مطالب سایت

برداشت زعفران خراسان رضوی به نیمه رسید و خبری از گل نیست !

کاهش برداشت زعفران خراسان رضوی

کاهش 40% برداشت زعفران در فصل 1402 تا به امروز

امروز 6 آبان 1402 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کردند : برداشت زعفران این استان که از نیمه مهرماه آغاز شده در نیمی از زمین های زیر کشت به مساحت 46 هزار هکتار به پایان رسیده و به نسبت سال گذشته در این مقطع بیش از 40% کاهش تولید را شاهد بوده ایم.

 

مزرعه زعفران تربت حیدریه 1402

تصویر بالا که در تاریخ 3 آبان 1402 گرفته شده است نشان از تراکم پیاز زعفران در سطح است ، که در هر متر مربع که حساب کنیم تنها چند گل روییده است و این نشان از ریز بودن پیاز که به دلیل کمبود بارندگی است و یا سرمای شدید که پیازهایی که در سطح بالاتر بوده اند را از بین برده است ، و همینطور گرمای شدید تابستان امسال از عوامل کمبود گل زعفران در واحد سطح امسال می باشد.

خراسان رضوی به عنوان بزرگترین تولید کننده و بیشترین سطح زیر کشت ایران را با 92 هزار هکتار در اختیار دارد ، که 76% سطح زیر کشت زعفران ایران است. و در خراسان رضوی تربت حیدریه بیشترین میزان تولید و سطح زیر کشت را در سال های اخیر به خود اختصاص داده است.

میانگین سالانه برداشت زعفران خراسان رضوی

میانگین سالانه برداشت زعفران خراسان رضوی 320 تن در نظر گرفته می شود اما از سال 1400 و 1401 و امسال هم که تا به اینجا برداشت خیلی پایین بوده و به احتمال زیاد زیر 200 تن برسد ، تغییران اقلیمی و سرمای شدید دی ماه سال 1401 ، و همچنین گرمای شدید مرداد ماه و نرسیدن اختلاف دمای مساعد برای رویش گل در آبان را می توان مهمترین عامل کاهش تولید دانست.

البته سال گذشته هم برداشت زعفران به همین شکل بود و حرف از کمبود گل بود و تا اوایل آبان ماه خیلی ها زعفران را با قیمت های بالا خریداری کردند برای سرمایه گذاری اما با آغاز پیک برداشت از 5 آبان  به یکباره میزان برداشت افزایش پیدا کرد و قیمت زعفران از 38 میلیون تا 27 میلیون ریزش داشت ، و بسیاری از فرآوری کنندگان و بازاریان حوزه زعفران ضررهای هنگفتی در سال 1401 متحمل شدند.

به همین خاطر امسال با اینکه کاهش تولید به وضوح دیده می شود هنوز عده ای جرات ریسک را ندارند ، و ترس از اتفاقات سال گذشته و اینکه تاریخ دوباره تکرار شود دست به خرید نمی زنند.

قیمت زعفران در بورس و بازار امروز 6 آبان

قیمت زعفران

امروز با افزایش قیمت بورس قیمت زعفران افزایشی شد و خیلی از خریداران خانگی را برای خرید زعفران نگین به بازار کشانده بود ، و انگار به همه محرز شده که برداشت امسال کاهشی است و احتمال افزایش قیمت را پیش بینی کرده اند.

چنانچه قصد خرید زعفران کیلویی و عمده جهت سرمایه گذاری با قیمت روز کف بازار مشهد هستید روی لینک خرید زعفران نگین درجه یک کلیک کنید.

نگین سوپر اتویی نو

فاروج هم که یکی از بزرگترین تولید کنندگان زعفران خراسان شمالی به حساب می آید تا به امروز برداشت چشمگیری را نداشته و همچنین وامنان استان گلستان هم که انتظار می رفت با وجود بارندگی های بیشتر افزایش تولید داشته باشد با کاهش تولید روبرو شده است.

خراسان جنوبی و قائنات معمولا از نیمه آبان شروع به برداشت می کنند و با توجه به اینکه سطح زیر کشت چندانی به نسبت خراسان رضوی ندارد نمی شود حساب ویژه ای روی تولید این منطقه داشت .

نایب رئیس شورای ملی زعفران قیمت کنونی هر کیلو زعفران دسته دخترپیچ سال گذشته را 37 میلیون و پوشال 42 تا 45 میلیون ،سرگل 46 تا 48 میلیون  و نگین را 47 تا 52 میلیون اعلام کرده است و همچنین زعفران نگین تولید سال 1402 را 50 تا 60 میلیون قیمت گذاری کرده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *