مطالب سایت

مافیای زعفران کیست ؟ | معرفی مافیای زعفران

مافیای زعفران

تعریف و معرفی مافیای زعفران از نظر دکتر زنگنه

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده عصر دیروز هفتمین همایش زعفران اصیل خراسان در محل سالن همایش های نمایشگاه بین المللی مشهد با حضور جمعی از زعفران کاران، صادرکنندگان و فرآوری کنندگان زعفران  و بازاریان و تولید کنندگان دستگاه های خشک کن زعفران برگزار شد.

دکتر زنگنه با صدور پیامی از برگزارکنندگان این همایش تقدیر و به بیان نکاتی در خصوص زعفران پرداخت.

در پایان این صفحه ادامه این ویدئو مشاهده می کنید.

در متن این پیام آمده است:

در ابتدا لازم می بینم از برگزار کنندگان این مراسم و بویژه جناب آقای مرتضی جهانشیری مدیرعامل زعفران اصیل خراسان تقدیر و تشکر نمایم و خدمت همه شرکت کنندگان عزیز که از فعالان عرصه زعفران هستند عرض سلام و خیر مقدم داشته باشم و برایتان آرزوی سلامتی و موفقیت از درگاه ایزد متعال دارم.

ما به فصل جدید برداشت زعفران نزدیک می شویم و این فرصت مناسبی است تا در خصوص مسائل این محصول ارزشمند و مسیر گذشته و مسیر پیش رو با یکدیگر به گفتگو بنشینیم.

قطعا تامین زنجیره تولید این محصول و فرآوری و تولید محصولات زعفرانی در حوزه های غذایی، دارویی، آرایشی ، بهداشتی، صنایع دستی و حتی صنایع کاغذ سازی از اهم مسائلی است که می تواند زعفران را در کشور به جایگاه اصلی خود برساند ، سهم زعفران در تولید ناخالص داخلی، صادرات غیر نفتی و اشتغال افزایش دهد. مساله ای که طی سال‌های گذشته اقداماتی صورت گرفته اما قطعا کافی نیست و تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

اجازه دهید از این بخش بگذریم و در خصوص آن در جای خود سخن بگوییم .
اما مسیر گذشته ؛
در خرداد ۹۹ که مجلس یازدهم کار خود را شروع کرد، قیمت زعفران در حدود ۸ میلیون تومان بود. بیش از ۷۰ تن زعفران خریداری شده در انبارهای بورس تعاونی روستایی مانده و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بدهی کشاورزان و زعفران کاران پرداخت نشده بود.

پیگیری های فراوانی توسط نمایندگان مجلس صورت پذیرفت تا نهایت در اواخر تابستان ۹۹ یعنی حدود یکسال بعد از فصل ، طلب زعفران کاران تسویه گردید. عرضه غیر اصولی تعاونی روستایی به کرات موجب کاهش قیمت زعفران می گردید تا نهایت به همین دلیل رئیس وقت سازمان تعاونی روستایی برکنار شد.

امروز که ما در آستانه فصل ۴۰۲ هستیم و طی سه سال گذشته ، طلب کشاورزان هر سال حداکثر سه ماه پس از فصل پرداخت می گردیده و هیچ طلبی از سال‌های قبل وجود ندارد. با زحمت بسیار زعفران های سال‌های قبل از انبارها خارج و به فروش رسید و هم اکنون فقط حدود ۲۰ تن زعفران سال ۴۰۱ در انبارهاست که آن هم در بازار صادراتی در قبل از شروع فصل برداشت به فروش خواهد رسید.

و اما ببینید صحبت های نماینده دکتر زنگنه در این همایش را که در نبود ایشان متن سخنرانی ایشان را قرائت کردند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *