زرشک را بیشتر بشناسیم

شرایط و زمان کاشت زرشک ⚡ آموزش احداث باغ زرشک

کاشت نهال زرشک

آموزش کاشت درخت زرشک

 تکثیر و کاشت زرشک از طریق پاجوش است ، زرشک گیاهی بومی مناطق نیمه گرمسیری تا معتدل است . در نواحی مختلف کشور از جمله استان‌های خراسان جنوبی ، خراسان رضوی ، تهران، آذربایجان غربی، کرمانشاه ، یزد ، شیراز ، کرمان و اصفهان قابل کشت است. در ادامه شما می توانید نهال زرشک بیدانه قاینات را در سایت طلای سرخ ثبت سفارش و خریداری کنید.

معرفی گیاه زرشک

زرشک درخچه ای مقاوم نسبت به کم آبی است تا جایی که در مناطق کوهپایه ای خراسان جنوبی و قاینات به صورت دیم کاشت و برداشت می شود ، این درخچه کم آفت و سازگار با بیشتر اقلیم ایران به جز مناطق شرجی کشور است ، درخت زرشک انواع مختلفی دارد :

  • زرشک قرمز بیدانه خراسان
  • زرشک سیاه
  • زرشک زینتی

ویدئوی خواص زرشک قرمز

میوه زرشک طبیعتی ﺳﺮد و خشک دارد و در طب سنتی ﺻﻔﺮاﺑﺮ، مقوی کبد ، ﻗﻠﺐ، مسکن ﺣﺮارت ﻣﻌﺪه و ﺑﻨﺪ آورﻧﺪه سیلان ﺧﻮن و بواسیر است.


شرایط زمین و نحوه کاشت زرشک

قبل از کاشت حدود 20 تا 30 تن کود دامی گاوی پوسیده و 200 کیلوگرم کود فسفات آمونیوم در یک هکتار به زمین اضافه کرده و شخم عمیق زده ‌می‌شود. در صورت نیاز یک شخم سطحی زده شود و با لودلر تسطیح شود. جوهای کم عمق به فاصله 4 تا 5 متر ایجاد شود و گودال‌هایی به عمق 50 سانتی‌متر به فاصله 3 تا 4 متر از یکدیگر حفر شود.
اگر قبل از احداث از کود استفاده نشده باشد در هر گودال 50 گرم فسفات آمونیوم و مقداری کود دامی پوسیده در کف گودال ریخته شود و روی آن برگ و شاخ و خاک نرم ریخته شود تا ریشه مستقیم با ریشه در تماس نباشد.

بهترین زمان کاشت زرشک

زمان کاشت نهال پاجوش زرشک از زمان پایان برداشت یعنی از اواخر آبان ماه تا اواسط اسفند ماه می باشد، از سال دوم کاشت نوبرانه می دهد و از سال 5 صرفه اقتصادی دارد، بعد از کاشت خاک سطحی که آفتاب خورده است را داخل گودال می‌ریزند، در سال اول از کود استفاده نمی‌شود و نباید غرقاب شود و در صورت سله بستن ترک‌ها با خاک پر شود. هر نهال زرشک در سال اول روی مدار 7 روزه و هر نهال 10 تا 15 لیتر نیاز آبی دارد.

آبیاری درخت زرشک

در خاک‌های سبک آبیاری در ﺳﺎل اول کاشت ﻧﻬﺎل ﺑﺎ ﺣﺠﻢ آب کم در ﻫﺮ ﻧﻮﺑﺖ ولی ﺑﻪ دﻓﻌﺎت بیشتر یا ﻓﻮاﺻﻞ زمانی کوتاه ﺗﺮ ﻣﺜﻼ ﺑﻪ ﺻﻮرت هفتگی و در خاک های سبک ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺷﺪت ﮔﺮﻣﺎ حتی ﻫﺮ ﭘﻨﺞ روز یک ﺑﺎر اﻧﺠﺎم ﺷﻮد.

معمولا در سالهای ابتدایی کاشت هر 7 تا 8 روز و در سال‌های بعدی هر 12 تا 15 روز آبیاری نیاز دارد. به آبیاری با آب شور مقاوم است ولی باعث کاهش محصول می‌شود.

روش تکثیر زرشک

تکثیر زرشک از طریق پاجوش از متداولترین و  کم هزینه ترین نوع تکثیر می باشد . معمولا از پاجوش‌های 2 تا 3 ساله با مقدار ریشه فراوان به طول 60 تا 70 سانتی‌متر استفاده می‌شود. معمولا درخت زرشک سه نوع پاجوش دارد:

  1. ﭘﺎﺟﻮش یک ﺳﺎﻟﻪ ﺑﺎ ﻗﻄﺮ کمتر از نیم سانتی ﻣﺘﺮ و زرد رﻧﮓ مایل به ﻗﺮﻣﺰ
  2. ﭘﺎﺟﻮش دو ﺳﺎﻟﻪ ﺑﺎ ﻗﻄﺮ ﺣﺪود یک سانتی متر ﻣﺘﺮ ﺑﻪ رﻧﮓ ﻗﻬﻮه ای مایل ﺑﻪ قرمز
  3. ﭘﺎﺟﻮش ﺳﻪ ﺳﺎﻟﻪ و بیشتر قهوه ای رﻧﮓ با شیارهای خاکستری ﺑﻪ رﻧﮓ نقره ای اﺳﺖ.

چنانچه قصد خرید نهال زرشک قاینات مستقیم از کشاورز و باغ های قاینات را دارید ما با توجه به شناخت کشاورزان بومی منطقه و آگاهی از روش تکثیر و زمان جابجایی مطلوبترین نهال های زرشک را با قیمت بین 10 تا 15 هزار تومان برای شما ارسال می کنیم برای خرید نهال زرشک پاجوش دو ساله روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید نهال زرشک قرمز بی دانه 2 ساله قاینات

نهال زرشک قاینات

نهال زرشک قرمز

مراحل داشت زرشک

در ابتدای بهار شروع به رشد می‌کند و در مهر ماه آماده برداشت است . زرشک بی داﻧﻪ رﺷﺪ رویشی ﺧﻮد را از اوایل فروردین ﻣﺎه ﺑﺎ ﺑﺎز ﺷﺪن ﺟﻮاﻧﻪ های ﺑﺮگ روی شاخه ها  ﺟﻮان شروع می‌کند.

درﺧﺘﭽﻪ زرشک هر سال بخصوص در سال کم ﻣﺤﺼﻮل، ﺳﺎﻗﻪ های ﺟﻮانی بسیار زیادی تولید می کند . رشد ساقه‌های ﺗﺎزه از فروردین ﻣﺎه ﺷﺮوع و ﺗﺎ اواﺧﺮ ﺧﺮداد یا اوایل تیر اداﻣﻪ دارد و با شدید شدن گرما رشد متوقف می‌شود.

میوه زرشک از اواﺧﺮ ﻣﺮداد و اوایل شهریور ﻣﺎه ﺷﺮوع ﺑﻪ تغییر رنگ می کند و از رﻧﮓ ﺳﺒﺰ، اﺑﺘﺪا ﺑﻪ زرد کرمی در آﻣﺪه و ﺑﻪ تدریج ار نوکمیوه صورتی رﻧﮓ می شود و ﺳﭙﺲ ﺗﺎ اواﺳﻂ شهریور ﻣﺎه ﺑﻪ رﻧﮓ ﻗﺮﻣﺰ گرایش پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *