مقالات زعفران

احتمال افزایش تولید زعفران 1403 زیر گل و لای سیلاب🔍

سیلاب تربت و خسارت به مزارع زعفران

احتمال افزایش تولید زعفران 1403 کاهش یافت

میزان تولید زعفران 1403 به چه عواملی بستگی دارد ؟ امسال با بارندگی های زیادی که در اواخر سال1402 و فروردین 1403 در خراسان بزرگ ( خراسان رضوی  – خراسان شمالی و خراسان جنوبی ) صورت گرفت و بررسی پیاز های زعفران توسط کارشناسان احتمال افزایش تولید زعفران 1403 بالا رفته بود ،  تا اینکه در 19 اردیبهشت با بارش تگرگ و باران شدید در مناطق زعفران خیز خراسان رضوی ( تربت حیدریه – نیشابور – کاشمر – مشهد و … ) و به خصوص تربت حیدریه و جاری شدن سیلاب در مزارع زعفران احتمال می رود مزارعی که در مسیر سیلاب قرار گرفته و گل و لای روی زعفران را پوشانده است دچار آسیب و کاهش برداشت شده باشد ، در این مطلب به عوامل تاثیرگذار بر میزان برداشت زعفران می پردازیم .

در ویدئوی پایین مزارع تولید زعفران زاوه از توابع تربت حیدریه در خراسان رضوی که گل و لای سیلاب 19 اردیبهشت 1403 در مزرعه نشسته را مشاهده می کنید ،حال اینکه این گل و لای آیا برای مزرعه زعفران مفید است و املاح معدنی به مزرعه آورده شده یا اینکه این گل و لای روزنه های تنفس پیاز پیاز زعفران را بسته و موجب کاهش گل دهی زعفران می شود و چه راه کاری دارد را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

مهمترین دلایل افزایش یا کاهش تولید زعفران

افزایش تولید زعفران در سال جاری بستگی به عوامل زیادی از زمان برداشت سال قبل و حتی سال های پیش تر تا فصل برداشت سال جاری دارد ، تا تابستان هر سال به طور قطع نمی توان افزایش تولید را به صورت قطعی اعلام کرد، اما کاهش تولید زعفران را معمولا مثل سال 1402 که سال 1401 آن سرمای شدید دی ماه اتفاق افتاد و موجب یخ زدگی پیازهای زعفران شد را همه متصور بودند ، و حتی هنوز برخی از کشاورزان معتقدند که آن سرما به پیاز مادری صدمه زده و پیاز مادری به درستی مواد مغذی به پیاز های دختری نرسانده و هنوز امسال هم روی برداشت زعفران تاثیر خواهد گذاشت.

مزرعه زعفران

اما در افزایش تولید عقیده اغلب کشاورزان این است که تا فصل برداشت نرسد و حتی گل های زعفران از زمین برداشت نشود نمی توان نظر قطعی افزایش تولید داد، چون ممکن است با یک سرمای نا به هنگام در فصل برداشت یا تگرگ و برف در زمان اوج برداشت روی میزان تولید و برداشت زعفران آن سال تاثیر بسزایی بگذارد.

سود و زیان باران برای مزارع زعفران و تاثیر آن بر میزان تولید زعفران

مهمترین عاملی که تاثیر مستقیم بر میزان برداشت زعفران از مزارع را دارد ، آبیاری به موقع مزرعه است ، که در پی خشکسالی های چند سال گذشته تاثیر مستقیم روی میزان تولید زعفران کشور داشت و کاهش آب های زیر زمینی بخصوص در خراسان جنوبی و قائنات که زمانی به عنوان قطب تولید زعفران به حساب می آمد ، میزان تولید زعفران را به شدت کاهش داده است .

مزرعه زعفران در شرایط ایده آل نیاز به 4 نوبت آبیاری دارد :

آبیاری زعفران

  1. آبیاری بسار آب : آبیاری قبل گل که معمولا در اواخر مهر ماه انجام می شود و در میزان گل دهی زعفران بسیار حائز اهمیت است ، باید عمیق باشد و بعد از آبیاری نیاز به سله شکنی دارد و تقریبا بعد از گذشت 3 هفته از این آبیاری گل های زعفران از زمین می روید.
  2. آبیاری زاچ آب : آبیاری بعد از برداشت زعفران است ، که در تکثیر پیاز زعفران و فرآیند تولید پیاز مادری به پیاز دختری بسیار مهم است .
  3. آبیاری زمستانه : که معمولا به یخ آب معروف است و در درشت شدن پیاز زعفران مهم است
  4. آبیاری زرد آب : که آخرین آبیاری مزرعه زعفران است و قبل از زرد شدن پیاز زعفران معمولا در اواخر فروردین انجام می شود.

قیمت پیاز زعفران 1403

قیمت پیازچه زعفران امسال افزایشی خواهد بود با توجه به افزایش قیمت زعفران و خسارات سیل و بارندگی هایی که تا عمق 50 سانت خاک رفته و ممکن است چند هفته طول بکشد که خشک شود و گرمای شدید تابستان به پیاز زعفران قطعا آسیب جدی خواهد زد.

بارندگی های قبل از زرد شدن برگ مزرعه زعفران برای پیاز زعفران مفید است و تا خرداد معمولا می تواند بسته به منطقه مفید باشد ، اما بعد از زرد شدن برگ زعفران که پیاز زعفران به خواب می رود باران برای پیاز زعفران ضرر دارد و موجب قارچی شدن پیاز زعفران و از بین رفتن مزرعه زعفران می شود.

به خصوص اینکه امسال بسیاری از مزارع زعفران خیلی زودتر به دلیل گرما برگ آن زرد شده و به خواب حقیقی فرو رفتند و از این بین مزارعی که خاک آن رسی بوده به دلیل جذب بالای رطوبت و دیر خشک شدن بر اثر باران های تابستانه می تواند تنش ایجاد کرده و موجب قارچی شدن و ایجاد کنه در بذر زعفران شود.

آیا گل و لای سیلاب برای مزرعه زعفران مفید است؟

زعفران به خاک نیمه سبک و پوک نیاز دارد چون نمی شود همه سال شخم عمیق زد ( به اینکه پیاز زعفران مادری به پیاز های دختری تکثیر می شود و عمق کاشت سال به سال کمتر می شود ) سیل باعث آب کوب شدن و سفت شدن زمین می شود و این سفتی بخشی از رویش گل را سرکوب می کند ، و آب سیل چون همراه گل و لای است وزن و چسبندگی بیشتری نسبت به آبیاری عادی دارد و سطح خاک را سفت کرده و چون در مزارع بالای 3 سال نمی توان شخم عمیق به کار برد مزرعه قابل احیا نیست و ضرر جبران ناپذیری به مزرعه و کاهش گل دهی و گاها از بین رفتن پیاز زعفران مزرعه می گردد.

بارش تگرگ و جاری شدن سیلاب در سطح شهرستان زاوه  در چهارشنبه شب 19 اردیبهشت 1403 به بسیاری از محصولات زراعی و باغی از جمله : زعفران – گندم – چغندر قند – جالیز –  زیره – باغات پسته و انگور  و تاسیسات بخش کشاورزی خسارت وارد آورد.

خروجی جدید الگوهای هواشناسی حاکی از این است که استان خراسان رضوی مجددا به تدریج از روز چهارشنبه 26 اردیبهشت هفته جاری تحت تاثیر کم فشار مدیترانه ای با همراهی جریانات مرطوب دریای سرخ قرار می گیرد که پیامد آن وقوع سیل ، تگرگ ، طغیان رودخانه و خسارات احتمالی به باغات و مزارع کشاورزی و زعفران است.

 

دکتر سالاریان عضو پژوهشکده زعفران تربت حیدریه در بیانیه ای اعلام کردند : امسال بدلیل باران های مداوم و زیاد علفهای هرز خیلی جولان دادند و خبر خیلی بد اینکه به دلیل بارندگی های زیاد و رشد علفهای هرز و رطوبت بالا پیازهای زعفران به مشکل خورده است علاوه بر پوسیدگی دچار بیماری قارچی و کنه شده اند و متاسفانه باز هم سال آینده کاهش عملکرد محصول زعفران خواهیم داشت در اغلب مزارع که بازدید کردم همین مشکل را دارند.

چنانچه نظری یا خلاقیتی برای احیای مزرعه زعفرانی که دچار سیلاب شده و گل و لای شده است دارید در قسمت نظرات برای کشاورزان زحمتکش به اشتراک بگذارید تا مزرعه زعفرانشان بازدهی بیشتری داشته باشد.

یک فکر در مورد “احتمال افزایش تولید زعفران 1403 زیر گل و لای سیلاب🔍

  1. علی درباری گفت:

    دقیقا همینطور هست و مزرعه های در مسیرسیلاب کلا پیازش از بین میره و میپوسه

    1. مدیر طلای سرخ گفت:

      سلام ممنون از نظر دهی شما ، قطعا تاثیر منفی دارد ، اما نباید مزرعه را به حال خود رها کرد می توان لایه رویی مزرعه را برداشت و یک شخم 5 سانتی زد تاثیر مثبتی خواهد داشت

  2. شهرام فیضی گفت:

    دوستانی بودند که جو افزایش تولید 5 برابری راه انداخته بودند تا زعفرون رو مفت از دست کشاورز خلاص کنند ، امسال حداکثر 30 درصد اگه برداشت بیشتر باشه که اونم هنوز مشخص نمیشه تیر ماه باید پیازا رو دید در چه شرایطی هستن . ولی در کل امسال مثل سال1400 پیازها با این باران های عمیق که آب تا عمق 50 سانت زمین رفته و گرمای تابستان که میگن خیلی بالاست امسال همه میپوسه و مطمئن باشین زعفرون زیادی نخواهد بود پس کشاورزان زعفرونتون رو مفت نفروشین

    1. مدیر طلای سرخ گفت:

      سلام ممنون درسته که سیلاب ضرر داشته برای مزارع و قطعا این زمینها کاهش تولید خواهند داشت ، اما سطح زیر کشتی که دچار سیل شده زیاد نبوده است و گرمای تابستان هم اگر بیش از حد باشد با این باران های بی هنگام شرایط سختی برای پیاز زعفران رقم می زند و ضرر زیادی به کشاورزان وارد خواهد آمد بعد خرداد اگر بارانی باشد و بعد آن گرمای شدیدی رخ دهد بسیار نا مطلوب است برای تولید زعفران 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *