش دهید.

 

زعفران خانگی | زعفران گلخانه ای

زمان کاشت

فصل کاشت پیاز زعفران از خرد‌اد‌ تا اوایل مهر است. بهترین زمان کاشت پیاز زعفران اواخر خرداد تا اوایل مهرماه میباشد. البته توصیه میشود اواخر تیر و اوایل مرداد از کاشت زعفران خوداری کنید. (به دلیل گرمای شدید )

لازم به ذکر است، اگر در خرداد پیاز زعفران خود را کاشتید از آبیاری آن تا مهرماه خودداری کنید چرا که به علت عدم فعالیت گیاه پیازها فاسد می شوند.

گل‌های پیاز اوایل آبان و آذر می‌روید‌ و زمان رشد‌ گیاه هم پاییز و زمستان و اوایل بهار است. د‌ر بهار هم پیاز به خواب می‌رود‌.

شرایط محیطی مورد نیاز نگهداری و کاشت زعفران

خاک: خاکی با pH خنثی یا اندکی رو به اسیدی و با زهکشی خوب.

گیاه زعفران در تمامی خاکها اعم از سبک و شنی و یا رسی و سنگین قابل کشت می باشد ولی بهترین رشد و عملکرد را در خاکهای هوموس دار با بافت متوسط لومی دارد.

آبیاری: زعفران در فصل بهار و پاییز آبیاری منظم را دوست دارد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در زمستان پوشش برف روی باغچه‌تان را نمی‌گیرد، پس می‌توانید زعفران را در زمستان هم اندکی آبیاری کنید. این گیاه در فصل تابستان به خواب می‌رود پس در این فصل خاک خشک را ترجیح می‌دهد.گیاه زعفران به آب زیاد احتیاج ندارد. توجه داشته باشید، در فاصله دو آبیاری خاک را خشک نگهدارید. همچنین بعد از پایان عمر برگهایش، آبیاری گیاه را قطع کنید.

کوددهی: این گیاه کود دهی زیاد را دوست ندارد. زعفران انرژی مورد نیازش را در ریشه‌های گوشتالودش ذخیره می کند. به همین علت است که شما، تا وقتی که برگ‌ها خودشان زرد نشده اند، نباید برگ‌های گیاه را از طوقه ببرید. در هر صورت اگر زعفران‌تان را در خاک ضعیفی کاشته‌ اید می توانید در فصل پاییز کود دهی را با مقداری کود مخصوص پیاز زعفران انجام دهید.

نور : گیاه زعفران آفتابدوست است و دوستدار نور کامل می‏باشد.

دما: زعفران برای رشد، نیاز به گرمای متوسط داشته، گرما به باز شدن شکوفه‏های زعفران کمک می‏کند. به طور کلی هر چه نور و گرما بیشتر باشد سرعت رشد جوانه‏ها بیشتر خواهد بود.

مراحل کاشت پیاز زعفران در گلدان به شرح زیر میباشد:

گلدان مناسب برای کاشت پیاز زعفران را انتخاب کنید. سعی کنید گلدان از جنس سفالی و نسبتا بزرگ باشد. همچنین دارای سوراخهای بزرگی در ته گلدان برای زهکش باشد تا آب اضافی به راحتی خارج شده و زهکشی به خوبی صورت گیرد.

درون گلدان را با خاک مناسب شامل مخلوطی از خاک باغچه به همراه مقداری کود پوسیده دامی یا ورمی کمپوست پر نمایید.

گلد‌ان خود را به پنج قسمت، تقسیم نموده و د‌ر هر قسمت، حد‌ود‌ پنج پیاز با عمق ۱۵سانتی‌متر بکارید.

‌ پیازهای زعفران را رو به بالا با فاصله ۳ سانتیمتر از هر طرف بچینید.

بهتر است پیازهای زعفران را به فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر در گلدان گذاشته و حداقل ۱۰ سانتی متر روی آن خاک بریزید.

محل قرار دادن گلدان زعفران

توجه داشته باشید، از زمان کاشت پیازها تا قبل از اولین آبیاری بهتر است گلدان ها در مکان خنک و کم نوری قرار دهید. ولی بعد از آبیاری، گلدانها را در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. قرار دادن گلدانها در پشت بام یا بالکنها میتواند برای رفع احتیاجات گیاه مفید باشد.

گلدانها را می توانید تا آخر بهار آینده در همین محل قرار دهید. تنها تابستان گلدانها را به مکان خنک تر و کم نور منتقل کرده و دوباره با آبیاری مهرماه به مکانی با تابش مستقیم خورشید برمیگردانیم.

گل های زعفران ماندگاری زیادی ندارند، بنابراین توجه داشته باشید، گلهای روییده شده را در یکی دو روز اولیه رشد، برداشت کنید زیرا بعد از ۳ الی ۴ روز پژمرده می شوند.

آفات و مشکلات

زعفران بسیار مستعد ابتلا به ویروس است که می‌تواند باعث نابودی گیاه، عدم رشد جوانه‌ها و راه راه و موزاییکی شدن گیاه شود. متأسفانه هیچ درمانی برای بیماری‌های ویروسی وجود ندارد. اولاً که در انتخاب پیاز سالم دقت کنید و پیاز را از مراکز کشاورزی مطمئن تهیه کنید و دوم اینکه در صورت مشاهده هر یک از علائم ویروسی  در گیاهان، به‌سرعت گیاه آلوده را از خاک دربیاورید و دور بیندازید تا بقیه گیاهان آلوده نشوند.

پوسیدگی پیاز زعفران

بزرگ‌ترین مشکلی که ممکن است با آن روبه‌رو شوید خورده شدن برگ‌ها یا پیاز و ریشه به وسیله آفت‌ها است. برای مبارزه با آفات می‌توانید از سموم سیستمیک مخصوص هر آفت استفاده کنید.

حتی ممکن است جانورانی مانند خرگوش‌ها، موش خرما و … پیاز را از خاک دربیاورند یا قسمتی از گیاه را بخورند. برای دور نگه‌داشتن این جانوران اسپری‌ها و سموم بازدارنده‌ای در فروشگاه‌های لوازم کشاورزی موجود است. هم‌چنین می‌توانید قفس‌های سیمی تهیه کنید و روی گیاهانتان قرار دهید تا دسترسی جانوران به آن‌ها را قطع کنید. اگر نمی‌خواهید از سموم استفاده کنید، می‌توانید در بین گل‌های زعفرانتان نرگس بکارید چرا که جانوران از گل نرگس متنفرند و می‌توانید مطمئن شوید سراغ زعفران‌هایتان نمی‌روند!

در سایت ما فروشندگان و کشاورزان مختلفی ثبت نام کرده و محصولات خود را برای فروش گذاشته اند که می توانید محصولات آنها را مشاهده و خرید نمائید.

در پایین تعدادی از این محصولات را مشاهده می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *