زعفران را بیشتر بشناسیم

زمان برداشت زعفران قائنات 1402 + فیلم نحوه برداشت زعفران

زعفران چیست

فصل برداشت زعفران |اولین گل زعفران 1402 در 4 مهر

زمان شروع برداشت زعفران و گل دهی مزرعه زعفران در مناطق مختلف بسته به اقلیم و آب و هوای آن منطقه و زمان آبیاری مزرعه از نیمه مهر ماه تا اواسط آذر ماه متغیر است ، و معمولا زمان شروع گل دهی تا پایان گل دهی هر مزرعه زعفران دو تا 3 هفته به طول می انجامد، در منطقه قائنات زمان برداشت گل زعفران از 5 آبان شروع می شود.

در مناطق شمالی کشور مثل قوچان و فاروج اولین گل های زعفران را هر ساله شاهد هستیم که از نیمه مهر ماه سر از خاک بیرون می آوردند.

فصل برداشت زعفران از اواسط مهر ماه  آغاز و پیک اصلی برداشت زعفران از 5 آبان ماه در سراسر ایران رخ می دهد (ماه نوامبر) ، درست هنگامی که گیاهان دیگر خشک شده است،یعنی خزان گیاهان دیگر بهار گل زعفران  ( بهار دوم ایران )می باشد و همین دلیل بر خاص بودن این گل زیبای پاییزی می باشد،گل های ارغوانی  زیبای زعفران زمین ها را پوشانده و منظره زیبایی را در مناطق زعفران خیز کشورمان ایران پدید می آورد.

بزرگ ترین تولید کننده زعفران ایران تربت حیدریه

ایران بزرگ ترین تولید کننده زعفران جهان با 85% تولید و بیشترین زعفران ایران در تربت حیدریه تولید می شود ، ویدئوی بالا ارسالی یکی از کشاورزان منطقه تربت حیدریه است  که امروز 4 مهر رویش گل زعفران را داشته است ، البته که این موارد نادر است و دلیل آن آب دهی زود هنگام تابستانه است. عمده تولید زعفران و زعفران کاران عمده ایران در شرق کشور مستقر هستند، (تربت حیدریه ، قائنات ، سرایان  ، زاوه و جلگه رخ  ، تایباد ، باخرز ، نیشابور ، مشهد ، فاروج و …) اگر در مورد نام شهرهای اصلی برای پرورش زعفران کنجکاو هستید، شهرهای قاینات،گناباد، تربت حیدریه، تایباد،خواف و … را به خاطر بسپارید. همه این شهر ها در خراسان واقع شده و فصل برداشت از اواسط مهر شروع، و حدود 2 تا 3 هفته به طول می انجامد.

قیمت روز گل زعفران خراسان

در نظر داشته باشید که زعفران 1402 چند روزی هست که وارد بازار شده و از نیمه مهر ماه برخی مناطق خراسان شروع به برداشت گل زعفران کرده اند، هر ساله در فصل برداشت قیمت زعفران کاهشی می باشد ، اما امسال شرایط کمی متفاوت است و شواهد از این قرار است که میزان تولید گل امسال کاهشی خواهد بود و این امر احتمال افزایش قیمت زعفران را بالا می برد، اما باید بدانید که قیمت زعفران از اوایل فصل برداشت اصلا قابل پیش بینی نیست و روند قیمت زعفران را پیک اصلی برداشت گل زعفران یعنی اول آبان ماه تعیین می کند، پس اگر کشاورز هستید یا خریدار این موضوع را در نظر داشته باشید و احساسی خرید یا فروش نکنید، مجموعه طلای سرخ به صورت روزانه قیمت گل زعفران مناطق مختلف را در صفحه ای منتشر می کنده که می توانید با کلیک بر روی لینک بالا وارد صفحه قیمت گل زعفران امروز شوید و قیمت ها را ارزیابی کنید.

در مقاله ای به پیش بینی قیمت زعفران در فصل برداشت سال 1402 پرداخته ایم که با کلیک بر روی لینک از جزئیات این مقاله مطلع می شوید.

زعفران قاینات مرغوب ترین زعفران دنیا

نام و شهرت زعفران قاینات بیش از تمام مناطق دیگر بر سر زبان هاست، و بخاطر همین شهرت زعفران را با پسوند قائنات می اورند، در بازار مشهد اگر گذری داشته باشید خواهید دید که بر روی شیشه تمام مغازه ها زعفران اصل قائنات نقش بسته است، این بخاطر کیفیت بالای زعفران قاین می باشد، و دلیل آن شرایط آب و هوایی خاص و خاک غنی این منطقه می باشد ، و دلیل دیگر هم اینکه کشاورزان قاینات عقیده دارند که زعفران باید قبل از طلوع خورشید برداشت شود چون عطر آن کم می شود و به همین دلیل زعفران قائنات عطر بی نظیری دارد.

قاینات خاستگاه زعفران جهان

نحوه و زمان برداشت زعفران

گل زعفران با توجه به زمان آبیاری آن و شرایط جوی هر منطقه ممکن است از اواسط مهر تا اواسط آذر ماه به طول بینجامد، در هر شهری متفاوت باشد، مثلا در بعضی از شهرهای خراسان رضوی امروز که این مقاله نوشته می شود خبر آمد که گل های زعفران نمایان شده اند، در شهر ما (قاینات پایتخت طلای سرخ جهان) از 15 آبان زمان برداشت گل آغاز می شود در حالی که در شهر مجاور سرایان از اول آذر آغاز می شود، البته مزرعه با توجه به زمان آبیاری آن زمان برداشت منفاوتی دارد.

هر مزرعه زعفران به مدت 2 تا 3 هفته گل میدهد و هر پیاز زعفران تا 4 گل می دهد، کشاورزانی که سطح زیر کشت بالایی دارند آبیاری مزارع خود را تقسیم بندی می کنند و هر قسمت از مزرعه خود را با فاصله یک هفته آبیاری می کنند تا تمام مزارع سطح کشت همزمان شروع به گل دهی نکند و برداشت آن راح تر انجام شود، و خیلی وقت ها که زمین ها همزمان شروع به گل دهی می کند کشاورز نمی رسد و نیروی کار لازم را ندارد که گلها را بچیند و پاک کند گل زعفران خود را به بازار برده و می فروشد.

خرید زعفران از سایت طلای سرخ

خرید عمده زعفران

مجموعه طلای سرخ فروشگاه مرکزی آن در شهر قاینات می باشد، و کلیه زعفرانی که در سایت به فروش می رسد زعفران اصل قائنات و محصول زراعی سال کشاورزان زحمت کش قاینات می باشد، شما می توانید با خیال راحت و بدون صرف هزینه به صورت اینترنی زعفران خود را مستقیم از قاینات در سایت طلای سرخ تهیه کنید ، در ضمن زعفران خریداری شده از سایت طلای سرخ ضمانت مرجوعی و ارسال رایگان دارد.

برای خرید انواع زعفران اصل قاینات در سایت طلای سرخ در وزن های مختلف به صورت بسته بندی و فله روی تیتر این پاراگراف کلیک کنید.

 

یک فکر در مورد “زمان برداشت زعفران قائنات 1402 + فیلم نحوه برداشت زعفران

  1. نرگس پوراحمد گفت:

    چه حس خوبی داره چیدن این گل های زیبا خوشبحالتون، برداشت زعفرون چقدر طول می‌کشه تا کی فرصت هست بیایم قاینات و زمین های زعفرون و ببینیم ؟

    1. مدیر طلای سرخ گفت:

      خراسان رضوی مثل تربت حیدریه و فاروج و فریمان و تایباد برداشت از اواسط مهر ماه شروع می شود ، اما در قائنات از نیمه آبان برداشت شروع می شود ، و می تونید از نزدیک برداشت گل زعفران را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *