زعفران را بیشتر بشناسیم

خواص داروئی زعفران

زعفران اصل

خواص داروئی زعفران

نام دیگر گیاه زعفران در گذشته زرپران بوده که در ایران باستان استفاده بسیاری از آن می شده بنابراین همان طور که میبینیم این گیاه دارای قدمت و اصالت و پیشینه طولانی است.

زعفران، گیاهی است که دارای پیاز است. این پیاز دارای بوته قهوه ای رنگی است.

زعفران در جنوب غربی آسیا، جنوب اسپانیا و جنوب اروپا پرورش می یابد، دارای ساقه و شش گلبرگ بنفش رنگ و 3 رشته ی قرمز رنگ است.

قسمت مورد استفاده گیاه زعفران ناحیه نارنجی رنگ گل آن است.

امروزه زعفران به عنوان گران‌ترین ادویه جهان شناخته می‌شود و قسمت مورد استفاده آن در واقع کلاله و خامه گل‌های گیاه است و علاوه بر استفاده از زعفران برای خوش بو و خوش طعم کردن غذا‌ها و نوشیدنی‌ها این گیاه از خواص دارویی متعددی نیز برخوردار است.

در ادامه با ما باشید می خواهیم در مورد خواص بیشتر زعفران صحبت کنیم.

 

خواص زعفران

خواص زعفران

 

گل زعفران حاوی چربی، مواد معدنی و موسیلاژ است. زعفران طبع گرم و خشکی دارد و بیشتر به روش های مختلف از جمله پودر زعفران و… برای تهیه ی سوپ ها و نوشیدنی های گرم استفاده می شود.

این گیاه اصولا در فصل پاییز رشد می کند و اندازه ی آن 25 تا 30 میلی متر است، به همین دلیل در پاییز جلوه خاصی به زمین و دشت های کشاورزی می دهد.

زعفران را اصولا در شهرستان های خراسان حنوبی و رضوی پرورش میدهند که زعفران قائنات دارای کیفیت یشتری نسبت به بقیه زعفرانها دارد اما به تازگی دراستان های دیگر مانند تبریز و لرستان و اصفهان هم کاشت و برداشت این محصول انجام می شود.

زعفران در مناطق سردسیر بهتراز مناطق گرمسیر رشد پیدا می کند. هرچقدر منطقه سردسیرتر باشد کیفیت آن زعفران بیشتراست.

ویتامین ث

ویتامین ث یا همان اسید اسکوربیک، برای سلامت انسان بسیار حیاتی و مهم است و باعث تحریک سیستم دفاعی و ایمنی بدن انسان برای تولید گلبول‌های سفید می‌ شود که نیروی دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها و عوامل میکروبی و ویروسی و همین طور برای تولید کلاژن، ضروری است.

کلاژن

کلاژن برای تولید سلولی در بدن جهت ترمیم زخم و جراحت، رشد عضله، ترمیم رگ های خونی و تولید بافت، ضروری است. زعفران خاصیت ضد سرطانی دارد واز آن به عنوان یک داروی ضد تومور استفاده می کنند.

بر اساس تحقیقات پزشکی ثابت شده که مواد آنتی اکسیدان موجود در این گیاه خاصیت ضد سرطانی دارد. از نتایج این بررسی بنظر می آید که استفاده از زعفران، از بروز ژن های سرطان زا جلوگیری می کند و در بهبود مولکول های دی ان ای آسیب دیده تاثیر زیادی دارد.

مصرف زعفران در پیشگیری از بروز افسردگی موثر است.

خاصیت ضد افسردگی و شادی بخش

 زعفران دارای خواص ضد افسردگی است و این در حالی است که بر اساس طب سنتی به زعفران خواص شادی بخشی و خنده آوری نیز نسبت داده اند.

استفاده از زعفران در غذا و نوشیدن یک فنجان چای زعفران برای اعصاب تاکید می شود، این گیاه افزایش دهنده تمرکز حواس است و برای پیشگیری از آلزایمر و پارکیسون موثر است.

زعفران در درمان  افسردگی، دردهای عصبی و کم خوابی موثر است.

خواص دیگر زعفران

خاصیت زعفران

 

زعفران به مواد غذایی عطر و رنگ خاصی می دهد و به همین دلیل از زعفران در صنایع غذایی مثل: سوسیس سازی، شیرینی سازی مانند تهیه کردن پودرهای کیک، در داروسازی مانند داروهای ضد افسردگی، در نساجی مانند رنگ کردن پارچه های ابریشمی، در تولید و تهیه مشروبات الکلی و غیر الکلی به عنوان طعم دهنده طبیعی و در صنایع لبنی و… از این گیاه استفاده می کنند.

همچنین زعفران در دوران شیردهی هم بسیار تاثیر گذار و باعث افزایش شیر مادر می شود.

 زعفران باید دور از نور و رطوبت نگهداری شود، زعفران را درظرف های شیشه ای یا فلزی دربسته نگهداری می کنند. اسانس زعفران قابل تبخیر شدن است، بنابراین درب ظرف زعفران را می بندند.

درصورت باز بودن درب ظرف این گیاه اثرات داروئی و کیفیت آن کاهش پیدا می کند. مصرف سه گرم زعفران برای یک نفر در ماه بسیار خوب و سودمند است و مصرف بیش از اندازه آن برای هر نفر در ماه مضر است.

به طوری که مصرف 5 گرم زعفران در یک وعده غذائی می تواند باعث مرگ انسان شود. مصرف زعفران در دوزهای بالا می تواند به طور دقیقی خطرناک باشد، زیرا غلظت بالای مواد تشکیل دهنده فعال  آن می تواند اثرات زیادی بر روی بدن داشته باشد.

در این صورت، در دوزهای کم اصوولا زعفران دارای عوارض جانبی شایع نیست و یا خاصیت آلرژیک بودن ندارد.

اگر شما به سلامتی خود اهمیت ویژه ای می دهید و مصرف زعفران برایتان مهم است، توصیه می شود که زعفران اصل را مستقیم از خود کشاورز بخرید. البته خرید اینترنتی زعفران هم وجود دارد که باعث سهولت در خرید زعفران می شود

به دلیل طبع گرمی که زعفران دارد می تواند خود را با شرایط آب و هوایی وقف دهد.

 زعفران باعث می شود، مشکلاتی مثل یبوست، نفخ، گرفتگی و دیگر شرایط جدی مانند زخم معده درمان شود.

درمان اسپاسم های موقتی و کاهش درد، از خواص زعفران محسوب می شود. برای افرادی که از آسیب های ورزشی، آرتریت، نقرس و سایر شرایط التهابی رنج می برند، این یک درمان عالی است.

همین طور برای درمان زخم ها و زخم های موضعی ، آنتی اکسیدان های موجود در زعفران می تواند باعث بهبود سریع آن ها شود. زعفران ادویه و رنگ دهنده با ارزشی است که بو و طعم بی نظیری دارد و برای بهبود بعضی از بیماری ها مفید است.

یکی از خاصیت های مهم زعفران کاهش فشار و چربی خون است  و مصرف این گیاه پر سود خونریزی بعد از زایمان را از بین می برد،برای کاهش کلسترول خون هم توصیه می شود.

خاصیت مهم تر و با اهمیت تر این است که برای درمان سرطان و افسردگی هم کاربرد فراوانی دارد و یک آرامبخش قوی محسوب می شود.

استفاده به صورت موضعی از زعفران برای درمان سوختگی هم تجویز می شود، در درمان سرع و تشنج هم کاربرد دارد برای بهبود سرفه، برونشیت و آسم هم مفید است،زعفران ادرار آور هم هست و برای عفونت ادراری تجویز می شود.

خواص دمنوش زعفران

خاصیت دمنوش زعفران

 

علاوه بر خود زعفران دمنوش این گیاه با ارزش هم خاصیت زیادی داردکه برای اعصاب و درد های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد.

دمنوش زعفران به هضم غذا کمک می کند. اثر مسکن را دارد و همچنین باعث تقویت قوای جنسی می شود. مخلوط  آن با شیر ولرم باعث خواب راحت می شود. قاعده آور و همچنین در تقویت حافظه هم نقش موثری دارد، مخلوط شیر و زعفران حساسیت و خارش پوست را التیام می بخشد. برای پاکسازی کلیه و مثانه هم مفید است.

برای تهیه این ادویه با ارزش با بهترین کیفیت و به روش مستقیم خرید از کشاورز اینجا را کلیک نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *