زرشک را بیشتر بشناسیم

دمنوش زرشک چگونه درست می شود | خواص دمنوش زرشک

دمنوش زرشک

دمنوش زرشک

زرشک این میوه سرخرنگ بومی مناطق معتدل مانند اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا است. از بین تولیدکنندگان زرشک در دنیا، کشورمان ایران رتبه ی برتر در تولید زرشک را به خود اختصاص داده است و بیش از ۹۰ درصد زرشک دنیا از خراسان جنوبی و قائنات به دست می آید.
وفور زرشک در ایران موجب شده است تا جایگاه ویژه ای در برنامه غذایی ما ایرانیان داشته باشد و به شیوه های مختلف از آن استفاده کنیم. زرشک در آشپزخانه های ما بیشتر به صورت رب زرشک، سس زرشک، زرشک خشک شده، مربا زرشک و ژله زرشک و… استفاده می شود.

برای مشاهده انواع زرشک و قیمت انواع زرشک اینجا کلیک کنید.

اما با پی بردن به خواص فوق العاده آن امروزه آن را به صورت نوشیدنی مانند شربت زرشک، آب زرشک، چای زرشک و دمنوش زرشک نیز مصرف می کنند. دمنوش زرشک نسبت به دیگر موارد کمتر مورد بحث قرار گرفته است به همین جهت در ادامه به خواص دمنوش زرشک و طرز تهیه آن می پردازیم:

berbbery berbbery

خواص دمنوش زرشک

زرشک های قرمز و ترش مزه خواص دارویی فراوانی دارند که از آنها میتوان در تهیه دمنوش زرشک استفاده کرد. زرشک سرشار از ویتامین های مفید مانند ویتامینB , C و آنتی اکسیدان های قدرتمند است که آن را تبدیل به سپری در برابر بیماری ها کرده است. مهمترین ماده مفیدی که زرشک را در جایگاه دارویی قرار میدهد وجود ماده ای به نام «بربرین» است که باعث بهبود بیماری های زیر میشود و خواص دمنوش زرشک را بیشتر می کند.
ارتباط بین دمنوش زرشک و بیماری های مختلف در زیر مورد بررسی قرار گرفته است:

۱- سرطان:

زرشک نیز همچون دیگر میوه های قرمز رنگ دارای آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که مانع از رشد سلولهای سرطانی می شوند. بربرین و ویتامین C در زرشک دست بر دست هم داده اند تا زرشک خاصیت ضد سرطانی یابد.

۲- فشار خون:

هنگامی که رگ ها تورم می یابند خون داخل آنها با فشار جریان می یابد و فشارخون ایجاد می شود در این زمان مصرف دمنوش زرشک باعث میشود که رگ ها به حالت طبیعی بازگردند و فشار خون کاهش یابد. همچنین دمنوش زرشک باعث رفع غلظت خون میشود و به عنوان تصفیه کننده ای قوی برای خون عمل میکند.

۳- مشکلات قلبی:

آب زرشک دارای ترکیب مفیدی به نام «بربامین» است که آسیب ها و صدمات را از قلب دور می کند و سلامتی را به قلب بازمی گرداند. دمنوش زرشک برای تنظیم ضربان قلب مؤثر است در نتیجه با مصرف دمنوش زرشک احتمال سکته قلبی کاهش مییابد.

۴- رفع باکتری های بدن:

طبق تحقیقات انجام شده زرشک حاوی ماده «بربرین» است که به ساختار سلولی باکتری آسیب وارد می کند و باعث مرگ آن می شود. در نتیجه با مصرف دمنوش زرشک  از خاصیت ضد باکتریایی آن استفاده کنید.

۵- سرماخوردگی:

در فصول سرد سال با مصرف یک نوشیدنی گرم و دلچسب مانند دمنوش زرشک خود را در برابر سرماخوردگی ایمن کنید ویا اگر به سرماخوردگی مبتلا شده اید با استفاده از خواص دمنوش زرشک آن را درمان کنید.

۶- کبدچرب:

اگر کبدچرب دارید زرشک بخورید زیرا بررسی های صورت گرفته تأثیر مثبت دمنوش زرشک بر کبدچرب را اثبات میکند. دمنوش زرشک دارای ملیّن هایی است که باعث پاکسازی کبد و کیسه صفرا می شود و مشکلات گوارشی را تا حد زیادی بهبود می بخشد. دمنوش زرشک با طبع سرد خوب باعث کاهش حرارت کبد می شود. البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد چون در دراز مدت تأثیر معکوس خواهد داشت.

۷- تقویت حافظه:

ماده ی ارزشمند بربرین که به میزان زیاد در زرشک وجود دارد باعث رشد نورون های عصبی می شود و از سوی دیگر از سیستم عصبی در برابر آسیب محافظت می کند. در نتیجه حافظه فرد تقویت شده و به بیماری آلزایمر دچار نخواهد شد. آلزایمر با تولید ماده ای به نام آمیلوئید پپتید در مغز رخ می دهد. مصرف دمنوش زرشک مانع از ایجاد این ماده آسیب رسان در مغز میشود و اجازه نمی دهد که مولکول های حافظه از کارافتاده شوند. در نتیجه حافظه تقویت شده و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر کاهش می یابد.

۸- پوست:

پوست به علت قرار گرفتن در معرض آلودگی های محیطی و نور خورشید دچار مشکلات عمده ای میشود. برای این منظور بهره گیری از خواص دمنوش زرشک بهترین راه حل برای رفع مشکلات پوستی مانند جوش های صورت، التهابات و چین و چروک است. همچنین به درمان بیماری پسوریازیس (نوعی اگزمای شدید) کمک میکند. علاوه بر نوشیدن دمنوش زرشک، پوسته ی این میوه را بر روی پوست صورت بگذارید و تأثیر فوق العاده ی ماسک زرشک را ببینید.

۹- مشکلات ریوی:

ریه عضو مهمی از بدن است که آلودگی هوا، مصرف سیگار و… باعث بروز بیماری های خطرناکی در آن میشود. بربرین موجود در زرشک از بروز چنین مشکلاتی در ریه پیشگیری میکند. گنجاندن دمنوش زرشک در رژیم غذایی افرادی که در معرض آلودگی های محیطی هستند و یا افراد سیگاری می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان ریه و دیگر مشکلات ریوی را کاهش دهد. همچنین مصرف زرشک باعث کاهش اعتیاد در افراد سیگاری می شود.

۱۰- لاغری:

محققان به دنبال ارتباطی بین دمنوش زرشک و لاغری هستند. آنها به این نتیجه رسیدند که زرشک یکی از بهترین میوه ها برای لاغری و کاهش وزن محسوب می شود زیرا دارای مقدار زیادی «بربرین» است که موجب افزایش سوخت و ساز بدن می شود. به خاطر خاصیت لاغرکنندگی دمنوش زرشک، آن را با نام دمنوش لاغری نیز می شناسند. این دمنوش لاغری که در تناسب اندام نقش بسزایی دارد؛ باید حدود نیم ساعت قبل از هر وعدههای غذایی مصرف شود تا مطمئن شوید که دمنوش زرشک و لاغری با هم در ارتباط هستند.
تهیه دمنوش زرشک

طرز تهیه دمنوش زرشک

خواص دمنوش زرشک و طرز تهیه آن را بهتر است که بدانید چون طرز تهیه دمنوش زرشک بسیار آسان است و شما میتوانید آن را در منزل و برای خانواده خود تهیه کنید. در فصل پاییز که فصل رسیدن دانه های سرخ رنگ زرشک است می توانید این میوه پاییزی را تهیه کنید و دمنوش زرشک را با زرشک تازه تهیه کنید چون زرشک تازه طعم و رنگ مطلوب تری دارد.
برای خرید زرشک پفکی با کیفیت و قیمت مناسب از فروشگاه طلای سرخ کلیک کنید.
برای طرز تهیه دمنوش زرشک به مقداری زرشک تازه و کمی عسل نیاز دارید. ابتدا باید به ازای هر یک نفر ۲ قاشق غذاخوری زرشک تازه را به همراه ۲ لیوان آب جوش در قوری بریزید. سپس مدتی صبر کنید تا این نوشیدنی به خوبی دَم بکشد و رنگ پس دهد. این دمنوش ترش مزه را میتوانید به همراه عسل یا نبات میل کنید.
اگر ذائقه شما چای ترش را می پسندد میتوانید هنگام دم کردن چای، مقداری زرشک تازه و شسته شده را به قوری اضافه کنید تا یک چای زرشک داشته باشید. ملس بودن طعم این دمنوش را با کم و زیاد کردن آبجوش می توانید تنظیم کنید.

سؤالات در مورد زرشک

زرشک را بیشتر بشناسیم

مطالب مفیدی در مورد گیاه زرشک بیان شد. شاید بهتر باشد به برخی از سؤالاتی که در ذهن خوانندگان شکل گرفته است پاسخ داده شود.

– زرشک طبع گرم یا سرد دارد؟

از دیدگاه طب سنتی زرشک طبیعتی سرد و خشک دارد به همین آن را مواد غذایی با طبع گرم مانند خلال بادام، خلال پسته و زعفران ترکیب میکنند تا از سردی آن کاسته شود و طبع آن معتدل شود. هنگامی که غذاهایی با طبع گرم میل می کنید برای تعدیل طبع آن می توانید پیش از غذا دمنوش زرشک مصرف کنید تا علاوه بر بهره مند شدن از خواص دمنوش زرشک یک دمنوش لاغری خوشمزه نیز نوش جان کرده باشید.

– آیا در بارداری میتوان زرشک مصرف کرد؟

شاید برخی از مادران باردار به علت تأثیر زرشک بر روی زیبایی جنین تمایل داشته باشند از دمنوش زرشک استفاده کنند اما باید بدانند که مصرف بی رویه آن میتواند برای سلامتی جنین آسیب رسان باشد. پس باید با پزشک خود در مورد مصرف زرشک مشورت کنید.

– ترکیبات اصلی زرشک چیست؟

زرشک منبع غنی از بربرین (Berberin)، اکسیاکونتئین (Oxyaconthine) و بربامین (Berbamine) است. علاوه بر این موارد مقداری اسیدمالیک، اسید تارتاریک و مقدار کمی پکتین در آن وجود دارد. علاوه بر موارد ذکر شده زرشک سرشار از رنگدانه های غذایی مانند آنتوسیانین است. از ویتامین های بسیار مفید در این میوه خوش رنگ می توان به ویتامین C اشاره کرد. این ترکیبات باعث ایجاد خواص دارویی و درمانی در زرشک میشود و باعث بهبود بیماری ها می شوند.

– ارزش غذایی زرشک به چه میزان است؟

زرشک شامل مواردی است که ارزش غذایی آن را تشکیل می دهند که در جدول زیر آمده است:

 

۱۰۰ گرم زرشک
۳۱۶ کالری
۳,۶ گرم پروتئین
۶۳,۹ گرم کربوهیدرات
۲۷,۲ گرم قند
۳,۵ گرم چربی
۷,۴ گرم فیبر
۲۴ میلی گرم ویتامین C
۱۷ میلی گرم سدیم

جمع بندی
خواص دمنوش زرشک و طرز تهیه آن بحث بسیار مفیدی است که در مطالب بالا به آنها اشاره شد.
خواص دارویی زرشک فراوان است و به علت تأثیر مثبتی که بر روی بهبود بیماری ها دارد آن را میوه ی طول عمر می نامند. این میوه ی ملس به صورت سس، رب، مربا، ژله، شربت زرشک، چای زرشک، دمنوش زرشک و… استفاده می شود.

خواص دمنوش زرشک بی نهایت است و باعث تصفیه خون، تنظیم فشارخون، کاهش چربی خون، پاکسازی کبد و کلیه، شفاف سازی پوست و رفع جوش های صورت، رفع تشنگی، لاغرکنندگی و … می شود.

مهم ترین دلیل که باعث می شود افراد از آن به عنوان میان وعده استفاده کنند خاصیت لاغرکنندگی آن است. این دمنوش لاغری با افزایش سوخت و ساز و کاهش چربی بدن باعث تناسب اندام می شود به همین علت نام دمنوش زرشک و لاغری با یکدیگر عجین شده است. اگر مطالعه خواص بی نظیر دمنوش زرشک شما را ترغیب به استفاده از این نوشیدنی سرخ رنگ و ترش مزه کرد؛ می توانید طرز تهیه دمنوش زرشک را یاد بگیرید و به همراه خانواده آن را نوش جان کنید.

شما جهت خرید اینترنتی زرشک می توانید از سایت ما  سایت طلای سرخ اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *