زرشک را بیشتر بشناسیم

آیا کاشت زرشک صرفه اقتصادی دارد؟ 💹 محاسبه سود باغ زرشک 5ساله

باغ زرشک طلای سرخ قاینات

باغ زرشک بعد از چند سال به باردهی می رسد؟

کاشت زرشک یک فعالیت کشاورزی است که در سال‌های اخیر به شکل گسترده‌ای در مناطق مختلف ایران انجام می‌شود. این مقاله به بررسی صرفه اقتصادی کاشت زرشک از جنبه‌های مختلف از جمله هزینه‌های تولید، بازار فروش، سودآوری و پتانسیل اقتصادی این فعالیت می‌پردازد .

تولید و کاشت زرشک یکی از اصلی ترین محصولات کشاورزی جنوب خراسان و به خصوص قائنات می باشد ، که در سال های اخیر به دلیل کم آبی و خشکسالی و این قضیه که درخت زرشک درختچه ای کم آب و مقاوم به سرما و گرما است کشاورزان بیشتری در مناطق مختلف ایران به این کاشت روی آورده اند.

اقدامات اولیه برای احداث باغ زرشک و خرید نهال زرشک

برای کاشت نهال زرشک ، ابتدا باید با یک مشاور و کارشناس کشاورزی صحبت کرد و بررسی کرد که آیا شرایط موجود مناسب کاشت زرشک هست و یا اینکه چه شرایطی و چه هزینه هایی باید برای بهبود شرایط اولیه انجام داد ، که شما می توانید در مجموعه طلای سرخ از مشاوره رایگان در خصوص شرایط اولیه کاشت نهال زرشک مطلع شوید.

و سپس تهیه و خرید نهال زرشک اصل و خوراکی بدون هسته که محصول آن را بتوان به راحتی به بازار عرضه و فروخت.

سپس آماده سازی محل کاشت که معمولا گودال های 40 در 40 باید حفر شود و کف چاله را برگ درخت و خاک نرم بریزید . خاک باید حاوی مقدار کافی مواد غذایی و رطوبت باشد سپس نهال زرشکی که از قبلا تهیه و خریداری کرده اید را تا جایی که رنگ تنه نهال مشخص است قبلا تا کجا زیر خاک بوده است را در خاک بگذارید، و به محض کاشت زرشک آبیاری انجام دهید هر نهال زرشک حدود 10 تا 15 لیتر نیاز آبی دارد.

شرایط مورد نیاز کاشت زرشک

با کاشت زرشک می توانید از خواص دارویی و مواد معدنی آن بهره مند شوید. زرشک می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کند و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند. همچنین مصرف زرشک می تواند به کاهش فشار خون و کاهش کلسترول کمک کند و در بهبود سیستم گوارشی و پیشگیری از بیماری های مربوط به آن نیز مفید است.

در کاشت نهال زرشک باید به انتخاب محل مناسب نیز توجه داشت. زرشک باید در محیطی با دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد، خاک با pH بین ۵.۵ تا ۷ و رطوبت خاک مناسب کاشت شود ، اولین سال بعد از کاشت نهال زرشک، بهتر است روی مدار 7 روز  نهال را با 10 تا 15 لیتر آبیاری کنید و از سال دوم به بعد روی مدار 14 روز می توانید آبیاری انجام دهید.

از سال دوم درخت زرشک شما نوبرانه میوه خواهد داشت و از سال 5م به بعد اوج بار دهی درخت زرشک خواهد بود و به سود می رسد و هر درخت زرشک 5 ساله حدود 40 کیلو زرشک تر و تازه خواهد داد و هر 4 کیلو زرشک تازه یک کیلو زرشک خشک پفکی می شود.

برای خرید نهال زرشک مرغوب و پر ریشه مستقیم از باغ های زرشک قائنات کافیست بر روی لینک خرید نهال زرشک بالا کلیک کنید و نهال زرشک درجه یک و دو ساله را از سایت طلای سرخ خریداری نمائید.

کاشت نهال زرشکمحاسبه سود کاشت و احداث باغ زرشک

از آنجایی که زرشک گیاهی مقاوم است، نیازی به مراقبت های خاصی ندارد و تنها نیاز به آبیاری مناسب و کاشت در محل مناسب دارد. در صورتی که بخواهید درختان زرشک را در باغ خود کاشته و مراقبت کنید، باید به مواردی مانند آفت و بیماری های گیاهی، کود دهی مناسب و تیمارهای محافظتی دقت کنید.

با کاشت نهال زرشک، می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن به برداشت محصول بپردازید و با فروش محصولات، درآمد خوبی را کسب کنید. همچنین کاشت زرشک می تواند به حفظ تنوع زراعی و کاهش وابستگی به محصولات وارداتی کمک کند.

هزینه های لازم برای احداث باغ زرشک یک هکتاری :

در بهترین حالت که زمین شما از خاک مناسب برخوردار باشد و نیاز به خاک اندازی نداشته باشد ، شما برای شیار کردن زمین یک هکتاری هزینه های زیر را دارید:

  • نصف روز تراکتور 8 ساعت ساعتی 450 می شود 3میلیون و پانصد هزار تومان
  • دو نفر نیروی انسانی نفری 750 که یک میلیون و پانصد می شود
  • نهال زرشک : در هر هکتار در کاشت اصولی 3 در 3 حدود 1000 نهال نیاز است قیمت هر نهال 15000تومان ( خرید نهال از مجموعه طلای سرخ  با این قیمت است) 15 میلیون خرید نهال به علاوه هزینه ارسال (2 میلیون) و نیروی کاشت(3 میلیون )   20 میلیون می شود
  • آب در سال اول کاشت مدار 7 روز و سال دوم به بعد مدار 14 روز

تا چهار سال که باغ زرشک به باردهی مطلوب برسد حدود 100 میلیون هزینه می شود که در سال چهارم با فروش تولید زرشک همان سال که حدود 20 تن زرشک تر که قیمت هر کیلو زرشک تر با شاخه امسال 1402 برابر با 20 هزار تومان ( خرید از کشاورز) بوده است مبلغی بالغ بر 400 میلیون تومان می شود.

و نکته بعد اینکه این باغ  15 تا 20 سال باردهی دارد البته سال آوری دارد که یک سال هرس می شود و بار دهی کمتری دارد و سال بعد باردهی به اوج می رسد.

چنانچه قصد احداث باغ زرشک و مشاوره خرید نهال زرش داشتید با ما در ارتباط باشید.

در نهایت، کاشت زرشک به عنوان یک فعالیت کشاورزی سودآور و همچنین کم هزینه بسیار مورد توجه است. این فعالیت می تواند به کمک به تنوع زراعی و کاهش وابستگی به محصولات وارداتی، به توسعه صنایع مرتبط با زرشک و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور کمک کند.

 

باغ زرشک

 

برای اطلاع از نحوه برداشت زرشک از درخت روی لینک کلیک کنید و آموزش های لازم را بیاموزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *