مقالات زرشک

قیمت زرشک پفکی و خواص زرشک

خواص زرشک

قیمت زرشک پفکی

زرشک در غذای ایرانی :  قسمت بی نظیر غذای خوشمزه ایرانی به خاطر دانه های ترش زرشک است که بر سر سفره های ایرانی همیشه می درخشد.

اولین چیزی که با شنیدن نام زرشک ما را به وسوسه می اندازد، زرشک‌پلو با مرغ است. اما زرشک علاوه بر طعم دهندگی بی نظیر خواص درمانی بسیاری برای بدن دارد که در ادامه به شما معرفی می کنیم.

 

خواص درمانی زرشک

13 13

 پیشگیری و بهبود دیابت

بربرین موجود در زرشک در کنترل قندخون و چربی بسیار مفید بوده و اختلالات مربوط به سوخت و ساز چربی و گلوکز را بهبود می بخشد

تأثیرات مثبت زرشک بر قند خون به اثبات رسیده و آن را به انتخابی عالی برای پیشگیری یا بهبود دیابت تبدیل کرده است.

 درمان عفونت ها

به دلیل وجود بربرین در زرشک، دارای خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ می باشد که با جلوگیری از اتصال باکتری ها به سلول های انسان از بروز عفونت ها جلوگیری می نماید.به طوری که برای درمان عفونت های ناشی از قارچ پوستی نیز مفید است.

زرشک برای بهبود عفونت هایی مانند عفونت مثانه،دستگاه ادراری،و دستگاه گوارش مفیدمی باشد،همچنین برای درمان التهاب،بهبود گلو درد،درمان سینوزیت و برونشیت و گرفتگی بینی نیزموثر است.

سلامتی قلب

از دیگر خواص زرشک کنترل فشار خون بالا، درمان بیماری سرخ‌رگ کرونری، آریتمی قلب و بیماری ماهیچه‌ی قلب است.براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت آلکالوئید فعال زرشک (بربرین) با ایجاد واکنشی بیوشیمیایی در قلب می‌تواند به بهبود فیبریلاسیون دهلیزی کمک بکند. و همچنین می‌تواند مانند یک واسطه‌ی ضدآریتمی در بدن عمل بکند. بااین‌حال اثبات قطعی فواید بربرین در بهبود فیبریلاسیون دهلیزی و فلوتر دهلیزی نیازمند آزمون‌های بالینی بیشتر در انسان‌هاست.

همچنین زرشک می‌تواند با کاهش کلسترول موجود در سرم و خون به حفظ سلامت قلب و نیز حفظ سلامت عمومی بدن کمک کند.

 دستگاه گوارش

طبق مطالعات به دست آمده بربرین به بهبود عملکرد گوازش کمک می کند و باعث کاهش درد دستگاه گوارش می گردد و همچنین می تواند اسهال ناشی از باکتری ها را بهبود بخشد.

 درمان اسهال

بربرین موجود در زرشک می‌تواند با تحریک تولید گلبول‌های سفیدی به‌نام ماکروفاژها با عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها مبارزه کند.

بهبود سوء‌هاضمه

استفاده از آب زرشک یا چای زرشک به درمان سوء‌هاضمه کمک می کند. برای بهبود سوء‌هاضمه توصیه می‌شود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از مصرف وعده‌ی غذایی از زرشک استفاده کنید.

کیسه‌ی صفرا و کبد

زرشک به پاکسازی کبد و کیسه صفرا کمک می کند. همانطور که می دانید وظیفه کبد سم زدایی خون است که با تولید صفرا به هضم چربی‌ها، تجزیه‌ی هورمون‌ها و ذخیره‌ی ویتامین ها و مواد معدنی و آهن کمک می‌کند. و اما وظیفه‌ی اصلی کیسه‌ی صفرا ذخیره‌ی صفرای سرشار از کلسترولی است که کبد آن را ترشح می‌کند. صفرا به بدن کمک می‌کند تا غذاهای چرب را هضم کند. بربرین با کمک به ترشح صفرا، می‌تواند به‌عنوان یک ملین عمل کرده و فرایندهای گوارشی را نیز تنظیم کند.

مشکلات سوخت‌وسازی

یکی دیگر از خواص زرشک مبارزه با مشکلات سوخت‌وساز بدن است. برای تشخیص معیار مشکلات سوخت و سازی بدن می توان مواردی مانند چاقی شکم،قندخون بالا،تری گلیسرید بالا،فشار خون بالا و بالا بودن کلسترول را نام برد.

 

انواع زرشک

انواع زرشک

بعد از معرفی خاصیت زرشک ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که بهتر است چه نوع زرشکی را خریداری کرده و از خاصیت بی نظیر آن بهره ببرید، اکنون در راستای سوالتان به معرفی انواع زرشک می پردازیم :

زرشک سیاه:

خواص این نوع زرشک با زرشک قرمز چندان متفاوت نیست اما از اونجا که این نوع زرشک به صورت خودرو تو کوهستان‌ها رشد و تکثیر پیدا می‌کند دارای خواص بیشتری بوده و مقدار تولیدش به وضعیت آب و هوای سال بستگی دارد.

زرشک قرمز:

زرشک قرمز در دو نوع به نام دانه اناری و پفکی وجود دارد که در مناطقی از ایران خصوصا در خراسان تولید می شوند و دلیل تفاوت اسم ها و نوع آن در نوع خشک کردن این محصول با ارزش می باشد که از نظر ظاهر نیز متفاوت می باشند.

زرشک پفکی:

بهترین نوع زرشک زرشک پفکی است که کشاورز در اوایل فصل پاییز زرشک ها را با شاخه جدا کرده و در محلی به نام تالار خشک کنی زرشک روی داربست های مخصوص خشک کردن زرشک نگهداری میکند که حدود چند ماهی زمان لازم است تا محصول کاملا خشک شود و وقتی زرشک با این روش خشک میگردد حالت باد کرده و پفکی به خود میگیرد که دلیل مرغوبیت ان نیز همین حالت آن است و خواهان زیادی دارد به طوری که صادرات این نوع زرشک به بازارهای جهانی رونق زیادی دارد .

زرشک دانه اناری:

این نوع به عنوان زرشک درجه دوم شناخته میشود و برخلاف نوع پفکی با شاخه چیده نشده و از قسمت خوشه جدا میگردند و سریع تر خشک می شوند،به همین دلیل از کیفیت پایین تری برخوردار بوده و دارای قیمت پایین تری نسبت به بقیه انواع دیگر می باشد.لازم به ذکر است که این نوع زرشک به لحاظ خاصیت تفاوتی با نوع پفکی نداشته و تنها به لحاظ ظاهر و کیفیتش متفاوت است.

برای خرید زرشک دانه اناری کلیک کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *